4 måneders ophold på University of California, Berkeley, 1995.
Research Fellow/University of California, Berkeley, 2000.
200.000: Uddannelsesstyrelsen, Undervisningsministeriet. Forprojekt til projektet om Læring i moderne dansk vekseluddannelse, 1998.
1.975.000: Uddannelsesstyrelsen, Undervisningsministeriet. Læring i moderne dansk vekseluddannelse, 2001-2004.
600.000: Forskningsrådet (sammen med Morten Nissen og Birgitte Elle. PIFF (Person – intervention – fællesskabsformer – i forandring). 2002-2003.
800.000: Jysk Børneforsorg. Mestringslære/samfinancieret ph.d. projekt, 2007.
200.000: Uddannelsesstyrelsen, Undervisningsministeriet. Forskningsprojekt om frafald i erhvervsuddannelserne, 2008.
15.869.086: Det stragiske forskningsråd. Programkomiteen for uddannelse og kompetenceudvikling (sammen med Lene Tanggaard/Christian Helms Jørgensen/Peter Koudahl/Martin Munk/Torben Pilegaard Jensen). Retention of Vocational Students in the Danish VET system, 2009.
1.500.000: Sosu-Syd. Finansiering af et ph.d projekt. 2014.
Underviser inden for pædagogisk psykologi, psykologiformidling, og forskningsmetode.
Læring, mesterlære, frafald, skolefravær pædagogisk psykologi, forskningsmetoder.
Heart-Followers, Hero, Maiden: Life Story Positioning Within a Romantic Couple
Panattoni, K. W., Nielsen, K. & Thomsen, D. K., Feb 2021, In: Qualitative Psychology. 8, 1, p. 30-50Legimazy, Education and Cultural Historical Theory
Nielsen, K. & Klitmøller, J., 2021.Apprenticeship, Conflicts and Learning in the Bakeries
Nielsen, K., 2020.The treatment in the Danish suicide prevention clinics: a clinician perspective
Lahoz, T., Winsløv, J-H., Christiansen, R., Krogh, S., Knudsen, P. B., Wang, A. G., Erlangsen, A. & Nielsen, K., 2020, In: Nordic Journal of Psychiatry. 74, 7, p. 533-540 8 p.Work-life balance following bereavement: A mixed methods study of widowed parents
Holmgren, H. & Nielsen, K., 2020.At lære gennem deltagelse
Nielsen, K., 2019, Det lærende menneske: At lære på forskellige måder. Brodersen, P. (ed.). København: Hans Reitzels Forlag, p. 143-161 18 p.Expansive and restricted learning: Pervasive binaries?
Nielsen, K. & Klitmøller, J., 2019, In: Annual Review of Critical Psychology (Online). 16, p. 453-467 15 p.Kritikken af kvaliteten af Hatties kvantitative forskning
Klitmøller, J. & Nielsen, K., 2019, In: Paideia: tidsskrift for professionel pædagogisk praksis. 18, november, p. 65 73 p., 9.McMindfulness in the Era of Accelatered Life
Nielsen, K., 2019.Measured Lives in Educational Psychology
Nielsen, K. & Klitmøller, J., 2019.Pædagogiske koncepter, undervisning og skolens legitimitet
Klitmøller, J. & Nielsen, K., 1 Oct 2018, Fremtidsparat?: Hinsides PISA - nordiske perspektiver på uddannelse. Sommer, D. & Klitmøller, J. (eds.). København: Hans Reitzels Forlag, p. 135-155 21 p.Centrale læringsteorier i det moderne samfund
Nielsen, K. & Tanggaard, L., 2018, Børns liv og læring: I skole og dagtilbud. Braad, K. B. (ed.). Frederiksberg: Samfundslitteratur, p. 45-70 26 p.Handlebårne kompetencer i uddannelse og arbejde
Nielsen, K., 2018, Tæt på kompetenceudvikling. Wegener, C. & Lausch, B. (eds.). København: Munksgaard , p. 53-64 12 p.Kierkegaard and the modern search for self
Nielsen, K., 2018, In: Theory & Psychology. 28, 1, p. 65-83 19 p.Metoder og begrepsforvirring: Om John Hatties synlige læring
Klitmøller, J. & Nielsen, K., 2018, In: Bedre Skole. 30, 4, p. 16-21 6 p.Pædagogisk psykologi: - en grundbog
