Klima- og krigsangst for 50 år siden
Andersen, F. Ø., 18 Nov 2023, In: Fyens Stiftstidende. p. 16 1 p.Co-teaching og teamflow
Andersen, F. Ø. & Sunesen, M. S. K., Sept 2023, In: Kognition & Paedagogik. 33, 129, p. 66-76 10 p., 5.Poster: Results of the Danish WATSup research. Sundsvall Conference
Michel-Schertges, D. & Andersen, F. Ø., 17 Aug 2023.What About Teacher Shortage? WATSup publications 2021-2023
Andersen, F. Ø., Michel-Schertges, D., Dahl, K. K. B., Kreienbaum, M. A., Boström, L., Wüllner, S., Håkansson Lindqvist, M., Seeliger, S., Rahn, S. & Bostedt, G., 10 Aug 2023, What About Teacher Shortage? WATSup Publications 2021-2023. . Mittuniversitetet, Sverige, p. 1-360 360 p.Vi mangler fængselsbetjente, sygeplejersker og lærere. Men vi kan stadig nå at undgå katastrofen.
Andersen, F. Ø., 22 Jun 2023, In: Kristeligt Dagblad.Lærerne er nøglen til succes: Forsker om Tesfayes 'guldvask'
Andersen, F. Ø. & Schrøder, C., 7 Jun 2023, Folkeskolen.dk.Flow og engagement på arbejdspladsen
Andersen, F. Ø. & Østergaard, S., 6 Jun 2023Lektorer: gør som Finland og hent lærere fra universitetet
Andersen, F. Ø. & Bjerre, J., 16 May 2023, In: Altinget.Lærermangel i Danmark: Lærere, der ikke vil være lærere.
Andersen, F. Ø. & Dahl, K. K. B., 1 Apr 2023, (Submitted) In: Studier i Læreruddannelse og Profession. 14 p.Den danske mission på Cypern er værd at huske
Andersen, F. Ø., 6 Feb 2023, In: Aarhus Stiftstidende. Sektion 1, p. 9-9 1 p., 10.Tonede linjer og særlige forløb
Andersen, F. Ø., Feb 2023, Efter inklusionen: institutionen og den pædagogiske strategi. Holm, C. & Bøttcher, L. (eds.). København: U Press, p. 101-116 Tre myter om lærermangel: Hvorfor lærere ikke vil/kan være lærere?
Dahl, K. K. B. & Andersen, F. Ø., 2023, (Submitted) In: Studier i Læreruddannelse og Profession.Cypern projektet
Andersen, F. Ø., Dec 2022, In: Danmarks Veteraner. 53, 6, p. 22 1 p.Danske FN-soldater i skudlinjen på Cypern. Del 2
Andersen, F. Ø., Dec 2022, In: Chakoten. 77 , 4, p. 4-8 5 p., 2.Lærermanglen vokser. Hvad kan der gøres? Måske har lærerne brug for assistenter?
Andersen, F. Ø., Dec 2022, In: Specialpaedagogik. 42, 4, p. 33-46 14 p., 4.Sammenbrud i anbringelsen er et brud på barnets nære relationer
Skytte Jakobsen, I., Linder, A., Andersen, F. Ø. & Søndergaard, H., Dec 2022, In: Socialt Indblik.WATS up? What About Teacher Shortage? International Perspectives from Denmark, Germany and Sweden
Andersen, F. Ø., Boström, L. & Kreienbaum, M. A., 1 Nov 2022, (Accepted/In press) In: CENTER FOR TEACHER TRAINING, SCHOOL AND VOCATIONAL EDUCATION RESEARCH (ZLSB).En leder i flow
Andersen, F. Ø., Nov 2022, Naturlig ledelse: på vej mod et menneskeligt arbejdsliv. Bøgelund, R., Stenbro, H., Borrisholt Steen, C. & Lilleøre Jensen, M. (eds.). S.l.: Videnscenter for God Arbejdslyst, Krifa, p. 100-105 Jeg er i flow - i the zone
Andersen, F. Ø., Ortmann, C. & Egefjord, L., 31 Oct 2022Kan erfaringerne anvendes?
Andersen, F. Ø., 9 Oct 2022, In: Nordjyske Stiftstidende. p. 26 1 p.Danske FN-soldater i skudlinjen på Cypern. Del 1
Andersen, F. Ø., Sept 2022, In: Chakoten. 77, 3, p. 14-18 5 p., 5.Kan børn træne rigtig meget? Ja, hvis legen og glæden er i fokus
Andersen, F. Ø., 26 Jul 2022, In: Politiken. Sektion 2 (Kultur), p. 7 1 p.Cypern er medlem af EU, selv om Tyrkiet har besat en tredjedel af øen. Måske skal samme løsning findes i Ukraine?
Andersen, F. Ø., 14 Jul 2022, In: Berlingske. 1. sektion , 14.07.2022, p. 20-21 2 p.A Scoping Review of Flow Research
Peifer, C., Wolters, G., Harmat, L., Heutte, J., Tan, J., Freire, T., Tavares, D., Fonte, C., Andersen, F. Ø., van den Hout, J., Simlesa, M., Pola, L., Ceja, L. & Triberti, S., Apr 2022, In: Frontiers in Psychology. 13, 815665.WATSup - et dansk, svensk, tysk forskningsprojekt om lærermangel: Lærermangel er et voldsomt og dybt problem i vores nabolande, Sverige og Tyskland. Det er på vej i Danmark, men kan vi nå at lære af naboerne og forhindre at vi ender i det samme sorte hul?
