Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Karen Wistoft

I hjertet af skolesundhedsplejen: Sundhedspædagogisk udviklingsprojekt i Randers Kommune

Research output: Contribution to conferenceConference abstract for conferenceResearch

Standard

I hjertet af skolesundhedsplejen : Sundhedspædagogisk udviklingsprojekt i Randers Kommune. / Wistoft, Karen.

2010. Abstract from Folkesundhedsdagene 2010, Nyborg, Denmark.

Research output: Contribution to conferenceConference abstract for conferenceResearch

Harvard

Wistoft, K 2010, 'I hjertet af skolesundhedsplejen: Sundhedspædagogisk udviklingsprojekt i Randers Kommune', Folkesundhedsdagene 2010, Nyborg, Denmark, 29/09/2010 - 30/09/2010.

APA

Wistoft, K. (2010). I hjertet af skolesundhedsplejen: Sundhedspædagogisk udviklingsprojekt i Randers Kommune. Abstract from Folkesundhedsdagene 2010, Nyborg, Denmark.

CBE

Wistoft K. 2010. I hjertet af skolesundhedsplejen: Sundhedspædagogisk udviklingsprojekt i Randers Kommune. Abstract from Folkesundhedsdagene 2010, Nyborg, Denmark.

MLA

Wistoft, Karen I hjertet af skolesundhedsplejen: Sundhedspædagogisk udviklingsprojekt i Randers Kommune. Folkesundhedsdagene 2010, 29 Sep 2010, Nyborg, Denmark, Conference abstract for conference, 2010. 1 p.

Vancouver

Wistoft K. I hjertet af skolesundhedsplejen: Sundhedspædagogisk udviklingsprojekt i Randers Kommune. 2010. Abstract from Folkesundhedsdagene 2010, Nyborg, Denmark.

Author

Bibtex

@conference{699534e07c9d11dfafee000ea68e967b,
title = "I hjertet af skolesundhedsplejen: Sundhedsp{\ae}dagogisk udviklingsprojekt i Randers Kommune",
abstract = "Inden for skolesundhedsplejen er der stigende interesse for at arbejde ud fra en v{\ae}rdibaseret og involverende sundhedsp{\ae}dagogisk tilgang. Men hvordan g{\o}r man? I Randers Kommune har en 18 sundhedsplejersker i perioden 2007-2009 gennemf{\o}rt et omfattende sundhedsp{\ae}dagogisk udviklingsprojekt p{\aa} alle skoler i kommunen i samarbejde med forskere fra Danmarks P{\ae}dagogiske Universitetsskole, AU. Resultatet er en r{\ae}kke nye metoder, der kan anvendes direkte i det sundhedsfremmende og forebyggende arbejde med b{\o}rn og unge. Sundhedsplejerskerne har m{\aa}ttet bryde med vante tilgange i deres arbejde med at udvikle og afpr{\o}ve nye metoder, og de har m{\o}dt s{\aa}vel faglige som personlige udfordringer undervejs. De har blandt andet ladet eleverne s{\ae}tte dagsordenen i sundhedssamtalen og fokuseret p{\aa} selvv{\ae}rd og mental sundhed - ogs{\aa} n{\aa}r det gjaldt de overv{\ae}gtige b{\o}rn. De har rykket sundhedsundervisningen helt frem til 2. klassetrin og talt om 'pubertet' med de yngste elever. V{\ae}gt og m{\aa}leb{\aa}nd er blevet rekvisitter i et 'Sundhedscirkus', hvor elever i indskolingen har l{\ae}rt om sundhed gennem leg og andre aktiviteter som fx 'delfinrejsen'. Skilsmisseb{\o}rn er blevet samlet i grupper, der har v{\ae}ret rammen om erfaringsudveksling og en s{\ae}rlig p{\ae}dagogisk intervention. Det samlede projekt er b{\aa}ret af en id{\'e} om at arbejde v{\ae}rdireflekteret og sundhedsp{\ae}dagogisk, hvilket implicerer professionel p{\ae}dagogisk kompetenceudvikling.",
author = "Karen Wistoft",
note = "Udleveret p{\aa} konferencen; Folkesundhedsdagene 2010 ; Conference date: 29-09-2010 Through 30-09-2010",
year = "2010",
language = "Dansk",