Nielsen, K. & Pedersen, L. T., 2018, 2. ed. Frederiksberg: Samfundslitteratur. 314 p.Behaviorisme
Nielsen, K. & Klitmøller, J., 2017, Klassisk og moderne pædagogisk teori. Østergaard Andersen, P. & Ellegaard, T. (eds.). 3. ed. København: Hans Reitzels Forlag, p. 818-824 7 p. (Pædagogik og Samfund; No. 2).Blinde pletter i den synlige læring: Kritiske kommentarer til «Hattierevolutionen»
Nielsen, K. & Klitmøller, J., 2017, In: Nordic Studies in Education. 37, 1, p. 3-18 16 p.Burrhus Frederic Skinner
Nielsen, K., 2017, Klassisk og moderne pædagogiske teori. Østergaard Andersen, P. & Ellegaard, T. (eds.). 3. ed. København: Hans Reitzels Forlag, p. 763-767 5 p. (Pædagogik og Samfund; No. 2).John Hattie som uddannelsesteoretiker - en kritik af teorien om synlig læring
Klitmøller, J. & Nielsen, K., 2017, In: Dansk pædagogisk tidsskrift. 2, p. 3-15 13 p.Motivation, Learning and the Educational Dialogue
Nielsen, K., 2017, Dealing with Conceptualisations of Learning: Learning between Means and Aims in Theory and Practice. Qvortrup, A. & Wiberg, M. (eds.). Rotterdam: Brill | Sense, p. 49-59 11 p.Parents' difficulties as co-therapists in CBT among non-responding youths with anxiety disorders: Parent and therapist experiences
Lundkvist-Houndoumadi, I., Thastum, M. & Nielsen, K., Jul 2016, In: Clinical Child Psychology & Psychiatry. 21, 3, p. 477-490 14 p.Engagement, conduct of life and dropouts in the Danish vocational education and training (VET) system
Nielsen, K., 2016, In: Journal of Vocational Education and Training. 68, 2, p. 198-213 16 p.Erhvervsskolelæreres håndtering af sameksisterende krav om øget fastholdelse og et højt fagligt niveau i erhvervsuddannelserne
Jonasson, C. & Nielsen, K., 2016, In: Nordiske Udkast. 44, 1, p. 72-85 14 p.McMindfulness - I am lovin it: En kritisk analyse af udbredelsen af mindfulness
Nielsen, K. & Bondo Lind, A., 2016, In: Nordiske Udkast. 44, 2, p. 19-34 16 p.On defining learning from a social-ontological perspective
Nielsen, K., 2016, On the definition of learning. Qvortrup, A., Wiberg, M., Christensen, G. & Hansbøl, M. (eds.). Odense: Syddansk Universitetsforlag, p. 141-161 21 p.Understøttende undervisning – anvendelse i praksis
Nielsen, K., 2016, Understøttende undervisning og læringsmiljøer: Kritiske perspektiver og reflekteret praksis. Kristensen, R. & Szulevicz, T. (eds.). Frederikshavn: Dafolo, p. 31-44 14 p. (Undervisning og læring).PISA, tavs viden og pædagogiske standarder
Nielsen, K. & Klitmøller, J., 2015, In: Psyke & Logos. 36, 2, p. 12-27 16 p.Det kvalitative forskningsinterview
Nielsen, K., 2015, In: Kvan - et tidsskrift for læreruddannelsen og folkeskolen. 35, 103, p. 72-84 13 p.Dropping out and a crisis of trust
Nielsen, K. & Tanggaard, L., 2015, In: Nordic Psychology (Online). 67, 2, p. 154-167 13 p.Fravær, engagement og socialt miljø på danske erhvervsskoler
Jonasson, C., Lauring, J., Bojesen, A. B., Kubovcikova, A., Normann, J. & Nielsen, K., 2015, Aarhus Universitet.Learning in landscapes of practice: Boundaries, identity, and knowledgeability in practice-based learning
Nielsen, K., 2015, In: Journal of Vocational Education and Training. 67, 3, p. 415-417 3 p.Læring: ikke daginstitutionens og skolens patent
Nielsen, K., 2015, Læring, dannelse og udvikling: Kvalificering til fremtiden i daginstitution og skole. Klitmøller, J. & Sommer, D. (eds.). København: Hans Reitzels Forlag, p. 293-313 21 p.Patologisering av uro?