Andersen, F. Ø., 25 Feb 2022, Folkeskolen.dk.Lærermangel i Danmark
Andersen, F. Ø., Lunde Frederiksen, L., Sunesen, M. & Thorborg, M. M. R., 26 Nov 2021, In: Paideia. 22, p. 21-32 11 p., 3.En efterårsdag med guldgravning på heden
Andersen, F. Ø., 11 Nov 2021, 1 p. www.folkeskolen.dkTrivsel, motivation og præstation i finsk folkeskole - i et dansk perspektiv
Helseth Dahl, T. & Andersen, F. Ø., Oct 2021, In: Specialpædagogik. 41, 3, p. 17-27 10 p.Sådan får vi flere faglærte: Lær af Obamas tekniske skoler
Andersen, F. Ø., 12 Sept 2021, In: Politiken, debatsektionen. p. 7-7 1 p., 14.Efterord
Andersen, F. Ø., 1 Aug 2021, Hur gör vi med pojkarna?: om didaktikens betydelse för en likvärdig skola. Boström, L. & Åhslund, I. (eds.). Lund: Studentlitteratur, p. 185-199 Fulton-projektet: Forskningsrapport
Petersen, K. B. (ed.) & Andersen, F. Ø. (ed.), Aug 2021, DPU, Aarhus Universitet. 92 p.Fordybelse - kom i flow i din hverdag
Andersen, F. Ø., 28 Apr 2021Motiverende undervisning
Andersen, F. Ø., Mar 2021, Oslo: Cappelen Damm Akademisk. 64 p. (Skoleserien).Mysterierne om dansk-amerikaneren Chris Madsen (1851-1944)
Andersen, F. Ø., Mar 2021, In: Slægtsforskeren. 36, 1, p. 40-44 5 p., 7.Introduktion til Kognition og Pædagogik nr 116
Andersen, F. Ø., 1 Oct 2020, In: Kognition & Paedagogik. 30, 116, p. 2-5 1.Pædagogiske koncepter i erhvervsuddannelser: kan de eksporteres?
Larsen, N. & Andersen, F. Ø., 1 Oct 2020, In: Kognition & Paedagogik. 30, 116, p. 116-121 14.Drama på Cypern
Andersen, F. Ø., Oct 2020, In: Danmarks Veteraner. 51, 4-5, p. 22-23 2 p.Chris Madsen, 1851-1944
Andersen, F. Ø., 24 Sept 2020, Aarhus : Aarhus Universitet.Fulton, et nyt projekt for udsatte unge og måske en kommende del af FGU?
Klange, E. & Andersen, F. Ø., Sept 2020, In: Kognition & Paedagogik. 30, 116, p. 72-75Amerikansk uddannelsesinitiativ har stor succes med at bryde racisme og løfte marginale samfundsgrupper
Andersen, F. Ø. & Petersen, K. B., 15 Aug 2020, In: Fyens Stiftstidende. p. 18-18 1 p., 1.Chris Madsens ungdom på Fyn: En omtumlet tid med store konsekvenser
Andersen, F. Ø., Aug 2020, Fynbogen 2020. Lorenzen, J. E. (ed.). Odense: Mellemgaard, p. 8-21 Gode følelser skaber mening i en coronatid
Andersen, F. Ø. & Lavendt, E., 12 Jun 2020, In: Fyens Stiftstidende. p. 13 1 p.The Transformation of Chris Madsen in 1875-76: : From Troubled Young Man in Denmark to mature Wild West Hero in America
Andersen, F. Ø., 1 Jun 2020, In: The Bridge: Journal of the Danish American Heritage Society. 43, 2, p. 27-58 31 p., 3.Ute-krigen 1879-80, som oplevet af den dansk-amerikanske kavalerist Chris Madsen
Andersen, F. Ø., 3 Mar 2020, In: Krigshistorisk tidsskrift. 56, 1, p. 14-28 15 p., 3.Hvad kan vi gøre ved danskernes manglende tid og lyst til læsning?
Andersen, F. Ø., Drejer Jørgensen, M. & Spure Nielsen, J., Mar 2020, In: Laesepaedagogen. 68, 2, p. 16-21 5 p.Forord: til Pædagogik på kanten - en rapport
Petersen, K. B. & Andersen, F. Ø., 23 Jan 2020, Pædagogik på kanten: en rapport. Petersen, K. B. & Andersen, F. Ø. (eds.). Kbh.: DPU, Aarhus Universitet, p. 5-6 2 p.Pædagogik på Kanten: En rapport
Petersen, K. B. (ed.) & Andersen, F. Ø. (ed.), 23 Jan 2020, København: DPU, Aarhus Universitet. 87 p.P-tech: en succesrig amerikansk ungdomsuddannelse for unge på kanten
Petersen, K. B. & Andersen, F. Ø., 23 Jan 2020, Pædagogik på Kanten: en rapport. Petersen, K. B. & Andersen, F. Ø. (eds.). Emdrup: DPU, Aarhus Universitet, p. 20-35 15 p.Kan ny amerikansk skoleform løse to samfundsproblemer i ét hug? Noget tyder på det!
