Department of Psychology and Behavioural Sciences

Jacob Klitmøller

Associate professor

Profile photo

Jacob Klitmøller

Associate professor

  • Department of Psychology and Behavioural Sciences
Postal address:
Bartholins Allé 11
1350, 220
8000
Aarhus C
Denmark

Email: jaklit@psy.au.dk

Phone: +4587165371

2005-2008Adjunkt ved læreruddannelsen i Odense
2008-2009Videnskabelig assistent, Pædagogisk afd., Psykologisk Institut, Aarhus Universitet
2009-2012Ph.D.-studerende, Psykologisk institut, Aarhus Universitet
2013-2017Adjunkt, Psykologisk institut, Aarhus Universitet
2017-Lektor, Psykologisk Institut, Aarhus Universitet
Co-editor of 'Outlines - Critical Practice Studies'
Associate editor of 'Nordic Psychology'

Research areas

- Learning and learning theories
- Primary and secondary pupils' and students' experiences of school
- Teaching and didactics

Teaching areas

- Pædagogisk psykologi.
- Opgaveteknik og akademisk skrivning.
- Psykologiformidling.
- Vejledning af bacheloropgaver og specialer.

Publications

Klimakrisen som et wicked problem – en kritik af klimainterventioner

Meistrup, L. I. & Klitmøller, J., Apr 2021, (Accepted/In press) In: Psyke & logos.

Legimazy, Education and Cultural Historical Theory

Nielsen, K. & Klitmøller, J., 2021.

Lærerekspertise: Kontrol, autonomi eller ’autonomi forudsat evner’? En forening af divergerende forståelser af lærerekspertise

Svendsen, L. I. & Klitmøller, J., Dec 2019, In: Studier i læreruddannelse og -profession. 4, 1, p. 163-181

Encountering the stranger: Hannah Arendt and the shortcomings of empathy as a moral compass

Matthiesen, N. & Klitmøller, J., Apr 2019, In: Theory & Psychology. 29, 2, p. 182-199

Bildung, Motivation, and Deliberative Democracy in Primary Education

Klitmøller, J. & Kirkegaard Jensen, S., 2019, Culture in Education and Education in Culture: Tensioned Dialogues and Creative Constructions. Hviid, P. & Martsin, M. (eds.). Springer, p. 29-45 17 p. (Cultural Psychology of Education, Vol. 10).

Expansive and restricted learning: Pervasive binaries?

Nielsen, K. & Klitmøller, J., 2019, In: Annual Review of Critical Psychology (Online). 16, p. 453-467 15 p.

Kritikken af kvaliteten af Hatties kvantitative forskning

Klitmøller, J. & Nielsen, K., 2019, In: Paideia: tidsskrift for professionel pædagogisk praksis. 18, november, p. 65 73 p., 9.

Measured Lives in Educational Psychology

Nielsen, K. & Klitmøller, J., 2019.

Fremtidsparat? Hinsides PISA - nordiske perspektiver på uddannelse

Sommer, D. (ed.) & Klitmøller, J. (ed.), 1 Oct 2018, København: Hans Reitzels Forlag. 398 p.

Hinsides PISA - alternative stier mod fremtiden

Sommer, D. & Klitmøller, J., 1 Oct 2018, Fremtidsparat?: Hinsides PISA - nordiske perspektiver på uddannelse. Sommer, D. & Klitmøller, J. (eds.). København: Hans Reitzels Forlag, p. 361-387 27 p.

Indledning - bliv fremtidsparat

Sommer, D. & Klitmøller, J., 1 Oct 2018, Fremtidsparat?: Hinsides PISA - nordiske perspektiver på uddannelse. Sommer, D. & Klitmøller, J. (eds.). København: Hans Reitzels Forlag, p. 11-48 38 p.

