Department of Management

Lars Esbjerg

Episteme, techne og phronesis: Marketing i et aristotelisk perspektiv

Research output: Contribution to book/anthology/report/proceedingArticle in proceedingsResearch

  • Department of Marketing and Statistics
  • MAPP - Centre for Research on Customer Relations in the Food Sector
Som disciplin opfattes marketing af nogle som "one of the least self-reflective and, seemingly, most self-satisfied" ledelsesdiscipliner (Alvesson & Willmott, 1996, p. 119). Et praksisorienteret ledelsesperspektiv - en overbevisning om at den primære opgave for akademisk arbejde er at forbedre effektiviteten af praktikeres marketingrelaterede beslutninger - hævdes at nyde en fremtrædende position i marketingdisciplinen (Wilkie & Moore, 2003). For 20 år siden hævdede Arndt (1985, p. 21) at marketing som videnskabeligt forskningsområde var blevet konservativt og passivt fordi den datacentrerede karakter af marketingforskning betød at marketingtænkningen var orienteret mod fortiden, "supporting and legitimising past and current practices" frem for at se fremad. For at kunne bevæge sig fremad er marketingforskningen nødt til at løsrive sig fra empirismens begrebsmæssige kolonisering, argumenterede Arndt (1985, p. 21). Hvad disse indledende overvejelser antyder er, at marketingdisciplinen har fokuseret på bestemte vidensformer på bekostning af andre. For at se fremad vil jeg derfor se bagud og vender mig mod Aristoteles for at hente inspiration til at gentænke marketingforskningen og hvad den vil, kan og bør gøre.
Original languageDanish
Title of host publicationIkke angivet
PublisherSyddansk Universitet
Publication year2005
Publication statusPublished - 2005
EventAfsætningsøkonomisk Konference - Odense, Denmark
Duration: 14 Apr 200514 Apr 2005

Conference

ConferenceAfsætningsøkonomisk Konference
LandDenmark
ByOdense
Periode14/04/200514/04/2005

    Research areas

  • MAPP, Aristoteles, Marketing, Episteme, Techne, Phronesis

See relations at Aarhus University Citationformats

ID: 32336963