Petersen, K. B. & Andersen, F. Ø., 2020, In: Kognition & Paedagogik. 30. årgang, 116, nr. 2, p. 16-27 12 p.Intensiv læring: Intensiv læring handler i sin essens om mestring og gode relationer
Andersen, F. Ø., 30 Oct 2019, 1 p. Folkeskolen.dk.Chris Madsen: 1876 - A Transformative Year
Andersen, F. Ø., 6 Jun 2019, In: Wild West History Association Journal. 12, 2, p. 38-49 11 p., 3.Overraskende indhold i den digitale dannelse på p-tech skolerne: Digital dannelse er som forventet i centrum på de amerikanske p-tech-skoler. Men nogle af elementerne heri er meget overraskende
Andersen, F. Ø., 4 Jun 2019, 1 p. Folkeskolen.dk.Folkeskolen blev hans redning: Kendt dansk-amerikaner fra samfundets bund blev gang på gang reddet af de basale gode kundskaber og færdigheder, han havde fået med sig fra den danske folkeskole
Andersen, F. Ø., 1 Jun 2019, 1 p. Folkeskolen.dk.Chris Madsen: fynsk helt i USA - men uden spor på Fyn
Andersen, F. Ø., Jun 2019, Fynbogen 2019. Eichler Lorenzen, J. (ed.). Odense: Mellemgaard, p. 47-61 (Fynbogen; No. 2019).De amerikanske p-tech skoler har en succesrig dansk forløber: De nye amerikanske p-tech skoler, der primært er oprettet i belastede områder, har opnået (foreløbige) imponerende resultater, men de har en næsten glemt dansk forløber, nemlig de såkaldte t-klasser (7.-10. kl.) som vi havde i perioden 1959-75.
Andersen, F. Ø., 29 May 2019, 1 p. Folkeskolen.dk.Hvad gør ghettoskolen, der kan sikre sine elever god uddannelse og vellønnede job? Vi kender alle ingredienserne, og selv om opskriften på p-tech gryderetten virker ny, har vi faktisk tilbudt den herhjemme i form af de såkaldte t-klasser tilbage i 1959-75.
Andersen, F. Ø., 21 May 2019, 1 p. Folkeskolen.dk.Kan skolen løse to store samfundsproblemer i ét hug? Vi har såkaldte ghetto- og integrationsproblemer og mangler samtidig håndværkere, teknikere og IT-folk. Måske kan p-tech skolemodellen løse begge problemer?
Andersen, F. Ø., 17 May 2019, 1 p. Folkeskolen.dk.Slaget ved Slim Buttes 9. september 1876: som det blev oplevet af den dansk-amerikanske kavalerist, Chris Madsen
Andersen, F. Ø., Mar 2019, In: Krigshistorisk tidsskrift. 55, 1 - 2019, p. 29-43 14 p., 3.A New Education Pathway for Marginalized Youth in the US: A Model for Europe? A Study of the Approach of the P-tech Schools.
Andersen, F. Ø. & Petersen, K. B., 2019. 1 p.Intensiv læring: Relationer, mestringsoplevelser og transfer i det nye pædagogiske landskab
Andersen, F. Ø., Mølgaard, L., Wåst, T. & Nørgaard, L., 2019, Frederikshavn: Dafolo. 158 p. (Undervisning og læring)."Mål og mening, eksamen og evaluering" i uddannelsessystemet
Andersen, F. Ø., 3 Dec 2018, In: Kognition & Paedagogik. 28, 107, p. 2-6 4 p., 1.Elevers motivation må ikke kun være drevet af ros og 12-taller
Andersen, F. Ø., 9 Nov 2018, 7 p.Ridning som specialpædagogisk metode
Andersen, F. Ø. & Hoeg Agerbæk, M., 1 Nov 2018, In: Specialpaedagogik. 38, 3, p. 20-28 8 p., 3.Arabia: det geografiske centrum
Andersen, F. Ø. & Piironen, T., 30 Oct 2018, Helsinki: vide verden. Lind Hansen, S. & Mogensen Larsen, S. (eds.). Aarhus: Aarhus Universitetsforlag, p. 199-219 20 p. 11. (vide verden, Vol. Helsinki).Dansk helt i USA: uden spor i Danmark
Andersen, F. Ø., 29 Oct 2018, In: Nordjyske Stiftstidende. p. 8 1 p.Et liv på kanten: en biografisk fortælling om Chris Madsens utrolige liv
Andersen, F. Ø., 15 Oct 2018, Odense: Mellemgaard. 301 p.Vestfynsk landarbejder stoppede Dalton-banden: Marshall Madsen - fynsk westernhelt i USA
Andersen, F. Ø., 17 Sept 2018, In: Fyens Stiftstidende. Sektion 1, p. 11 1 p., 16.Feasibility of using flow interventions to increase motivation in an IT company
Andersen, F. Ø., 16 Aug 2018, p. 1. 1 p.A new education pathway for marginalized youth in the US: a model for Denmark and Scandinavia? Reflections based on the approach of the P-tech schools
Petersen, K. B. & Andersen, F. Ø., 16 Jun 2018, In: Journal of the International Society for Teacher Education. 22, 1, p. 43-55 12 p., 4.En ny vej at gå for udsatte unge i USA: en model for Danmark?