Pædagogiske koncepter, undervisning og skolens legitimitet

Klitmøller, J. & Nielsen, K., 1 Oct 2018, Fremtidsparat?: Hinsides PISA - nordiske perspektiver på uddannelse. Sommer, D. & Klitmøller, J. (eds.). København: Hans Reitzels Forlag, p. 135-155 21 p.

Turboladet globalisering og den fremtidsparate skole: - en vision

Klitmøller, J. & Sommer, D., 1 Oct 2018, Fremtidsparat?: Hinsides PISA - nordiske perspektiver på uddannelse. Sommer, D. & Klitmøller, J. (eds.). København: Hans Reitzels Forlag, p. 215-240 26 p.

Between ‘pedagogy’ and ‘Pädagogik’: a critique of lived pedagogy

Klitmøller, J., 2018, In: Education 3-13. 46, 7, p. 838-850 13 p.

Metoder og begrepsforvirring: Om John Hatties synlige læring

Klitmøller, J. & Nielsen, K., 2018, In: Bedre Skole. 30, 4, p. 16-21 6 p.

Behaviorisme

Nielsen, K. & Klitmøller, J., 2017, Klassisk og moderne pædagogisk teori. Østergaard Andersen, P. & Ellegaard, T. (eds.). 3. ed. København: Hans Reitzels Forlag, p. 818-824 7 p. (Pædagogik og Samfund; No. 2).

Blinde pletter i den synlige læring: Kritiske kommentarer til «Hattierevolutionen»

Nielsen, K. & Klitmøller, J., 2017, In: Nordic Studies in Education. 37, 1, p. 3-18 16 p.

Hvad er børns oplevelse af skolegang?

Klitmøller, J. & Matthiesen, N. L., 2017, Didaktikhåndbogen: Teorier og temaer. Laursen, P. F. & Kristensen, H. J. (eds.). København: Hans Reitzels Forlag, p. 263-281 19 p.

John Hattie som uddannelsesteoretiker - en kritik af teorien om synlig læring

Klitmøller, J. & Nielsen, K., 2017, In: Dansk pædagogisk tidsskrift. 2, p. 3-15 13 p.

Lev Semjenovitsj Vygotskij og den kulturhistoriske psykologi

Klitmøller, J. & Hviid, P., 2017, Opvekst og psykologisk utvikling: Innføring i psykologiske perspektiver. Guldbrandsen, L. M. (ed.). 2. ed. Oslo: Universitetsforlaget, p. 235-258 24 p.

Når forskellighed handler om mere end etnicitet - En kritik af en forskningstendens i etnisk blandede uddannelseskontekster

Kirkegaard Jensen, S. & Klitmøller, J., 2017, In: Nordiske Udkast. 45, 2, p. 3-23 20 p.

Educational practice, student experience, and the purpose of education - a critique of ‘Pedagogy in Practice’

Klitmøller, J., 2016, In: Oxford Review of Education. 42, 6, p. 646-660 15 p.

Turboladet globalisering og den fremtidsparate skole - en vision

Klitmøller, J. & Sommer, D., 2016, In: Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk. 2, 3, p. 3-32 30 p.

Understøttende undervisning i PISA-undersøgelsernes tidsalder

Klitmøller, J. & Wellnitz, K. B., 2016, Understøttende undervisning og læringsmiljøer: Kritiske perspektiver og reflekteret praksis. Kristensen, R. & Szulevicz, T. (eds.). Frederikshavn: Dafolo, p. 45-59 15 p. (Undervisning og læring).

Studying the fabric of everyday life

Chimirri, N. A., Klitmøller, J. & Hviid, P., 31 Dec 2015, In: Outlines. 16, 2, p. 1-14 15 p.

PISA, tavs viden og pædagogiske standarder

Nielsen, K. & Klitmøller, J., 2015, In: Psyke & Logos. 36, 2, p. 12-27 16 p.