Nielsen, K. & Jørgensen, C. R., 2015, Det diagnostiserte livet: Økende sykeliggjøring i samfunnet. Brinkmann, S. (ed.). Bergen: Fagbokforlaget, p. 183-211 29 p.Students’ experiences of ability-based streaming in vocational education
Tanggaard, L., Nielsen, K. & Jørgensen, C. H., 2015, In: Education + Training. 57, 7, p. 723-737 15 p.Teachers’ dilemmatic decision-making: Reconciling co-existing policies of increased student retention and performance
Jonasson, C., Mäkitalo, Å. & Nielsen, K., 2015, In: Teachers and Teaching: Theory and Practice. 21, 7, p. 831-842 12 p.Struggling in an emotional avoidance culture: A qualitative study of stress as a predisposing factor for somatoform disorders
Bondo Lind, A., Delmar, C. & Nielsen, K., 1 Feb 2014, In: Journal of Psychosomatic Research. 76, p. 94-98 5 p., 76.Longing for existential recognition: A qualitative study of everyday concerns for people with somatoform disorders
Lind, A. B., Risoer, M. B., Nielsen, K., Delmar, C., Christensen, M. B. & Lomborg, K., Feb 2014, In: Journal of Psychosomatic Research. 76, 2, p. 99-104 6 p.Distance, ren og uren pædagogik
Nielsen, K., 2014, Uren pædagogik 2. Tanggaard, L., Aastrup Rømer, T. & Brinkmann, S. (eds.). Aarhus: Klim, p. 58-72 15 p.Peer group participation and processes of drop out in the Danish VET system
Nielsen, K., 2014.Preventing neglect: Meeting students with special needs mindfully
Lind, A. B. & Nielsen, K., 2014, (Accepted/In press).Searching for existential security: A prospective qualitative study of the influence of mindfulness therapy on experienced stress and coping strategies among patients with somatoform disorders
Lind, A. B., Delmar, C. & Nielsen, K., 2014, In: Journal of Psychosomatic Research. 77, 6, p. 516-521 6 p.Symposium: Sociocultural practices of defining students with needs for special attention
Jonasson, C., Lind, A. B., Nielsen, K., Matthiesen, N. C., Aagaard, J. & Wellnitz, K. B., 2014.Slutrapport: Erhvervsskoleelever i det danske erhvervsuddannelsessystem
Nielsen, K., Jørgensen, C. H., Koudahl, P., Munk, M. D., Jensen, T. P., Pedersen, L. T., Grønborg, L., Hvitved, L., Ingemann, L., Jonasson, C. & Lippke, L., 6 Apr 2013, Aarhus: Psykologisk Institut, Aarhus Universitet. 28 p.Alle Drenge Har Det: Drenge og ADHD-diagnosen
Nielsen, K., 2013, In: Kvan - et tidsskrift for læreruddannelsen og folkeskolen. 33, 97, p. 95-108 14 p.Dropout and trajectories of participation in the Danish VET education
Nielsen, K., 2013.Frafald på erhvervsuddannelserne - mod en mere nuanceret forståelse
Jørgensen, C. H. & Nielsen, K., 2013, In: Utbildning & Lärande. 7, 1, p. 14 32 p.Frafald, omvalg eller fravalgt?
Nielsen, K. & Jørgensen, C. H., 2013, In: Dansk Pædagogisk Tidsskrift. 3, p. 86-97 12 p.Kierkegaard and the Modern Search for Self-actualization
Nielsen, K., 2013.Learning and Conduct of everyday life and dropout in the Danish VET system
Nielsen, K., 2013, Doing Psychology under New Conditions - ISTP 2011. Marvakis, A., Motzkau, J., Painter, D., Ruto-Korir, R., Sullivan, G., Triliva, S. & Wiester, M. (eds.). Captus Press, p. 346-355 10 p.Læring i et situeret perspektiv
Nielsen, K., 2013, Læringsteori & didaktik. Qvortrup, A. & Wiberg, M. (eds.). København: Hans Reitzels Forlag, p. 173-189 17 p.Research in dropout and retention processes in the Danish VET education
Nielsen, K., Tanggaard, L. & Koudahl, P., 2013.School Memories Situating School
Tanggaard, L. & Nielsen, K., 2013, In: Scandinavian Journal of Educational Research. 57, 1, p. 71-88 18 p.Situeret kognition og læring i en fællesskabende praksis
Nielsen, K., 2013, In: Kognition & Paedagogik. 23, 88, p. 62-78 17 p.Spil der forfører - bekendelse i en god stol eller i en elektrisk stol
Nielsen, K., Dalgaard, S. & Senger, S., 2013, In: Unge Paedagoger. 74, 1, p. 84-97 14 p.14 forskere: Børnedebatten er kørt af sporet
Andersen, P. Ø., Ellegaard, T., Gulløv, E., Hedegaard, M., Hjort, K., Kampmann, J., Kjær, B., Nielsen, B. S., Nielsen, K., Plum, M., Palludan, C., Rasmussen, K., Schmidt, C. & Sommer, D., 11 May 2012, In: Information. p. 18Afslutning
