Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Jørn Bjerre

Læreruddannelsens vidensgrundlag efter reformen

Research output: Contribution to journal/Conference contribution in journal/Contribution to newspaperJournal articleResearchpeer-review

Standard

Læreruddannelsens vidensgrundlag efter reformen. / Bjerre, Jørn; Dorf, Hans.

In: Studier i læreruddannelse og -profession, Vol. 4, No. 1, 12.2019, p. 182-206.

Research output: Contribution to journal/Conference contribution in journal/Contribution to newspaperJournal articleResearchpeer-review

Harvard

Bjerre, J & Dorf, H 2019, 'Læreruddannelsens vidensgrundlag efter reformen', Studier i læreruddannelse og -profession, vol. 4, no. 1, pp. 182-206. <https://tidsskrift.dk/SLP/article/view/117987>

APA

CBE

Bjerre J, Dorf H. 2019. Læreruddannelsens vidensgrundlag efter reformen. Studier i læreruddannelse og -profession. 4(1):182-206.

MLA

Bjerre, Jørn and Hans Dorf. "Læreruddannelsens vidensgrundlag efter reformen". Studier i læreruddannelse og -profession. 2019, 4(1). 182-206.

Vancouver

Bjerre J, Dorf H. Læreruddannelsens vidensgrundlag efter reformen. Studier i læreruddannelse og -profession. 2019 Dec;4(1):182-206.

Author

Bjerre, Jørn ; Dorf, Hans. / Læreruddannelsens vidensgrundlag efter reformen. In: Studier i læreruddannelse og -profession. 2019 ; Vol. 4, No. 1. pp. 182-206.

Bibtex

@article{e6b07fddaec248ad9f27381d5dc3adc9,
title = "L{\ae}reruddannelsens vidensgrundlag efter reformen",
abstract = "Med udgangspunkt i Basil Bernsteins teori om viden, kompetence og performance, diskuterer artiklen det, den betegner som l{\ae}reruddannelses vidensgrundlag. Det konkrete udgangspunkt er bekendtg{\o}relsen for uddannelseselementet Almen undervisningskompetence (fra 2013-reformen), som sammenlignes med det tilsvarende fag i den tidligere l{\ae}reruddannelse, Almen didaktik. Via denne sammenligning argumenteres der for, at l{\ae}reruddannelsens vidensgrundlag ikke har bev{\ae}get sig i retning af det {\o}gede fokus p{\aa} kompetence, som ligger i uddannelsens aktuelle selvbeskrivelse - men derimod har bev{\ae}get sig i retning af et {\o}get fokus p{\aa} performance.Videre argumenteres der for, at det fokus p{\aa} generiske kompetencer, somtilstr{\ae}bes via bev{\ae}gelsen mod kompetencer, ikke vil kr{\ae}ve mindre, men et st{\o}rre fokus p{\aa} dom{\ae}nespecifik viden.",
keywords = "vidensgrundlag, viden, kompetence, performance, Bernstein, l{\ae}reruddannelse, reform, Viden, Videreg{\aa}ende uddannelse, L{\ae}reruddannelse, Skolereform",
author = "J{\o}rn Bjerre and Hans Dorf",
year = "2019",
month = dec,
language = "Dansk",
volume = "4",
pages = "182--206",
journal = "Studier i l{\ae}reruddannelse og -profession",
issn = "2445-8538",
publisher = "Werks Forlag",
number = "1",

}

RIS

TY - JOUR

T1 - Læreruddannelsens vidensgrundlag efter reformen

AU - Bjerre, Jørn

AU - Dorf, Hans

PY - 2019/12

Y1 - 2019/12

N2 - Med udgangspunkt i Basil Bernsteins teori om viden, kompetence og performance, diskuterer artiklen det, den betegner som læreruddannelses vidensgrundlag. Det konkrete udgangspunkt er bekendtgørelsen for uddannelseselementet Almen undervisningskompetence (fra 2013-reformen), som sammenlignes med det tilsvarende fag i den tidligere læreruddannelse, Almen didaktik. Via denne sammenligning argumenteres der for, at læreruddannelsens vidensgrundlag ikke har bevæget sig i retning af det øgede fokus på kompetence, som ligger i uddannelsens aktuelle selvbeskrivelse - men derimod har bevæget sig i retning af et øget fokus på performance.Videre argumenteres der for, at det fokus på generiske kompetencer, somtilstræbes via bevægelsen mod kompetencer, ikke vil kræve mindre, men et større fokus på domænespecifik viden.

AB - Med udgangspunkt i Basil Bernsteins teori om viden, kompetence og performance, diskuterer artiklen det, den betegner som læreruddannelses vidensgrundlag. Det konkrete udgangspunkt er bekendtgørelsen for uddannelseselementet Almen undervisningskompetence (fra 2013-reformen), som sammenlignes med det tilsvarende fag i den tidligere læreruddannelse, Almen didaktik. Via denne sammenligning argumenteres der for, at læreruddannelsens vidensgrundlag ikke har bevæget sig i retning af det øgede fokus på kompetence, som ligger i uddannelsens aktuelle selvbeskrivelse - men derimod har bevæget sig i retning af et øget fokus på performance.Videre argumenteres der for, at det fokus på generiske kompetencer, somtilstræbes via bevægelsen mod kompetencer, ikke vil kræve mindre, men et større fokus på domænespecifik viden.

KW - vidensgrundlag

KW - viden

KW - kompetence

KW - performance

KW - Bernstein

KW - læreruddannelse

KW - reform

KW - Viden

KW - Videregående uddannelse

KW - Læreruddannelse

KW - Skolereform

M3 - Tidsskriftartikel

VL - 4

SP - 182

EP - 206

JO - Studier i læreruddannelse og -profession

JF - Studier i læreruddannelse og -profession

SN - 2445-8538

IS - 1

ER -