Børn i institution og skole: Læring, dannelse og udvikling i globaliseringen

Klitmøller, J. & Sommer, D., 2015, Læring, dannelse og udvikling: Kvalificering til fremtiden i daginstitution og skole. Klitmøller, J. & Sommer, D. (eds.). København: Hans Reitzels Forlag, p. 9-38 30 p.

Børns læring, dannelse og udvikling: Sammenfatning og pejlinger mod fremtiden

Sommer, D. & Klitmøller, J., 2015, Læring, dannelse og udvikling: Kvalificering til fremtiden i daginstitution og skole. Klitmøller, J. & Sommer, D. (eds.). København: Hans Reitzels Forlag, p. 313-327 15 p.

Børns perspektiver på skolegang, undervisning og læring

Klitmøller, J., 2015, Læring, dannelse og udvikling: Kvalificering til fremtiden i daginstitution og skole. Klitmøller, J. & Sommer, D. (eds.). København: Hans Reitzels Forlag, p. 251-270 21 p.

Læring, dannelse og udvikling: Kvalificering til fremtiden i daginstitution og skole

Klitmøller, J. (ed.) & Sommer, D. (ed.), 2015, København: Hans Reitzels Forlag. 338 p.

Review of the methods and findings in the Dunn and Dunn learning styles model research on perceptual preferences

Klitmøller, J., 2015, In: Nordic Psychology (Online). 67, 1, p. 2-26 25 p.

Review of Kontopodis, Michalis (2012): Neoliberalism, Pedagogy and Human Development – Exploring Time, Mediation and Collectivity in Contemporary Schools

Klitmøller, J., 2014, In: Outlines. 15, 3, p. 97-101 5 p.

Teacher Uses of Learning Styles: The transformation of Dunn and Dunn learning styles in classroom practice

Klitmøller, J., 2014, In: Nordic Studies in Education. 2, p. 94-110 17 p.

Fænomenologisk læringsteori

Klitmøller, J., 2013, Læringsteori og Didaktik. Qvortrup, A. & Wiberg, M. (eds.). København: Hans Reitzels Forlag, p. 190-208 19 p.

Afslutning

Pedersen, M., Klitmøller, J. & Nielsen, K., 17 Apr 2012, Deltagerobservation: En metode til at undersøge psykologiske fænomener. Pedersen, M., Klitmøller, J. & Nielsen, K. (eds.). København: Hans Reitzels Forlag, p. 231-235 5 p.

En rehabilitering af deltagerobservation i psykologien

Pedersen, M., Klitmøller, J. & Nielsen, K., 17 Apr 2012, Deltagerobservation: En metode til at undersøge psykologiske fænomener. Pedersen, M., Klitmøller, J. & Nielsen, K. (eds.). København: Hans Reitzels Forlag, p. 11-25 15 p.

Pragmatisk analyse og fortolkning af materiale fra deltagerobservation

Klitmøller, J., 17 Apr 2012, Deltagerobservation: En metode til undersøgelse af psykologiske fænomener. Pedersen, M., Klitmøller, J. & Nielsen, K. (eds.). København: Hans Reitzels Forlag, p. 177-188 12 p.

Concerning Styles: The Dunn & Dunn Learning Style Model - Methods, Theory, and Practice

Klitmøller, J., 2012, Aarhus: University of Aarhus, Dept. of Psychology. 184 p.

Deltagerobservation: En metode til undersøgelse af psykologiske fænomener

Pedersen, M. (ed.), Klitmøller, J. (ed.) & Nielsen, K. (ed.), 2012, København K: Hans Reitzels Forlag. 256 p.

Æbler, pærer og den danske læreruddannelse

Klitmøller, J. & Nielsen, K., Dec 2011, In: Dansk Paedagogisk Tidsskrift. 4, p. 37-47 11 p.

Situerede perspektiver på ungdom, uddannelsespolitik og frafald i erhvervsuddannelserne

Jonasson, C., Klitmøller, J. & Grønborg, L., 2010, In: Psyke og Logos. 31, 1, p. 87-106 20 p.