Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Ib Ravn

Videndeling kan faciliteres

Research output: Contribution to book/anthology/report/proceedingBook chapterResearchpeer-review

Hvis videndeling skal lykkes, er det hensigtsmæssigt at forstå viden dynamisk. Klassisk-videnskabeligt forstås viden overvejende som udsagnsbåret afspejlingsviden (representational knowledge), der lettest kommunikeres i forelæsninger og lærebøger. Her fremsættes et alternative, handlingsviden (action knowledge). Således forstået kan videndeling faciliteres, dvs. sættes i scene af en facilitator, der inviterer deltagerne til at indgå i bestemte kommunikative processer med hinanden. Seks sådanne processer beskrives og begrundes i detaljer: Forankring gennem oplæg, Interview med klippekort, To gratis konsulenter, Knastbehandling, Videnbørsen og Den dybe tallerken.
Original languageDanish
Title of host publicationBedre videndeling : teoretiske og praktiske perspektiver
EditorsPeter Holdt Christensen
Number of pages22
Place of publicationKøbenhavn
PublisherHans Reitzels Forlag
Publication year2016
Edition1.
Pages242-263
Chapter12
ISBN (print) 9788741261140
ISBN (Electronic)9788741264912
Publication statusPublished - 2016

    Research areas

  • Facilitering af videnprocesser, Livslang læring

See relations at Aarhus University Citationformats

ID: 93461728