Pedersen, M., Klitmøller, J. & Nielsen, K., 17 Apr 2012, Deltagerobservation: En metode til at undersøge psykologiske fænomener. Pedersen, M., Klitmøller, J. & Nielsen, K. (eds.). København: Hans Reitzels Forlag, p. 231-235 5 p.En rehabilitering af deltagerobservation i psykologien
Pedersen, M., Klitmøller, J. & Nielsen, K., 17 Apr 2012, Deltagerobservation: En metode til at undersøge psykologiske fænomener. Pedersen, M., Klitmøller, J. & Nielsen, K. (eds.). København: Hans Reitzels Forlag, p. 11-25 15 p.Alle Drenge Har Det - kritiske overvejelser over ADHD-diagnosen
Nielsen, K., 2012, In: Gjallerhorn. 15, p. 30-38 9 p.Almenpædagogik og erhvervspædagogik
Nielsen, K., 2012, I lag med erhvervspædagogikken. . Hansen, J. A. & Størner, T. (eds.). Odense: Erhvervsskolernes Forlag, p. 29-34 5 p.Apprenticeship-Based Learning in Production Schools
Nielsen, K., 2012, Encyclopedia of the Sciences of Learning. Seel, N. M. (ed.). Boston, MA: Springer Science+Business Media, p. 284-286 3 p. (Springer Reference).Deltagerobservation: En metode til undersøgelse af psykologiske fænomener
Pedersen, M. (ed.), Klitmøller, J. (ed.) & Nielsen, K. (ed.), 2012, København K: Hans Reitzels Forlag. 256 p.Deltagerobservation i et historisk og videnskabsteoretisk perspektiv
Nielsen, K., 2012, Deltagerobservation: En metode til undersøgelse af psykologiske fænomener. Pedersen, M., Klitmøller, J. & Nielsen, K. (eds.). København: Hans Reitzels Forlag, p. 27 12 p.Engagement, conduct of life and dropout in the Danish VET system
Nielsen, K., 2012, (Accepted/In press).Evidens mellem kontrol og kreativitet
Tanggaard, L. & Nielsen, K., 2012, In: Pædagogisk Psykologisk Tidsskrift. 49, 3, p. 166-175 10 p.Frafald og engagement. Foreløbige resultater
Jørgensen, C. H., Koudahl, P., Nielsen, K. & Tanggaard, L., 2012, 67 p.Gender, Learning, and Social Practice
Nielsen, K., 2012, Encyclopedia of the Sciences of Learning. Seel, N. M. (ed.). Boston, MA: Springer Science+Business Media, p. 1340-1342 3 p. (Springer Reference).Learning in Conflictual Practice
Nielsen, K., 2012, Encyclopedia of the Sciences of Learning. Seel, N. M. (ed.). Boston, MA: Springer Science+Business Media, p. 1898-1901 4 p. (Springer Reference).Learning in Practice (Heidegger and Schön)
Nielsen, K., 2012, Encyclopedia of the Sciences of Learning. Seel, N. M. (ed.). Boston, MA: Springer Science+Business Media, p. 1914-1917 4 p. (Springer Reference).Læringsteorier i det moderne samfund
Nielsen, K. & Tanggaard, L., 2012, Psykologi for lærerstuderende og lærere. Løw, O. & Skibsted, E. (eds.). København: Akademisk Forlag, p. 169-182 14 p.Mesterlære som læringsform
Nielsen, K. & Kvale, S., 2012, Pædagogiske teorier. Rasmussen, J. (ed.). 5. ed. Værløse: Billesøe og Baltzer, p. 164-179 16 p.Æbler, pærer og den danske læreruddannelse
Klitmøller, J. & Nielsen, K., Dec 2011, In: Dansk Pædagogisk Tidsskrift. 4, p. 37-47 11 p.Apprenticeship rehabilitated in a postmodern world?
Nielsen, K. & Pedersen, L. T., 2011, In: Journal of Vocational Education and Training. 63, 4, p. 563-573 11 p.Behaviorisme og social-kognitiv læringsteori
Nielsen, K., 2011, Klassisk og moderne psykologisk teori. Karpatschof, B. & Katzenelson, B. (eds.). 2. ed. København: Hans Reitzels Forlag, p. 247-268 23 p.Den psykologiserede pædagogik og specialpædagogikken
Nielsen, K., 2011, Specialpædagogik: Teori og praksis. Boelt, V., Jørgensen, M. & Nørrgaard Rasmussen, T. (eds.). Aarhus: Kvan, p. 207-223 16 p.Et opgør med den moderne skoles historieløshed: Fællesskaber i skolen i empirisk belysning
Pedersen, L. T. & Nielsen, K., 2011, Fællesskab i skolen: Udfordringer og muligheder. Jensen, E. & Brinkmann, S. (eds.). København: Akademisk Forlag, p. 129-149 21 p.Etnicitet mellem skole og produktion
Kirkegaard, T., Nielsen, K. & Linde, K. Ø., 2011, In: Qualitative Studies. 2, 1, p. 50-62 12 p.Fra barndom til faktura
Jørgensen, P. S., Sommer, D., Hviid, K. P., Halse, J. A., Hansen, M. B., Sigsgaard, E., Juul, J., Nielsen, K., Ellegaard, T., Winter-Lindqvist, D. A., Hedegaard, M., Højholt, C. & Bang, J. S., 2011, In: Psykolog Nyt. 18, p. 6-10 5 p.How do students learn psychotherapeutic skills?
Nielsen, K., Thastum, M. & Hougaard, E., 2011. 267 p.Hvad siger international forskning om frafald?