Petersen, K. B. & Andersen, F. Ø., 6 Jun 2018, In: Paideia: tidsskrift for professionel pædagogisk praksis . 15, p. 45-58 13 p., 5.Feasibility of using flow interventions in an IT company
Andersen, F. Ø., 2 May 2018, p. 1. 1 p.Esbjergakademiet 2017: videnskabelig rapport på baggrund af følgeforskning
Andersen, F. Ø., Klange, E., Wilson, D. & Kristensen, R. M., 1 May 2018, København: DPU, Aarhus Universitet. 128 p.Training of trainers in Togo: Forskningsrapport om implement og Børnefondens camp i Togo for lærere ved erhvervs- og tekniske skoler i Kara september 2017
Andersen, F. Ø., Klange, E. & Larsen, N., 1 Apr 2018, København: DPU, Aarhus Universitet. 67 p.An overview of flow-research: a current project of the European Flow Research Network
Andersen, F. Ø., Peifer, C., Freire, T., van den Hout, J., Wolters, G., Harmat, L., Heutte, J., Tan, J., Tavares, D., Simlesa, M., Pola, L., Ceja, L., Triberti, S. & Fonte, C., 1 Mar 2018, p. 1-2. 2 p.Motiverende undervisning
Andersen, F. Ø., 7 Dec 2017, Aarhus: Aarhus Universitetsforlag. 67 p. (Pædagogisk Rækkevidde; No. 6, Vol. Motiverende undervisning).Stresskulturen: og hvordan vi beskytter os mod den
Andersen, F. Ø., 16 Nov 2017, In: Tid & Tendenser. 22, 4, p. 86-91 5 p., 9.Danske lærere skal uddannes mere og bedre
Andersen, F. Ø. & Bondo Christensen, A., 6 Oct 2017, In: Politiken, debatsektionen. p. 5 2 p.Robusthed i praksis: individuelt og kollektivt
Mygind, M. (ed.) & Andersen, F. Ø. (ed.), 1 Oct 2017, København: Forlaget Mindspace. 250 p.Robusthed via flowtilstande
Andersen, F. Ø., 1 Oct 2017, Robusthed i praksis: Individuelt og kollektivt. Mygind, M. & Ørsted Andersen, F. (eds.). 1 ed. København: Forlaget Mindspace, Vol. 1. p. 159-181 22 p.Karakterdannelse er nøglen til uddannelse
Andersen, F. Ø. & Jørgensen, P. S., 19 Jul 2017, In: Politiken, debatsektionen. p. 5 1 p.Finsk læreruddannelse i et dansk perspektiv: rapport over forskningsprojekter 2015 - 2017
Andersen, F. Ø., Wiskerchen, M. & Lund Honore, C., 5 Jul 2017, København: DPU, Aarhus Universitet. 64 p.Erhvervspraktik på Esbjergakademiet
Andersen, F. Ø., 23 Mar 2017Turboforløb kræver opfølgning
Andersen, F. Ø., 21 Mar 2017Nyt lærerjob: byg bro mellem overbygning og erhvervsuddannelse
Andersen, F. Ø. & Medom, M., 3 Mar 2017Esbjergakademiet: nyt turboforløb for unge på kanten
Andersen, F. Ø., 28 Feb 2017May new school models minimize status of drop-out rates? reflexions and discussions based on the American P-tech model
Andersen, F. Ø. & Petersen, K. B., 28 Feb 2017. 1 p.P-tech: en succesrig ny ungdomsuddannelse med job- og løngaranti
Andersen, F. Ø., 28 Feb 2017, In: Liv i skolen : tidsskriftet om lærernes hverdag og det gode arbejde i skolen. 19, 1, p. 96-104 8 p., 10.Rapport om DrengeAkademiet: de længerevarende betydninger af deltagelsen i DrengeAkademiet - rapport 2017
Andersen, F. Ø. & Bjerre-Madsen, C., 27 Feb 2017, København: DPU, Aarhus Universitet. 41 p.Spørg O-raklet: Jeg har hørt om at man kan komme i "flow" mens man løber o-løb, men hvad er flow?
Andersen, F. Ø., 10 Dec 2016, In: Orientering. Magasin for dansk orienteringsforbund.. 65, 4, p. 14 1 p.Pædagogik på kanten - USA
Andersen, F. Ø., 14 Nov 2016En ny skoleform?
Andersen, F. Ø., 3 Nov 2016Kognition, pædagogik og læring: turboforløb og intensiv læring for børn og unge
Andersen, F. Ø., Mølgaard, L. & Waast, T., 1 Sept 2016, In: Kognition & Paedagogik. 26, 101, p. 70-76 6 p., 10.Mønsterbrydning for drenge på kanten
Andersen, F. Ø., 1 Sept 2016, Studier i pædagogisk sociologi. Dorf, H. & Rosendal Jensen, N. (eds.). Aarhus: Aarhus Universitetsforlag, p. 394-422 28 p. 15. (Asterisk; No. 10).Introduktion
Andersen, F. Ø. & Linder, A., 1 Aug 2016, Professionel relationskompetence: stjernestunder i det relationelle univers. Frederikshavn: Dafolo, p. 9-15 6 p. (Relationsprofessionsserien).Inclusion of marginalized boys: a survey of a summer school using positive psychology interventions
Andersen, F. Ø., Nissen, P. & Poulsen, L., 20 May 2016, In: Journal of Educational Issues. 2, 1, p. 231-247 17 p., 13.Flow experience: empirical research and applications
Harmat, L. (ed.), Andersen, F. Ø. (ed.), Ullén, F. (ed.), Wright, J. (ed.) & Sadlo, G. (ed.), 26 Apr 2016, Cham, Switzerland: Springer. 360 p.Using ESM to study flow in a STEM project
Andersen, F. Ø., 26 Apr 2016, Flow experience: empirical research and applications. Harmat, L., Andersen, F. Ø., Ullén, F., Wright, J. & Sadlo, G. (eds.). New York: Springer, p. 145-161 16 p.Introduktion til Kognition og pædagogik nr. 99
Andersen, F. Ø., Aaltonen, K. & Traun, T., 15 Mar 2016, In: Kognition & Paedagogik. 26, 99, p. 2-8 1.Inklusion af marginaliserede drenge: følgeforskning til drengeakademiet
Andersen, F. Ø., 15 Dec 2015, Perspektiver på inklusion. Bjerg Petersen, K. (ed.). København: DPU, Aarhus Universitet, p. 219-240 21 p. (Cursiv; No. 17).Hvor er nørderne, der skal sikre klimaomstillingen?
Andersen, F. Ø., 1 Dec 2015, In: Information. p. 16-17 2 p.Den finske model: Hvordan sikres sammenhæng mellem forskning, uddannelse og undervisning i grundskolens fag?