}

RIS

TY - ABST

T1 - I hjertet af skolesundhedsplejen

T2 - Sundhedspædagogisk udviklingsprojekt i Randers Kommune

AU - Wistoft, Karen

N1 - Udleveret på konferencen

PY - 2010

Y1 - 2010

N2 - Inden for skolesundhedsplejen er der stigende interesse for at arbejde ud fra en værdibaseret og involverende sundhedspædagogisk tilgang. Men hvordan gør man? I Randers Kommune har en 18 sundhedsplejersker i perioden 2007-2009 gennemført et omfattende sundhedspædagogisk udviklingsprojekt på alle skoler i kommunen i samarbejde med forskere fra Danmarks Pædagogiske Universitetsskole, AU. Resultatet er en række nye metoder, der kan anvendes direkte i det sundhedsfremmende og forebyggende arbejde med børn og unge. Sundhedsplejerskerne har måttet bryde med vante tilgange i deres arbejde med at udvikle og afprøve nye metoder, og de har mødt såvel faglige som personlige udfordringer undervejs. De har blandt andet ladet eleverne sætte dagsordenen i sundhedssamtalen og fokuseret på selvværd og mental sundhed - også når det gjaldt de overvægtige børn. De har rykket sundhedsundervisningen helt frem til 2. klassetrin og talt om 'pubertet' med de yngste elever. Vægt og målebånd er blevet rekvisitter i et 'Sundhedscirkus', hvor elever i indskolingen har lært om sundhed gennem leg og andre aktiviteter som fx 'delfinrejsen'. Skilsmissebørn er blevet samlet i grupper, der har været rammen om erfaringsudveksling og en særlig pædagogisk intervention. Det samlede projekt er båret af en idé om at arbejde værdireflekteret og sundhedspædagogisk, hvilket implicerer professionel pædagogisk kompetenceudvikling.

AB - Inden for skolesundhedsplejen er der stigende interesse for at arbejde ud fra en værdibaseret og involverende sundhedspædagogisk tilgang. Men hvordan gør man? I Randers Kommune har en 18 sundhedsplejersker i perioden 2007-2009 gennemført et omfattende sundhedspædagogisk udviklingsprojekt på alle skoler i kommunen i samarbejde med forskere fra Danmarks Pædagogiske Universitetsskole, AU. Resultatet er en række nye metoder, der kan anvendes direkte i det sundhedsfremmende og forebyggende arbejde med børn og unge. Sundhedsplejerskerne har måttet bryde med vante tilgange i deres arbejde med at udvikle og afprøve nye metoder, og de har mødt såvel faglige som personlige udfordringer undervejs. De har blandt andet ladet eleverne sætte dagsordenen i sundhedssamtalen og fokuseret på selvværd og mental sundhed - også når det gjaldt de overvægtige børn. De har rykket sundhedsundervisningen helt frem til 2. klassetrin og talt om 'pubertet' med de yngste elever. Vægt og målebånd er blevet rekvisitter i et 'Sundhedscirkus', hvor elever i indskolingen har lært om sundhed gennem leg og andre aktiviteter som fx 'delfinrejsen'. Skilsmissebørn er blevet samlet i grupper, der har været rammen om erfaringsudveksling og en særlig pædagogisk intervention. Det samlede projekt er båret af en idé om at arbejde værdireflekteret og sundhedspædagogisk, hvilket implicerer professionel pædagogisk kompetenceudvikling.

M3 - Konferenceabstrakt til konference

ER -