Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Jørn Bjerre

Læreruddannelsens vidensgrundlag efter reformen

Research output: Contribution to journal/Conference contribution in journal/Contribution to newspaperJournal articleResearchpeer-review

Med udgangspunkt i Basil Bernsteins teori om viden, kompetence og performance, diskuterer artiklen det, den betegner som læreruddannelses vidensgrundlag. Det konkrete udgangspunkt er bekendtgørelsen for uddannelseselementet Almen undervisningskompetence (fra 2013-reformen), som sammenlignes med det tilsvarende fag i den tidligere læreruddannelse, Almen didaktik. Via denne sammenligning argumenteres der for, at læreruddannelsens vidensgrundlag ikke har bevæget sig i retning af det øgede fokus på kompetence, som ligger i uddannelsens aktuelle selvbeskrivelse - men derimod har bevæget sig i retning af et øget fokus på performance.
Videre argumenteres der for, at det fokus på generiske kompetencer, som
tilstræbes via bevægelsen mod kompetencer, ikke vil kræve mindre, men et større fokus på domænespecifik viden.
Original languageDanish
JournalStudier i læreruddannelse og -profession
Volume4
Issue1
Pages (from-to)182-206
Number of pages24
Publication statusPublished - Dec 2019

See relations at Aarhus University Citationformats

ID: 174091803