Andersen, F. Ø., 28 Nov 2015, In: Paideia: tidsskrift for professionel pædagogisk praksis. 10, p. 7-16 10 p.Pædagogik på kanten: især for drenge men også for piger
Andersen, F. Ø., 4 Nov 2015, 1. ed. København: Forlaget Mindspace. 155 p.Drengeakademiet: Drengeakademiets langtidseffekt: trivsel, læring og personlig udvikling i tiden der fulgte. 2013-2015
Andersen, F. Ø., 1 Nov 2015, Frederikshavn: Dafolo. 68 p.Forny optagelserne
Andersen, F. Ø., 18 Feb 2015, In: Fyens Stiftstidende. p. 20 1 p.Flow i ledelse - det er god forretning
Andersen, F. Ø. & Csikszentmihalyi, M., 1 Jan 2015, God forretning: ledelse, flow og skabelse af mening. Madsen, C. (ed.). 1. ed. Århus: Klim, p. vii-xvii 10 p.Fra dreng på kanten til ung i fællesskabet: Drengeakademiet - et nyt tiltag for marginaliserede drenge i 14-16 års alderen
Andersen, F. Ø., Aug 2014, In: Ungdomsskolen. 6, p. 14-15 2 p.Dygtige lærere er en forudsætning for folkeskolens resultater: og det står ikke godt til med nogen af delene
Andersen, F. Ø. & Egelund, N., May 2014, In: Paideia - tidsskrift for professionel pædagogisk praksis . 7, p. 47-48 2 p.Fra dreng på kanten til ung i fællesskabet
Andersen, F. Ø., 7 Mar 2014, In: Berlingske Tidende. p. 25-25 1 p.Drengeakademiet: trivsel, læring og personlig udvikling for drenge på kanten 2013-2014
Andersen, F. Ø. & Nissen, P., 2014, 1. ed. Frederikshavn: Dafolo. 58 p.Giving students a voice: a preliminary study of the validity of an ultra brief outcome measure for students: the Learning Rating Scale LRS
Nissen, P., Lemire, S. & Andersen, F. Ø., 2014, In: Scottish Journal of Arts, Social Sciences and Scientific Studies. 17, 2, p. 23-33 11 p., 2.Hvordan børn lærer sig nye handlemuligheder og kompetencer: en undersøgelse af indsatser i folkeskolen baseret på positiv psykologi
Andersen, F. Ø. & Tidmand, L., 2014, In: Pædagogisk Psykologisk Tidsskrift. 51, 2, p. 52-65 14 p.Klasseledelse på finsk
Andersen, F. Ø. & Krejsler, J. B. (ed.), 2014, Klasseledelsens dilemmaer: fortsatte magtkampe i praksis, pædagogik og politik. Krejsler, J. & Moos, L. (eds.). 1. ed. Frederikshavn: Dafolo, p. 373-392 20 p. (Undervisning og læring; No. 2014-8).Fagligt dygtige lærere = bedre elever
Egelund, N. & Andersen, F. Ø., 22 Dec 2013, In: Berlingske Tidende. p. 29 1 p.Positiv psykologi - en ny stor fortælling
Andersen, F. Ø. & Lavendt, E., 1 Sept 2013, In: Aarhus Stiftstidende. p. 21 1 p.Lær af Trondheim
Andersen, F. Ø., 1 Jun 2013, In: Fyens Stiftstidende. p. 21 1 p.Skole i verdensklasse
Andersen, F. Ø., 4 Feb 2013, In: Fyens Stiftstidende. p. 15 1 p.Flow i hverdagen: Navigation mellem stress, kaos og kedsomhed
Andersen, F. Ø. & Hanssen, N., 1 Feb 2013, København: Dansk Psykologisk Forlag. 207 p.Vend skoleblikket mod nord
Andersen, F. Ø. & Aaltonen, K., 1 Feb 2013, In: Information. p. 18-19 2 p.Den positive psykologiens metoder: forskning, kartlegging, testing, utviklingsarbeid og intervensjon
Andersen, F. Ø. (ed.), Christensen, G. (ed.) & Sjøbu, A. (Translator), 2013, 1. ed. Oslo: Gyldendal Akademisk. 259 p.Den positive psykologiens metoder: en hilsen fra Michael Eid
Andersen, F. Ø. & Vogel, J., 2013, Den positive psykologiens metoder: forskning, kartlegging, testing, utviklingsarbeid og intervensjon. Andersen, F. Ø. & Christensen, G. (eds.). 1. ed. Oslo: Gyldendal Akademisk, p. 22-28 7 p.Flytmåling: flytteori, flytobservasjon og flytspørreskema
Andersen, F. Ø., 2013, Den positive psykologiens metoder: forskning, kartlegging, testing, utviklingsarbeid og intervensjon. Andersen, F. Ø. & Christensen, G. (eds.). 1. ed. Oslo: Gyldendal Akademisk, p. 29-40 12 p.Introduksjon til den positive psykologiens metoder
Christensen, G. & Andersen, F. Ø., 2013, Den positive psykologiens metoder: forskning, kartlegging, testing, utviklingsarbeid og intervensjon. Andersen, F. Ø. & Christensen, G. (eds.). 1. ed. Oslo: Gyldendal Akademisk, p. 13-20 8 p.Supplerende personale i grundskolen: Har lærerne brug for assistenter?