Nielsen, K., 2011, Frafald i erhvervsuddannelserne. Helms Jørgensen, C. (ed.). Frederiksberg: Roskilde Universitetsforlag, p. 245-263 19 p.Learning in Vocational college: Economic reflections
Nielsen, K., 2011.Pastoral techniques in the modern Danish educational system
Nielsen, K., Dalgaard, S. & Senger, S., 2011, In: International Journal of Qualitative Studies in Education. 24, 4, p. 435-450 15 p.Pædagogisk psykologi: En grundbog
Nielsen, K. & Pedersen, L. T., 2011, Frederiksberg: Samfundslitteratur. 286 p.Blaiming the brain: ADHD and conflicts in late modern schooling
Nielsen, K., 28 Oct 2010.Apprenticeship approach to learning
Nielsen, K., 2010, International Encyclopedia of Education. Peterson, P., Baker, E. & McGaw, B. (eds.). 3 ed. Oxford: Elsevier, Vol. 5. p. 469-475 Den gode praktikplads: Fuldførelse, fastholdelse og frafald i erhvervsuddannelserne
Laursen, D. N., Nielsen, K. & Nygaard, S. E., 2010, København: Undervisningsministeriet. 40 p. (Undervisningsministeriets håndbogsserie; No. 2 - 2010).Den topografiske vending og læring i praksis
Szulevicz, T. & Nielsen, K., 2010, In: Slagmark. 57, p. 123-134 12 p.Patologisering af uro?
Nielsen, K. & Jørgensen, C. R., 2010, Det diagnosticerede liv: Sygdom uden grænser. Brinkmann, S. (ed.). Århus: Klim, p. 179-205 27 p.Selvbekendelsesstrategier i pædagogisk praksis
Nielsen, K., Dalgaard, S. & Senger, S., 2010, In: Nordic Studies in Education. 30, 2, p. 87-101 15 p.Større (5) og mindre (37) bidrag
Nielsen, K., 2010, Gads psykologileksikon. Bjerg, J. (ed.). 3 ed. København: GadA Situated Perspective on Learning Through Teaching
Nielsen, K., 2009, In: American Educational Research Association. Annual Meeting Program.A collaborative perspective on learning transfer
Nielsen, K., 2009, In: Journal of Workplace Learning. 21, 1, p. 58-70 13 p.Collaborative Learning and Learning Transfer
Nielsen, K., 2009, In: American Educational Research Association. Annual Meeting Program.Heidegger and Schön on Learning in Practice
Nielsen, K., 2009, In: American Educational Research Association. Annual Meeting Program.Kreativitet, kultur og mimesis. Kritiske overvejelser
Nielsen, K., 2009, Kreativitetsfremmende læringsmiljøer i folkeskolen. Tanggaard, L. & Brinkmann, S. (eds.). Frederikshavn: Dafolo, p. 193-216 24 p.Læring, konflikter og arbejdsdeling - en udvidelse af den socialt situerede læringsforståelse
Pedersen, M. & Nielsen, K., 2009, In: Psyke og Logos. 30, 2, p. 652-671 20 p.A Qualitative Stance: Essays in Honor of Steinar Kvale
Nielsen, K. (ed.), Brinkmann, S. (ed.), Elmholdt, C. (ed.), Pedersen, L. T. (ed.), Musaeus, P. (ed.) & Kraft, G. (ed.), 2008, Århus: Aarhus Universitetsforlag. 264 p.Gender, learning and social practice: Gendered discourses in the bakery
Nielsen, K., 2008, In: Vocations and Learning. 3, 1, p. 173-190 18 p.Kreativitet, produktion og identitet: - fra produktionsskole til erhvervsuddannelse
Kirkegaard, T. & Nielsen, K., 2008, Undervisningsministeriet. Afdelingen for erhvervsfaglige uddannelser. 135 p. (Undervisningsministeriets temahæfteserie; No. 6).Learning in Production Schools
Nielsen, K., 2008, Annual ISCAR Congress. International Society for Cultural and Activity Research. Ecologies of diversitites:The developmental and historical interarticulation of human mediational forms. Book of abstracts. Vásquez, O. A. (ed.). ISCAR, p. 135 Learning in conflictual practice
Nielsen, K., 2008, AAA Abstracts 107th Annual Meeting (Oct 2008).Learning trajectories and reflection-in-practice through teaching
Nielsen, K., 2008, In: Reflective Practice. 9, 4, p. 485-495 11 p.Learning, Trajectories of Participation and Social Practice
Nielsen, K., 2008, In: Outlines. 10, 1, p. 22-36 15 p.Læring og udvikling: situeret læring og ledelse
Nielsen, K., 2008, Ledelse og læring - i organisationer. Elgaard Sørensen, E., Hounsgaard, L., Ryberg, B. & Andersen, F. B. (eds.). København: Hans Reitzels Forlag, p. 116-135 20 p.On learning psychotherapy from clients
Nielsen, K., 2008, In: Nordic Psychology (Online). 60, 3, p. 163-182 20 p.Pastoral Techniques in the Danish Folkeskole
Nielsen, K., 2008.Remembering Dr. Steinar Kvale, Professor, Director of International Site IIQM, Scandinavia
Delmar, C. & Nielsen, K., 2008, In: Qualitative Health Research. 18, 10, p. 1442-1443 2 p.Scaffold instruction at the workplace from a situated perspective
Nielsen, K., 2008, In: Studies in Continuing Education. 30, 3, p. 247-261 15 p.Skolepsykologiske teknologier
Nielsen, K., 2008, Psykens historier i Danmark: Om forståelsen og styringen af sjælelivet. Brinkmann, S. & Triantafillou, P. (eds.). Frederiksberg: Samfundslitteratur, p. 121-141 21 p.The Learning Landscape of Art and Craft
