Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Jonas Andreasen Lysgaard

Bæredygtig udvikling og folkehøjskoler

Research output: Contribution to book/anthology/report/proceedingBook chapterResearchpeer-review

De danske folkehøjskoler er i stigende grad involveret i at tænke og praktisere bæredygtighed som en del af deres skoleform. Modsat det formelle uddannelsessystem nyder folkehøjskolerne godt af en udpræget frihed til at insistere på de dilemmaer og udfordringer, der følger i kølvandet på bæredygtigheds-problematikkerne og til at udvikle proportionelle bæredygtighedspædagogikker, der tager elevernes engagement alvorligt, men ikke risikerer at tage modet og viljen til handling fra dem. I det lys har højskolerne en vigtigt rolle at spille i at stimulere kommende generationers kritiske stillingtagen og handling i forhold til de globale, regionale og lokale udfordringer, vi står overfor.
Original languageDanish
Title of host publicationBæredygtighedens pædagogik : Forskningsbaserede bidrag
PublisherFrydenlund Academic
Publication statusAccepted/In press - 2020

See relations at Aarhus University Citationformats

ID: 185147884