Andersen, F. Ø., Rasch-Christiansen, A., Højfeldt, G. & Piironen, T., 10 Oct 2012, In: Pædagogisk Psykologisk Tidsskrift. 49. årgang, 4, p. 291-305 14 p.Den positive psykologis metoder: Forskning, assessment, test, udviklingsarbejde og intervention
Andersen, F. Ø., Mørck, L. L., Nissen, P. E. & Christensen, G., 20 Sept 2012, København: Dansk Psykologisk Forlag. 280 p.Et nordisk komparativt perspektiv på resultater fra den danske forsøgsordning med undervisningsassistenter i grundskolen
Andersen, F. Ø., Højfeldt, G., Rasch-Christiansen, A. & Piironen, T., 20 Sept 2012, In: Kognition & Paedagogik. 22, 85, p. 46-64 18 p.Introduktion til ny nordisk skole
Andersen, F. Ø. & Aaltonen, K., 20 Sept 2012, In: Kognition & Paedagogik. 22, 85, p. 6-12 6 p.Redaktionelt forord
Andersen, F. Ø. & Aaltonen, K., 20 Jun 2012, In: Oekonomi og Politik. 85, 2, p. 1-2 2 p.Flow i hverdagen: Navigasjon mellom stress, kaos og kjedsomhet
Andersen, F. Ø. & Hanssen, N., 25 May 2012, Bergen: Fagbokforlaget. 205 p.Perspektiver på Cooperative Learning: At samarbejde om læring
Andersen, F. Ø., Wahlgren, B., Qvortrup, L., Højfeldt, G. & Hildebrand Jensen, A., 18 Apr 2012, Frederikshavn: Dafolo. 128 p.Goda lärmiljöer för barn
Andersen, F. Ø., Kragh-Müller, G. & Hvitved, L., 1 Mar 2012, Lund: Studentlitteratur. 233 p.Videreutdanning i Norden: en komparativ analyse av strategier for videreutdanning av lærere
Andresen, B. B., Rasmussen, J., Andersen, F. Ø., Neset, T. & Horrigmo, A. M. J., 2012, Kristiansand: Oxford Research Norge. 24 p.Anmeldelse: Paideia - tidsskrift for professionel pædagogisk praksis
Andersen, F. Ø., Sept 2011, In: Skolen i Morgen - Tidsskrift for skoleledere. 15, 1, p. 12 1 p.Positiv psykologi i skolen
Andersen, F. Ø., 1 Jun 2011, Frederikshavn: Dafolo. 155 p.Forsker: Undervisningsassistenter er en nødvendighed
Andersen, F. Ø., 10 May 2011, In: Månedsmagasine Skolen. Maj 2011, p. 12 1 p.Sprogproblemer og negativ social arv kan brydes med tidlig indsats: en finsk ghettobørnehave viser hvordan
Andersen, F. Ø., Højfeldt, G. & Nordvik, S., 1 May 2011, In: Specialpaedagogik. 31, 3, p. 37-49 12 p.Flow i skolen
Andersen, F. Ø., 28 Mar 2011, In: Fleksibel læring. 2011, 5, p. 8-9 2 p.Introduktion til pædagogiske trends
Andersen, F. Ø., 18 Mar 2011, In: Kognition & Paedagogik. 21, 79, p. 2-5 4 p.Pædagogisk realtionsarbejde baseret på ICDP-programmet: et eksempel fra Charlotteskolen i Vejle
Andersen, F. Ø., 18 Mar 2011, In: Kognition & Paedagogik. 21, 79, p. 30-35 6 p.Undervisning med brug af struktureret gruppearbejde: inspireret af Cooperative Learning på Petersmindeskolen i Vejle
Andersen, F. Ø., 18 Mar 2011, In: Kognition & Paedagogik. 21, 79, p. 70-81 12 p.Sådan gør de i Finland
Andersen, F. Ø., 4 Jan 2011, In: Skolebestyrelsen. 1, p. 2-2 1 p.Dansk specialpædagogik i et komparativt perspektiv
Andersen, F. Ø., 2011, Specialpædagogik : en grundbog. Christiansen, J., Mårtensson, B. D. & Torben, P. (eds.). 1. ed. København: Hans Reitzels Forlag, p. 94-112 18 p.Den finske folkeskole er med PISA 2009 fortsat blandt verdens bedste: hvad er det, der virker?
Andersen, F. Ø., 2011, In: Politik. 14, 2, p. 19-28 10 p.Den finske uddannelsessucces starter på grøn stue
Andersen, F. Ø. & Højfeldt, G., 2011, In: Pædagogisk Psykologisk Tidsskrift. 48, 4, p. 349-358 10 p.Kooperativ læring i didaktisk praksis: positive resultater og videre anbefalinger fra Petersmindeskolen i Vejle
Andersen, F. Ø. & Højfeldt, G., 2011, In: Fleksibel læring. 11, 1, p. 10-13 4 p.Mange måder at lære på
Knoop, H. H. (ed.), Linstad, A. K., Andersen, F. Ø. & Chemi, T., 2011, 1 ed. Vejle: Vejle Kommune. 195 p.Skoleplaner på vildspor
Andersen, F. Ø., 2011, In: Koebenhavns Kommuneskole. 104, 5, p. 4-6Undervisningsassistent: hvorfor? hvornår? hvem? hvordan?
