Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Karen Wistoft

Vendepunkt: sundhedspædagogik på Ubberup Højskole

Research output: Book/anthology/dissertation/reportBookResearch

Bogen beskriver, hvordan måden hvorpå man arbejder med læring, fysisk og mental sundhed, personlig udvikling og livskvalitet har betydning for resultatet. Ubberup Højskole har gennem årene udviklet og afprøvet en bred vifte af sundhedspædagogiske metoder, aktiviteter og tilgange, der alle hviler på nogle grundlæggende værdier, der afspejler tiltro til evner, ansvarlighed, tillid og kærlighed til andre mennesker. Bogens beskrivelser af de konkrete pædagogiske praksisser og fagligheder giver et billede af, hvor forskelligt der rent faktisk kan arbejdes med disse værdier. Underviserne skaber betydning og mening gennem oplevelser og handlinger sammen med de vidt forskellige højskolelever, der dog alle har ét til fælles, nemlig ønsket om at lære at leve et bedre og sundere liv.
Ubberup Højskoles værdigrundlag, afspejler ikke et sundhedsbegreb i den gængse og ofte snævre, livsstilsmæssige betydning, men et sundhedsbegreb, der handler om frihed og motivation og om tage ansvar for det liv, man ønsker at lære at leve. Det er ingen tilfældighed, at der konsekvent arbejdes med læring i forhold til sundhed, og det er her højskolen adskiller sig fra mange andre forebyggende og sundhedsfremmede indsatser. Det pædagogiske fundament betyder nemlig, at det ikke giver mening at tale om eksempelvis adfærdsændringer og vægttabsstrategier uden samtidig at medreflektere det enkelte menneskes muligheder for at lære og udvikle nye kompetencer og forståelser, der kan bane vejen for et bedre og lykkeligere liv. Derfor bliver den mentale sundhed også helt central.
Det handler om at forberede højskoleeleverne på at komme tilbage til en hverdag, hvor de typisk har været udfordret af sociale og følelsesmæssige dilemmaer, og hvor de ofte har oplevet fiasko og derfor at mistet tiltroen til, at de rent faktisk kan sætte og opnå mål. Oplevelsen af at isolere sig, fordi man ikke er i stand til at håndtere hverdagens udfordringer lige så godt som andre, er mentalt og kropsligt nedbrydende. Højskolen tilbyder en sundhedspædagogik som er afstemt med sådanne negative oplevelser, og det alt afgørende er koncentrationen omkring læring og personlig udvikling. Der er ingen løftede pegefingre og ingen på forhånd fastsatte mål for den enkelte. Der er derimod tilbud om viden, værdiafklaring og aktiviteter, der giver mening og åbner mulighed for at komme i kontakt med krop, evner og omverdenen.
Højskolens sundhedspædagogik er funderet i en stærk grundtvigiansk tradition med fælleskabs-, oplysning- og medborgerskabsværdier, hvilket sætter samfundets sundhedsformynderi på ’stand by’ og løfter visioner ud gennem meningsfuldhed. Sundhedspædagogikken kan således ses som et radikalt brud med den individualisering og moralisering, som i dag præger mange sundhedstiltag og sundhedspolitikker. De pædagogiske værdier baner vejen for en sundhed, der ikke kun er bestemt eller anbefalet af andre, men også af de mennesker, der har et – måske blot ydmygt – ønske om at nå til et vendepunkt i deres liv.
Original languageDanish
Place of publicationKalundborg
PublisherInstitut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Aarhus Universitet
Number of pages143
ISBN (Print)9788776848255
Commissioning bodyForeningen for Folkehøjskoler i Danmark
Publication statusPublished - Jun 2014
EventKommende: Workshop om "Grøn dannelse og fremtidens gode liv", Folkemødet, Bornholm, 2014 - , Denmark
Duration: 12 Jun 201415 Jun 2014

Conference

ConferenceKommende: Workshop om "Grøn dannelse og fremtidens gode liv", Folkemødet, Bornholm, 2014
CountryDenmark
Period12/06/201415/06/2014

See relations at Aarhus University Citationformats

Activities

Projects

ID: 76245065