Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Jørn Bjerre

Tilknytningens sociale spil: inklusion som mikrosociologisk fænomen

Research output: Contribution to book/anthology/report/proceedingBook chapterResearchpeer-review

Standard

Tilknytningens sociale spil : inklusion som mikrosociologisk fænomen. / Bjerre, Jørn.

Inklusion og eksklusion: en grundbog. København : Hans Reitzels Forlag, 2019. p. 105-124.

Research output: Contribution to book/anthology/report/proceedingBook chapterResearchpeer-review

Harvard

Bjerre, J 2019, Tilknytningens sociale spil: inklusion som mikrosociologisk fænomen. in Inklusion og eksklusion: en grundbog. Hans Reitzels Forlag, København, pp. 105-124.

APA

Bjerre, J. (2019). Tilknytningens sociale spil: inklusion som mikrosociologisk fænomen. In Inklusion og eksklusion: en grundbog (pp. 105-124). Hans Reitzels Forlag.

CBE

Bjerre J. 2019. Tilknytningens sociale spil: inklusion som mikrosociologisk fænomen. In Inklusion og eksklusion: en grundbog. København: Hans Reitzels Forlag. pp. 105-124.

MLA

Bjerre, Jørn "Tilknytningens sociale spil: inklusion som mikrosociologisk fænomen". Inklusion og eksklusion: en grundbog. Chapter 6, København: Hans Reitzels Forlag. 2019, 105-124.

Vancouver

Bjerre J. Tilknytningens sociale spil: inklusion som mikrosociologisk fænomen. In Inklusion og eksklusion: en grundbog. København: Hans Reitzels Forlag. 2019. p. 105-124

Author

Bjerre, Jørn. / Tilknytningens sociale spil : inklusion som mikrosociologisk fænomen. Inklusion og eksklusion: en grundbog. København : Hans Reitzels Forlag, 2019. pp. 105-124

Bibtex

@inbook{ebc26955767e4255ab19eb3006d77db4,
title = "Tilknytningens sociale spil: inklusion som mikrosociologisk f{\ae}nomen",
abstract = "Dette kapitel er et bidrag til en generel dagsorden, der g{\aa}r ud p{\aa} at gent{\ae}nke det p{\ae}dagogiske arbejde med inklusion fra et sociologisk perspektiv. Bidraget baserer sig p{\aa} en teoretisk diskussion af tre empiriske studier af sociale mikro-processer, og en analytisk forst{\aa}else, udviklet p{\aa} baggrund af Durkheim, Goffman og Scheffs teorier om social og symbolsk interaktion. P{\aa} den baggrund argumenteres der for at se inklusion og eksklusion som delprocesser i et socialt spil om tilknytning; hvilket betyder, at inklusion ikke skal ses som en permanent position i en gruppe, men snarere ses som et aspekt ved al social interaktion,hvor position og social attraktion forhandles. Videre argumenteres der for, at dette sociologiske spil om position og social attraktion nok kan transformeres ved, at inklusion bliver et p{\ae}dagogisk indsatsomr{\aa}de, men at ingen p{\ae}dagogik kan bringe tilknytningens sociale spil til oph{\o}r. P{\aa} den baggrund argumenterer kapitlet afslutningsvist for, at der er stor forskel p{\aa} forskellige typer af eksklusion, hvorfor det er n{\o}dvendigt p{\ae}dagogisk at tage h{\o}jde for, hvilken type eksklusion, der er er tale om, f{\o}r man beslutter sin indsats. Med henblik p{\aa} at etablere et grundlag for at tale om forskellige typer af in- og eksklusion pr{\ae}senteres en model, der beskriver fire forskellige udfald af det sociale spil om tilknytning, fire tilknytningsm{\o}nstre, som angiver m{\aa}der, hvorp{\aa} elever kan konfigurere sig i det sociale spil.",
keywords = "Inklusion, Eksklusion, Goffman, Tilknytning, Integration",
author = "J{\o}rn Bjerre",
year = "2019",
month = jan,
language = "Dansk",
isbn = "978-87-412-6968-9",
pages = "105--124",
booktitle = "Inklusion og eksklusion",
publisher = "Hans Reitzels Forlag",

}

RIS

TY - CHAP

T1 - Tilknytningens sociale spil

T2 - inklusion som mikrosociologisk fænomen

AU - Bjerre, Jørn

PY - 2019/1

Y1 - 2019/1

N2 - Dette kapitel er et bidrag til en generel dagsorden, der går ud på at gentænke det pædagogiske arbejde med inklusion fra et sociologisk perspektiv. Bidraget baserer sig på en teoretisk diskussion af tre empiriske studier af sociale mikro-processer, og en analytisk forståelse, udviklet på baggrund af Durkheim, Goffman og Scheffs teorier om social og symbolsk interaktion. På den baggrund argumenteres der for at se inklusion og eksklusion som delprocesser i et socialt spil om tilknytning; hvilket betyder, at inklusion ikke skal ses som en permanent position i en gruppe, men snarere ses som et aspekt ved al social interaktion,hvor position og social attraktion forhandles. Videre argumenteres der for, at dette sociologiske spil om position og social attraktion nok kan transformeres ved, at inklusion bliver et pædagogisk indsatsområde, men at ingen pædagogik kan bringe tilknytningens sociale spil til ophør. På den baggrund argumenterer kapitlet afslutningsvist for, at der er stor forskel på forskellige typer af eksklusion, hvorfor det er nødvendigt pædagogisk at tage højde for, hvilken type eksklusion, der er er tale om, før man beslutter sin indsats. Med henblik på at etablere et grundlag for at tale om forskellige typer af in- og eksklusion præsenteres en model, der beskriver fire forskellige udfald af det sociale spil om tilknytning, fire tilknytningsmønstre, som angiver måder, hvorpå elever kan konfigurere sig i det sociale spil.

AB - Dette kapitel er et bidrag til en generel dagsorden, der går ud på at gentænke det pædagogiske arbejde med inklusion fra et sociologisk perspektiv. Bidraget baserer sig på en teoretisk diskussion af tre empiriske studier af sociale mikro-processer, og en analytisk forståelse, udviklet på baggrund af Durkheim, Goffman og Scheffs teorier om social og symbolsk interaktion. På den baggrund argumenteres der for at se inklusion og eksklusion som delprocesser i et socialt spil om tilknytning; hvilket betyder, at inklusion ikke skal ses som en permanent position i en gruppe, men snarere ses som et aspekt ved al social interaktion,hvor position og social attraktion forhandles. Videre argumenteres der for, at dette sociologiske spil om position og social attraktion nok kan transformeres ved, at inklusion bliver et pædagogisk indsatsområde, men at ingen pædagogik kan bringe tilknytningens sociale spil til ophør. På den baggrund argumenterer kapitlet afslutningsvist for, at der er stor forskel på forskellige typer af eksklusion, hvorfor det er nødvendigt pædagogisk at tage højde for, hvilken type eksklusion, der er er tale om, før man beslutter sin indsats. Med henblik på at etablere et grundlag for at tale om forskellige typer af in- og eksklusion præsenteres en model, der beskriver fire forskellige udfald af det sociale spil om tilknytning, fire tilknytningsmønstre, som angiver måder, hvorpå elever kan konfigurere sig i det sociale spil.

KW - Inklusion

KW - Eksklusion

KW - Goffman

KW - Tilknytning

KW - Integration

M3 - Bidrag til bog/antologi

SN - 978-87-412-6968-9

SP - 105

EP - 124

BT - Inklusion og eksklusion

PB - Hans Reitzels Forlag

CY - København

ER -