Andersen, F. Ø. & Højfeldt, G., 2011, København: Hans Reitzels Forlag. 144 p.Undervisningsassistenter er vejen frem for folkeskolen
Andersen, F. Ø. & Rasch-Christensen, A., 2011, In: Asterisk. 60, p. 40-41 2 p.Utbytte av videreutdanning: deltakerundersøkelsen 2011: utbytte av deltakelse i Kompetanse for kvalitet
Klewe, L., Andersen, F. Ø., Andresen, B. B., Topland, B. & Neset, T., 2011, 1 ed. Kristiansand: Oxford Research Norge. 73 p.Radiatorlærerne løfter niveauet
Andersen, F. Ø. & Rasch-Christensen, A., 13 Dec 2010, In: Politiken. 1 p.Skoleplaner på vildspor: modellen med børneskoler og ungeskoler er forældet
Andersen, F. Ø., 28 Oct 2010, In: Fyens Stiftstidende. p. 19 1 p.Folkeskolen kan lære af Finland
Andersen, F. Ø., 4 Sept 2010, In: Kristeligt Dagblad. p. 7-7 1 p.Mange måder at lære på: at udvikle og udforske nye former for skolepraksis
Andersen, F. Ø., Aug 2010, In: Specialpaedagogik. 30, 4, p. 41-48 8 p.Kunsten at være
Andersen, F. Ø., 27 Mar 2010, In: Fyens Stiftstidende. p. 8-8 1 p.Gør drenge og naturfag til skolens vindere
Andersen, F. Ø., 11 Mar 2010, In: Berlingske Tidende. p. 13Mange måder at lære på: at udvikle og udforske nye former for skolepraksis
Andersen, F. Ø., 10 Feb 2010, In: Månedmagasinet Skolen. 2, p. 33-35 2 p.Danish and Finnish PISA results in a comparative, qualitative perspective: how can the stable and distinct differences between the Danish and Finnish PISA results be explained?
Andersen, F. Ø., 2010, In: Educational Assessment, Evaluation and Accountability (Print). 25, 4, p. 159-175 16 p.Den positive psykologis videnskabsteori og metode
Andersen, F. Ø. & Vogel, J., 2010, In: Kognition & Paedagogik. 20, 78, p. 64-79 15 p.Evaluering i et dialogisk perspektiv: nordiske PISA-resultater i et komparativt, kvalitativt perspektiv
Andersen, F. Ø., 2010, København: Dansk Psykologisk Forlag. 227 p.Flow og fordybelse
Andersen, F. Ø., 2010, In: Kvan - et tidsskrift for læreruddannelsen og folkeskolen. 1, 1, p. 32-48 16 p.Gode læringsmiljøer for børn
Kragh-Müller, G. (ed.), Andersen, F. Ø. (ed.) & Hvitved, L. (ed.), 2010, Kbh: Hans Reitzels Forlag. 300 p.Gode læringsmiljøer for børn og skolepraksis der fremmer læring: En diskussion af relevante undersøgelser
Kragh-Müller, G. & Andersen, F. Ø., 2010, Gode læringsmiljøer for børn: Good Learning Environments for Children. Kbh: Hans Reitzels Forlag, p. 167-192 25 p.Undervisningsdifferentiering: med brug af lærerassistenter
Andersen, F. Ø., 2010, Undervisningsdifferentiering: status og fremblik. Frederikshavn: Dafolo, p. 129-142 12 p.Verdens bedste folkeskole: finsk og dansk læringsmiljø
Andersen, F. Ø., 2010, Aarhus: Aarhus Universitetsforlag. 158 p.En assistent til læreren
Andersen, F. Ø., 23 Oct 2009, In: Fyens Stiftstidende. p. 9 1 p.Danske og finske læringsmiljøer. Tydelighed, opmærksomhed og engagement i folkeskolens hverdag? De danske og finske PISA-resultater i et komparativt, kvalitativt perspektiv
Andersen, F. Ø., 2009, 1 ed. København: Danmarks Pædagogiske Universitets Forlag. 325 p.Danske og finske PISA-resultater i et komparativt, kvalitativt perspektiv - men en spcialpædagogisk vinkel: Kan den finske PISA-succes til dels forklares ud fra en række skolehverdagsdetaljer, der især gavner de svageste elever?
Andersen, F. Ø., 2009, In: Pædagogisk Psykologisk Tidsskrift. 46, 4, p. 203-222 19 p.Den finske folkeskole: hvad kan vi lære
Andersen, F. Ø., 2009Evaluering - i et dialogisk perspektiv
Andersen, F. Ø. & Frost, J. (ed.), 2009, 1.udgave ed. Oslo: Cappelen Damm Akademisk. 221 p.Finsk folkeskole: og dansk til en sammenligning
Andersen, F. Ø., 2009, Kbh: Danmarks Pædagogiske Universitetsforlag. 250 p.Finske lærere er gladere end deres danske kolleger
Andersen, F. Ø. & Aaltonen, K., 20 Oct 2008, In: Asterisk. 43, p. 16-17 2 p.Kreativitet og læring: En introduktion
Andersen, F. Ø., 28 Sept 2008, In: Kognition og Paedagogik. 18, 69, p. 4-17 14 p.Succes i PISA: den finske model gavner især de svage elever. Hvad er det, de gør?
