Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Karen Bjerg Petersen

Om to- og flersprogede børn i inklusionsdebatten: En diskussion af rammesætning og skolepolitiske diskurser

Research output: Contribution to book/anthology/report/proceedingBook chapterResearchpeer-review

Diskussioner om inklusion har i længere tid fyldt overskrifterne i den offentlige debat. I debatten anvendes begrebet inklusion hovedsageligt om elever med socialpædagogiske behov, som skal inkluderes i den almene folkeskole. I de senere år har man imidlertid også kunnet iagttage, hvorledes begrebet er blevet anvendt i den uddannelsespolitiske diskurs om undervisning af tosprogede børn. Forskellige uddannelsespolitiske diskurser – undervisning af to- og flersprogede børn og undervisning af børn med særlige behov – synes således at blive sammenvævet. Omdrejningspunktet for denne artikel er at udforske og diskutere denne udvikling. Med afsæt i undersøgelser af policy-dokumenter og en historisk redegørelse om undervisning af tosprogede børn i Danmark diskuteres rammebetingelser og skolepolitisk diskurs i relation til to- og flersprogede børn i folkeskolen, anno 2015.
Original languageDanish
Title of host publicationPerspektiver på inklusion
Number of pages21
Place of publicationKøbenhavn
PublisherDPU, Aarhus Universitet
Publication year14 Dec 2015
Pages135-156
ISBN (print)978-87-7684-730-2
ISBN (Electronic)978-87-7684-731-9
Publication statusPublished - 14 Dec 2015
SeriesCursiv
Number17
ISSN1901-8878

    Research areas

  • Inklusion, Ungdomsuddannelse, Grundskole, Specialpædagogik, Socialpædagoogik, Dansk som 2. sprog

See relations at Aarhus University Citationformats

ID: 95698883