Nielsen, K., 2008, A Qualitative Stance: Essays in honor of Steinar Kvale. Nielsen, K., Brinkmann, S., Elmholdt, C., Tanggaard, L., Musaeus, P. & Kraft, G. (eds.). Århus: Aarhus Universitetsforlag, p. 47-56 10 p.The electronic challenge
Elsass, P. & Nielsen, K., 2008, In: Nordic Psychology (Online). 60, 1, p. 1 1 p.Aspects of a practical understanding: Heidegger at the workplace
Nielsen, K., 2007, In: Scandinavian Journal of Educational Research. 51, 5, p. 455-470 16 p.Behaviorisme og social-kognitiv læringsteori
Nielsen, K., 2007, Klassisk og moderne psykologisk teori. Karpatschof, B. & Katzenelson, B. (eds.). 1. ed. København: Hans Reitzels Forlag, p. 214-235 22 p.Den vækstpsykologiske pædagogik: En skitse over baggrund og problemer
Nielsen, K., 2007, Menneskesyn i skole- og arbejdsliv: Vartov-bogen 2007/8. Tulinius, B., Morsing, O., Ørtved, A. & Nielsen, H. (eds.). København: Forlaget Vartov, p. 116-128 13 p.Learning in a changing practice
Nielsen, K., 2007, ISTP Conference, June 18-22, 2007. Theoretical psychology beyond borders - Abstracts: Transdisciplinarity and internationalization. Teo, T. (ed.). The International Society for Theoretical Psychology/York University, p. 65-66 1 p.Learning, social practice and gender
Nielsen, K., 2007, 2007 Annual Meeting. The World of Educational Quality. American Educational Research Association, p. 350 1 p.Mimesis og musik
Nielsen, K., 2007, In: Psyke og Logos. 28, 1, p. 160-178 19 p.The qualitative research interview and issues of knowledge
Nielsen, K., 2007, In: Nordic Psychology (Online). 59, 3, p. 210-222 13 p.Apprenticeship at the Academy of Music
Nielsen, K., 2006, In: International Journal of Education and the Arts. 7, 4, p. 1-15 15 p.Den kyniske følsomhed: Bekendelse og disciplinering i dansk pædagogik
Nielsen, K., 2006, In: Kritisk Forum for Praktisk Teologi. 106, p. 29-40 12 p.Et skævt blik på den funktionalistiske pædagogik
Kraft, G. & Nielsen, K., 2006, Pædagogisk psykologi - positioner og perspektiver. Elle, B., Nielsen, K. & Nissen, M. (eds.). Frederiksberg: Roskilde Universitetsforlag, p. 23-40 18 p.Indledning
Elle, B., Nielsen, K. & Nissen, M., 2006, Pædagogisk psykologi - positioner og perspektiver. Elle, B., Nielsen, K. & Nissen, M. (eds.). Frederiksberg: Roskilde Universitetsforlag, p. 9-20 12 p.Learning to do things with things: Apprenticeship learning in bakery as economy and social practice
Nielsen, K., 2006, Doing things with things: The design and use of everyday objects. Costall, A. & Dreier, O. (eds.). Aldershot: Ashgate Publishing, p. 209-224 16 p.Læring, individualisering og social praksis: Svar og nye spørgsmål i diskussionen om læring
Tanggaard, L. & Nielsen, K., 2006, In: Nordisk Pedagogik. 26, 2, p. 154-165 12 p.Med professionens øjne: To artikler om professionen psykologi
Kristensen, O. S. & Nielsen, K., 2006, Århus: Psykologisk Institut, Aarhus Universitet. 58 p. (Psykologisk Skriftserie; No. 1, Vol. 27).Midtvejsevaluering af forsøgsprojektet "Produktionsbaseret lærlingeuddannelse"
Elmholdt, C., Ljung, V., Larsen, K. L., Madsen, S. S. & Nielsen, K., 2006, Vejle: Produktionsskoleforeningen. 65 p.Pædagogisk psykologi - positioner og perspektiver
Elle, B. (ed.), Nielsen, K. (ed.) & Nissen, M. (ed.), 2006, Frederiksberg: Roskilde Universitetsforlag. 283 p.The negativistic process of education: Kierkegaard and the ontology of despair
Nielsen, K., 2006, In: Nordic Psychology (Online). 58, 3, p. 183-195 13 p.The workplace - a landscape of learning
Nielsen, K. & Kvale, S., 2006, Learning, working and living: Mapping the terrain of working life learning. Antonacopoulou, E., Jarvis, P., Andersen, V., Elkjaer, B. & Høyrup, S. (eds.). Palgrave Macmillan, p. 119-135 16 p.Frelserpædagogik og selvrealisering - moderne bekendelsesformer i dansk pædagogik
Nielsen, K. N., 2005, Selvrealisering: Kritiske diskussioner af en grænseløs udviklingskultur. Brinkmann, S. & Eriksen, C. (eds.). Århus: Klim, p. 65-88 24 p.Gruppearbejde som læringsstrategi på de højere uddannelser
Nielsen, K. N., 2005, In: Uniped. Tidsskrift for Universitets- og Høyskolepedagogikk. 28, 2, p. 4-15 11 p.Håndværkslæring: Kundskab, magt og køn i bageriet
Nielsen, K. N., 2005, Århus: Psykologisk Institut, Aarhus Universitet. 154 p.Når eleverne selv skal sige det: En undersøgelse af erhvervsskoleelevers læring i praktikken
Nielsen, K. N., 2005, Århus: Psykologisk Institut, Aarhus Universitet. 168 p.Bl.a. temaopslagene: behaviorisme, gestaltterapi, lokalfællesskab-psykologi, mesterlære, sportspsykologi (40 bidrag ialt)
Nielsen, K., 2004, Gads Psykologileksikon. Bjerg, J. (ed.). København: GadDen erhvervspædagogiske forskning i Danmark
Nielsen, K., 2004, In: Uddannelse. 37, 10, p. 3-9 7 p.Eleverfaringer og gruppearbejdets blinde vinkler: Gruppearbejde som disciplinering til fleksibilitet?