Andersen, F. Ø., 8 Aug 2008, In: Social Politik. 4, p. 19-24 6 p.Dansk folkeskole og social arv
Andersen, F. Ø., 2008, Prøveoplæg: til kulturfagene. Poulsen, J. A., Bonnesen Wex, A. & Skovmand, K. (eds.). København: Gyldendal, 2 p.Explaining Danish and Finnish Students' PISA-score differences
Andersen, F. Ø., 2008, 4th European Conference on Positive Psychology: Book of Abstracts. Brdar, I. (ed.). University of Rijeka, Croatia, p. 60-60 1 p.Selvets udvikling: Evolution, flow og det gode samfund
Andersen, F. Ø. (Translator), 2008, 1 ed. København: Dansk Psykologisk Forlag. 450 p.Dansk folkeskole og social arv
Andersen, F. Ø. & Aaltonen, K., 7 Nov 2007, In: Dagbladet Information. p. 18 1 p.Elevens forudsætninger og lærerens differentiering af undervisningen
Andersen, F. Ø., Laursen, P. F., Brodersen, P., Agergaard, K. & Grønbæk Nielsen, N., 2007, Effektiv undervising: Didaktiske nærbilleder fra klasserummet. Holm, J. (ed.). 1 ed. København: Gyldendals Lærerbibliotek, p. 149-168 19 p.Expanding knowledge for child research
Andersen, F. Ø., 2007Felst velgengni Finna i Pisa-rannsóknum i smáu atrithunum? Almenn kennsla og sérkennsla i Finnlandi
Andersen, F. Ø., 2007, In: Glæthur. 17, 1, p. 12-17Finsk pædagogik: finsk folkeskole
Andersen, F. Ø. & Altonen, K., 2007, 1 ed. Frederikshavn: Dafolo. 63 p.Hej, skal vi lege? Leg udvikler dit barn
Andersen, F. Ø., 2007, In: Mama. 10, p. 44-45 2 p.International Trends in Primary School Education: An overview based on case studies in Finland, Denmark and Japan
Andersen, F. Ø., 2007, In: www.legolearning.net.Findes den finske PISA-succes i detaljen?
Andersen, F. Ø., 2006, In: Specialpaedagogik. 2006, Marts 2006Flow og fordybelse: Virkelysten og det gode livs psykologi
Andersen, F. Ø., 2006, 1.udgave, 27. marts 2006 ed. København: Hans Reitzels Forlag. 200 p. (Socialpædagogisk Bibliotek).Normal- og specialpædagogik i Finland: Findes den finske PISA-succes i detaljen?
Andersen, F. Ø., 2006, In: Pædagogisk Psykologisk Tidsskrift. 43. / 2006, nr.2Et nyt læringslandskab: Flow, intelligens og det gode læringsmiljø
Andersen, F. Ø. & Knoop, H. H. (ed.), 2005, 1. udgave maj 2005 ed. Virum, Danmark: Dansk Psykologisk Forlag. 248 p.Findes Finlands PISA-succes i detaljen?
Andersen, F. Ø., 2005, In: Pædagogisk Orientering. 2005, Nr.3Flow og de praktisk-musiske fag
Andersen, F. Ø., 2005, In: Håndarbejde i skolen. 40, 2Flow og engagement i hverdagen
Andersen, F. Ø., 2005, 1.udgave november 2005 ed. Virum, København: Dansk Psykologisk Forlag. 178 p.Flow-teorien, baggrund og anvendelse
Andersen, F. Ø., 2005, Et nyt læringslandskab: Flow, intelligens og det gode læringsmiljø. 1.udgave august 2005 ed. Virum: Dansk Psykologisk Forlag, 248 p.Folkeskolen skal sætte dagsordenen
Andersen, F. Ø., 2005, In: Nyheder fra uvm.dk. 2005, 27Kids on Campus - an Optimal Japanese Learning Environment
Andersen, F. Ø., 2005, In: Artiklen er tilgængelig som internetartikel på www.legolearning.net og www.childresearch.net.Litteraturen - lokomotivet i læreprocessen
Andersen, F. Ø. & Elbro, C., 2005, 1. udgave maj 2005 ed. København K.: Biblioteksstyrelsen. 50 p.Exploring the Roots of Optimal Learning: A Story of Succesful Primary and Special Needs Education in Finland
Andersen, F. Ø., 2004Flow, opmærksomhed og relationer: En håndsrækning til normal- og specialpædagogikken
Andersen, F. Ø. & Kristensen, R., 2004, 1. udgave marts 2004 ed. Frederikshavn: Dafolo. 120 p.Flow-teorien - baggrund og anvendelse
Andersen, F. Ø., 2004, In: Kognition og Paedagogik. 52 / 14, 52Mihaly Csikszentmihalyi - creator of the flow theory: A researcher - and a theory - with a profound impact on educational and developmental thinking and practice
Andersen, F. Ø., 2004Mihaly Csikszentmihalyi - flow-teoriens skaber: En forsker - og en teori - med gennemslagskraft
Andersen, F. Ø., 2004, In: Nyhedsbrev - læringsstile. 1Optimale læringsmiljøer - på danske folkeskoler
Andersen, F. Ø., 2004, In: Nyhedsbrev - læringsstile. 2004, 1Optimal Learning Environments - at Danish Primary Schools
Andersen, F. Ø., 2004, In: www.legolearning.net.Findes succesen i detaljen ?
Andersen, F. Ø., 2003, In: Skolen i morgen. 7., 1Flow - læring med optimal motivation
Andersen, F. Ø., 2002, In: Skolen i morgen. nov. 2002Flow og pædagogik. Læring med optimal motivation - flowteorien i pædagogisk praksis.
Andersen, F. Ø., 2002, 1. ed. Frederikshavn: Dafolo. 82 p.Neurale netværk og dysleksi
Andersen, F. Ø., 1999, In: Psykologisk Pædagogisk Rådgivning. 1999, 1Fremmedsprog og projektopgaven
Andersen, F. Ø., 1998, In: Sproglaereren. 1998, 4Undervisingsdifferentiering i indskolingen: Former, farver og figurer
Andersen, F. Ø. & Andersen, M. W., 1996, Undervisningsdifferentiering i indskolingen.. 1996 ed. København: Malling Beck, 122 p.Lege til idrætstimen
Andersen, F. Ø., 1990, 1990 ed. Odense: Amtscentralernes Forlag. 110 p.EDB-ABC: Datalære og informatik
Andersen, F. Ø., 1986, 1986 ed. Fredensborg: Forlaget Studie og Erhverv. 54 p.Paraplymappen
Andersen, F. Ø., 1984, 1984 ed. Fredensborg: Forlaget Studie og Erhverv. 76 p.