Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Karen Bjerg Petersen

Elevperspektiver på inklusion: fra specialskole til almenskole

Research output: Contribution to book/anthology/report/proceedingBook chapterResearchpeer-review

  • Line M. Laursen & Karen Bjerg Petersen
I mange inklusionsundersøgelser fokuseres på de professionelle voksne og deres handlemuligheder i forhold til eleverne. Denne artikel tager udgangspunkt i en empirisk funderet undersøgelse af inklusion i folkeskolen, hvor fokus er på eleverne . Hvordan oplever og italesætter eleverne selv dette at skulle inkluderes? I undersøgelsen er ni elever mellem 11 og 15 år fulgt i perioden juni-oktober 2013, hvor de alle er flyttet fra forskellige specialskoler for nu at indgå i en almen skoleklasse. Artiklen indkredser undersøgelsens vigtigste konklusioner i forhold til, hvordan inklusion ser ud gennem de elevers øjne, der i disse år flyttes fra specialskoler tilbage i almene skoleklasser som et led i kommunernes bestræbelser på at inkludere flere elever i almenskolen. Artiklen afsluttes med en status på nogle af eleverne via interviews i februar 2015.
Original languageDanish
Title of host publicationPerspektiver på inklusion
EditorsKaren Bjerg Petersen
Number of pages21
Place of publicationKøbenhavn
PublisherDPU, Aarhus Universitet
Publication year14 Dec 2015
Pages53-74
ISBN (print)978-87-7684-730-2
ISBN (Electronic)978-87-7684-731-9
Publication statusPublished - 14 Dec 2015
SeriesCursiv
Number17
ISSN1901-8878

    Research areas

  • Grundskole, Folkeskole, Inklusion

See relations at Aarhus University Citationformats

ID: 86610488