Nielsen, K., 2004, Pædagogikken og kampen om individet: Kritisk pædagogik, ny inderlighed og selvets teknikker. Krejsler, J. (ed.). København: Hans Reitzels Forlag, p. 108-134 27 p.På vandretur i praktikkens læringslandskab
Nielsen, K., 2004, In: Kvan - et tidsskrift for læreruddannelsen og folkeskolen. 24, 70, p. 37-45 9 p.Reform 2000 og sammenhængen mellem skole og praktik?
Nielsen, K., 2004, Samfundsborger - Medarbejder. Debat om de erhvervsrelaterede uddannelser. Warring, N., Smistrup, M. & Eriksen, U. (eds.). Odense: Erhvervsskolernes Forlag, p. 225-237 13 p.Situeret læring
Nielsen, K., 2004, Leksikon for det 21. århundrede, 2003 udgave.At lære et fag i vekselspillet mellem skole og virksomhed
Kvale, S. & Nielsen, K., 2003, Praktikkens læringslandskab - At lære gennem arbejde. Nielsen, K. & Kvale, S. (eds.). København: Akademisk Forlag, p. 322-334 13 p.Læring på kryds og tværs i praktikkens læringslandskab
Kvale, S. & Nielsen, K., 2003, Praktikkens læringslandskab - At lære gennem arbejde. Nielsen, K. & Kvale, S. (eds.). København: Akademisk Forlag, p. 248-266 19 p.Lærlingelære i bageriet
Nielsen, K., 2003, Praktikkens læringslandskab - At lære gennem arbejde. Nielsen, K. & Kvale, S. (eds.). København: Akademisk Forlag, p. 99-110 12 p.Mästerläre som lärandeform av i dag
Nielsen, K., 2003, Vem väver kejsarens nya kläder? En antologi om det praktiska lärandets konst. Winbladh, A. & Quist, B. (eds.). Stockholm: Stockholm Hantverksförening, Handkraft, p. 100-116 17 p.Når eleverne selv skal sige det
Nielsen, K., 2003, Praktikkens læringslandskab - At lære gennem arbejde. Nielsen, K. & Kvale, S. (eds.). København: Akademisk Forlag, p. 219-235 17 p.Praktikkens læringslandskab - At lære gennem arbejde
Nielsen, K. (ed.) & Kvale, S. (ed.), 2003, København: Akademisk Forlag. 367 p.The wisdom of the empty places
Nielsen, K., 2003, In: Methods: A Journal For Human Science. Annual edition 2001, p. 29-42 14 p.Vandringer i praktikkens læringslandskab
Nielsen, K. & Kvale, S., 2003, Praktikkens læringslandskab - At lære gennem arbejde. Nielsen, K. & Kvale, S. (eds.). København: Akademisk Forlag, p. 16-38 23 p.Idrætsuddannelse på egne ben? Om læring og uddannelse inden for musik og idræt
Nielsen, K., 2002, Krop & læring: Sport & Psyke nr. 29. Roessler, K. K. (ed.). Aarhus: Klim, p. 115-136 22 p.The Concept of Tacit Knowledge - A Critique
Nielsen, K., 2002, In: Outlines. 5, 2, p. 3-25 23 p.Læring, praksisfællesskaber og videnssamfund
Nielsen, K., 2001, Uddannelse, læring og demokratisering. Christensen, A. (ed.). Uddannelsesstyrelsen, Undervisningsministeriet, Vol. 16. Krop, musik og læring
Nielsen, K., 2000, In: Arabesk. 3Mästerlära - Lärande som social praksis
Nielsen, K. (ed.) & Kvale, S. (ed.), 2000, Lund: Studentlitteratur. 294 p.Landskab for læring
Kvale, S. & Nielsen, K., 1999, Mesterlære: Læring som social praksis. Nielsen, K. & Kvale, S. (eds.). Hans Reitzels Forlag A/S, p. 237-261 24 p.Landskap for læring
Kvale, S. & Nielsen, K., 1999, Mesterlære: Læring som sosial praksis. Nielsen, K. & Kvale, S. (eds.). Gyldendal Norsk Forlag A/S, p. 196-215 19 p.Landskap för lärande
Kvale, S. & Nielsen, K., 1999, Mästerlära: Lärande som social praxis. Lund: Studentlitteratur, p. 235-257 32 p.Mesterlære: Læring som sosial praksis
Nielsen, K. & Kvale, S., 1999, Gyldendal Norsk Forlag A/S. 248 p.Mesterlære: Gammel vin på nye flasker?
