Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Jørn Bjerre

Kognitive teorier om motivation, identitet, læring og dannelse

Research output: Contribution to book/anthology/report/proceedingBook chapterResearchpeer-review

Dette kapitel præsenterer kognitive teorier om motivation, identitet og læring. Kapitlet søger at give et overblik over begreber, der beskriver elevers generelle kognitive egenskaber, og beskæftiger sig ikke med afvigelser og diagnoser. Hovedpointen i kapitlet er, at mennesket er motiveret til at lære, fordi det har et behov for at forstå den verden, det lever i; og at identitet udvikles, idet mennesket opbygger en forståelse af sig selv og sin relation til den verden, det lever i. Kapitlet afsluttes med overvejelser over, hvordan de kognitive teorier har relevans for at forstå det grundlag, skolens dannelsesopgave foregår på baggrund af.
Original languageDanish
Title of host publicationElevens læring og dannelse : fem læringspsykologiske forståelser af motivation, identitet, læring og dannelse
EditorsSøren Pjengaard
Place of publicationFrederikshavn
PublisherDafolo
Publication year2018
Pages49-74
Chapter3.1.
ISBN (print)978-87-7160-640-9
Publication statusPublished - 2018
SeriesUndervisning og læring

See relations at Aarhus University Citationformats

ID: 131317127