Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Jonas Andreasen Lysgaard

Bæredygtighed og viden i krise

Research output: Contribution to book/anthology/report/proceedingBook chapterResearchpeer-review

Klima- og bæredygtighedsudfordringer er ikke kun et problem i et politisk, markedsorienteret, socialt eller pædagogisk-uddannelsesmæssigt perspektiv. Disse udfordringer stiller også grundlæggende spørgsmål ved den måde, vi sikrer os viden om den verden, vi omgiver os med, og ikke mindst hvordan den viden anvendes til at informere og udvikle praksis. Inden for human- og socialvidenskaberne er årtiers produktivt fokus på den magt, der rummes i sproget, diskursen og i det sociale spil mellem mennesker udfordret af nye måder at tænke materialitet og det mere end menneskelige ind i vores tilgang til f.eks. uddannelse og pædagogik. Kapitlet introducerer til aktuelle kritikker af klassiske videnskabsteorietiske tilgange og til ny-materielle feministiske perspektiver og spekulativ realisme.
Original languageDanish
Title of host publicationBæredygtighedens pædagogik : Forskningsbaserede bidrag
PublisherFrydenlund Academic
Publication statusAccepted/In press - 2020

See relations at Aarhus University Citationformats

ID: 185147408