Nielsen, K., 1999, In: Uddannelse. 7Mesterlære: Læring som social praksis
Nielsen, K. & Kvale, S., 1999, Hans Reitzels Forlag A/S. 296 p.Mesterlære som aktuel læringsform
Nielsen, K. & Kvale, S., 1999, Mesterlære: Læring som social praksis. Nielsen, K. & Kvale, S. (eds.). Hans Reitzels Forlag A/S, p. 11-33 22 p.Mesterlære som aktuell læringsform
Nielsen, K. & Kvale, S., 1999, Mesterlære: Læring som sosial praksis. Nielsen, K. & Kvale, S. (eds.). Gyldendal Norsk Forlag A/S, p. 17-35 18 p.Musical Apprenticeship: Learning at the Academy of Music as Socially Situated
Nielsen, K., 1999, Psykologisk Institut, Aarhus Univeristet.Musikalisk mästerlära: Deltagarbanor på musikkonservatoriet
Nielsen, K., 1999, Mästerlära: Lärande som social praxis. Nielsen, K. & Kvale, S. (eds.). Lund: Studentlitteratur, p. 139-154 15 p.Musikalsk mesterlære: Deltakerbaner på musikkonservatoriet
Nielsen, K., 1999, Mesterlære: Læring som sosial praksis. Gyldendal Norsk Forlag A/S, p. 112-125 13 p.Musikalsk mesterlære
Nielsen, K., 1999, Mesterlære: Læring som social praksis. Nielsen, K. & Kvale, S. (eds.). Hans Reitzels Forlag A/S, p. 130-147 17 p.Mästarlära som lärandeform av i dag
Nielsen, K. & Kvale, S., 1999, Mästerlära: Lärande som social praxis. Nielsen, K. & Kvale, S. (eds.). Lund: Studentlitteratur, p. 27-47 20 p.Praksis, habitus og livsstil: Et essay om Bourdieu, krop og kultur
Nielsen, K., 1999, Sociologiens udfordringer til psykologien. Tønnes Hansen, J. & Hermansen, M. (eds.). Forlaget KlimStilladsbaseret læring i en professionsmæssig sammenhæng
Nielsen, K., 1999, Stilladsering: En pædagogisk metafor. Tønnes Hansen, J. & Nielsen, K. (eds.). Forlaget Klim, p. 149-179 30 p.Stilladser og læring: et forsøg på afklaring
Tønnes Hansen, J. & Nielsen, K., 1999, Stilladsering: en pædagogisk metafor. Tønnes Hansen, J. & Nielsen, K. (eds.). Århus: Klim, p. 9-41 33 p.Stilladsering - en pædagogisk metafor
Tønnes Hansen, J. (ed.) & Nielsen, K. (ed.), 1999, Århus: Klim. 214 p.Den musikalske psykolog? Professionslæring i musik og psykologi.
Nielsen, K., 1998, In: Psyke og Logos. 19, 2Erhvervsuddannelse: Hvordan lærer man i praktik?
Nielsen, K. & Kvale, S., 1998, Undervisningsministeriet.Kroppen i musikken
Nielsen, K., 1998, In: Nordisk Musikkpedagogisk Forskning.Mesterlære som læringsform
Nielsen, K., 1998, Værløse: Billesø og Baltzer.Musical Apprenticeship. Learning at the Academy of Music as Socially Situated
Nielsen, K., 1998Reflections on Observations as Method
Nielsen, K., 1998, In: Nyhedsbrev fra Center for Kvalitativ Metodeudvikling.Viden og læring i et situeret perspektiv
Nielsen, K., 1998, In: Dansk pædagogisk tidsskrift. 2Current issues of apprenticeship
Nielsen, K. & Kvale, S., 1997, In: Nordisk Pedagogik. 17, 3, p. 160-169 9 p.Mesterlæren som fremtidig uddannelsesform?
Nielsen, K., 1997, In: Uddannelse. 1, p. 51 55 p.Musical apprenticeship: Trajectories of participation at the Academy of Music
Nielsen, K., 1997, In: Nordisk Pedagogik. 17, 3, p. 130-140 10 p.