Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Iben Have

Associate Professoe, PhD, Associate Professor

Curriculum Vitae

Iben Have (1970)

 

Uddannelse og ansættelsessteder:            

2008- : Lektor i Medievidenskab, Institut for Kommunikation og Kultur, Aarhus Universitet.

2005-2008: Adjunkt, Institut for Informations- og Medievidenskab, Aarhus Universitet

2005: Forskningsadjunkt i post doc.-stipendium, Institut for Informations- og Medievidenskab, Aarhus Universitet.

2004-2005: Undervisningsassistent, Institut for Æstetiske Fag, Afd. for Musikvidenskab, Aarhus Universitet.

2004: Ph.d. fra Institut for Æstetiske Fag, Afdeling for Musikvidenskab, Aarhus Universitet.

1998: Cand. mag. i Æstetik og Kultur med en grunduddannelse i Musikvidenskab, Aarhus Universitet

 

Forskningsledelse:

2020- : PhD Programme Director: ICT, Media, Communication and Journalism, ARTS, AU.

2015-2017: Projektleder for Medieværktøjer: Lyd- og billedmedier, DIGHUMLAB

2014-2015: Leder af forskningsenheden Lydkultur, Aarhus Universitet.

 

Øvrige forskningssamarbejder:

2018- : 2012 - : Medlem af forskningsprogrammet Medier, Kultur og Samfund, AU.

2015- : Projektleder af Medieværktøjer: Lyd- og billedmedier, DIGHUMLAB.

2015- : Leder af forskningsenheden Lydkultur, Aarhus Universitet.

2014-2019: Deltager i forskningscenteret Litteratur mellem Medier støttet af AU-Ideas.

2014-2017: Deltager i forskningsprojektet RAMUND (A Century of Radio and Music in Denmark) støttet af FKK.

2013 - : Medlem af forskningsnetværket ESSA (European Sound Studies Association).

2012 - : Medlem af det skandinaviske forskernetværk NorSound.

2012 - : Medlem af forskningenheden Litteratur og Medier, AU.

2012 - : Medlem af forskningsprogrammet Kulturelle Transformationer, AU.

2011-2014: Deltager i projektet Den digitale lydbog: Nyt medie, nye brugere, nye litterære oplevelser? støttet af AU-Ideas.

2010 - : Initiativtagende og ansvarshavende redaktør for det internationale, online, open access-tidsskrift SoundEffects. An Interdisciplinary Journal of Sound and Sound Experience (www.soundeffects.dk)

2009-: Medlem af forskningsenheden Lydkultur, AU.

2009-2012: Deltager i forskningsprojektet Audiovisuel Kultur og den gode lyd: En kvalitativ undersøgelse af relationen mellem (og forestillingen om) "den gode lyd"og "den gode oplevelse". (FKK)

2008-2010: Sidder i styregruppen for forskningsnetværket Sound as Art - Sound in History, Sound as Culture - Sound in Theory (FKK, KU)

2006-2009: Deltager i forskningsprojektetHvor går grænsen? Højspændingsæstetik og etisk kvalitet i den aktuelle mediekultur 2005-08 (FKK-finansieret), ledet af Anne Jerslev, Afdeling for Film- og Medievidenskab, Københavns Universitet. 

2005-2008:Medlem af styregruppen for projektet "Emotion, viden og Kultur" under satsningsområdet Videnssamfundet, Århus Universitet  

2005-2007: Deltager i netværket EARS (nEtwork on Acoustics, Radio, and Sound).

Medlem af SMID (Sammenslutningen af medieforskere i Danmark) siden 2000.

Medlem af NTSMB (Netværk for tværvidenskabelige studier af musik og betydning) siden 2001.

Medlem af Dansk Netværk for Lydteknologi (Forsknings- og innovationsstyrelsen, DTU, 2009-)

 

Censorkorps: 

2014- : Censorkorpset for Kommunikation, Journalistik og Performance-design på RUC

2014- : Censorkorpset for Medievideskab, SDU.

2011- : Censorkorpset for Musikvidenskab (landsdækkende).

2018- : Censorkorps for Kultur og formidling, Design samt Børne- og ungdomskultur, SDU

2018-: Censorkorps for Bibliotekskundskab og Informationsvidenskab (landsdækkende)

 

Udvalgte publikationer:

Iben Have, Anja Lindelof & Morten Michelsen (red.) (2016). Musik og radio i Danmark i 100 år. Aarhus Universitetsforlag.

Iben Have (2015). "The Ambiguous Voices of Possum", Short Film Studies. Vol 6. issue 1.

Iben Have & Birgitte S. Pedersen (2015). Digital Audiobooks: New Media, Users, and Experiences. New York: Routledge.

Iben Have & Birgitte S. Pedersen (2014). "Lit-to-go: Mobil lydbogslytning", Lønstrup m.fl. red.), Blik for Lyd.  Aarhus: Klim.

Iben Have & Birgitte S. Pedersen (2013). Sonic mediatization of the book: affordances of the audiobook. MedieKultur, 29(54), 123-140.

Iben Have & Birgitte S. Pedersen (2012). Conceptualizing the Audiobook Experience. SoundEffect, 79-95.

Iben Have (2012). The musicalized soundtracks of Armadillo: Emotional realism and real emotions. SoundEffect, Vol 2 (No 1), 155-170

Iben Have (2011). A soundtrack between allurement and repulsion. I Short Film Studies. (Vol. 2, No 1) Bristol: Intellect Ltd, 87-91

Iben Have (2010). Attitudes towards documentary soundstracks: Between emotional immersion and critical reflection. MedieKultur, 48, 48-60

Iben Have & Anne Marit Waade (2008), "Aestheticizing Politics. Non-verbal Political Communication in Danish Television Documentaries", Strömbäck, Ørsten & Aalberg (ed.) Political Communication in the Nordic Countries, Göteborg: Nordicom. Side 215-233.

Iben Have (2008), Lyt til tv. Underlægningsmusik i danske tv-dokumentarer, Århus: Aarhus Universitetsforlag.

Iben Have (2007), "Baggrundsmusik og baggrundsfølelser: underlægningsmusik i audiovisuelle medier", Psyke & Logos. Tema: Musik og psykologi, årgang 28, nr. 1, side 228-248.