Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Jørn Bjerre

Inklusion: fra sociologisk begreb til performativ selvmodsigelse

Research output: Contribution to book/anthology/report/proceedingBook chapterResearchpeer-review

Artiklen fører inklusionsbegrebet tilbage til den sociologiske forestilling om
solidaritet, idet den viser, hvordan denne forestilling i løbet af det tyvende
århundrede transformeres fra en sociologisk til en a-sociologisk, psykologisk
forestilling om et fællesskab, der ikke baserer sig på eksklusionsprocesser. Artiklen argumenterer for, at denne forståelse fører inklusionspædagogikken ind i
en performativ selvmodsigelse, idet en pædagogik, der skal kunne skabe rum til
forskellighed, forudsætter et fælles normsæt, som virker disciplinerende tilbage
på det forskellige. På grundlag af dette argument foreslår artiklen, at pædagogisk
arbejde med inklusion forudsætter en sociologisk forståelse af fænomenet, samt
videre at inklusionsbegrebet reserveres til den sociologiske forståelse, mens rummelighedsbegrebet anvendes, når vi taler om pædagogisk-psykologiske tiltag I arbejdet med inklusion.
Original languageDanish
Title of host publicationPerspektiver på inklusion
EditorsKaren Bjerg Petersen
Number of pages18
Place of publicationKøbenhavn
PublisherDPU, Aarhus Universitet
Publication year2015
Pages125-142
ISBN (print)9788776847302
ISBN (Electronic)9788776847319
Publication statusPublished - 2015
SeriesCursiv
Number17
ISSN1901-8878

    Research areas

  • Grundskole, Inklusion, Samfund/samtid

See relations at Aarhus University Citationformats

ID: 96639189