Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Erland Hejn Nielsen

Konkurrence på det analytiske eller "Competing on Analytics" - hvorfor nu det? Når økonomistyringen tager udgangspunkt i kvantitative og statistiske modeller

Research output: Contribution to journal/Conference contribution in journal/Contribution to newspaperJournal articleResearchpeer-review

  • Accounting Research Centre - ARC
  • CORAL - Centre for Operations Research Applications in Logistics
  • Department of Business Studies
Alle, der har beskæftiget sig med økonomistyring, ved at hele anvendelsen af operationsanalytiske modeller i økonomistyringen var et hot emne tilbage i 60'erne og 70'erne. Men dengang var det langt uden for pædagogisk rækkevidde for praktiske virksomheder og deres beslutningsproblemer.

Begrebet 'Competing on Analytics' dukker oftere og oftere op i diverse internationale fora, seminarer, møder og tidsskrifter. Virksomheder skal kunne træffe beslutninger på data og information, som er hentet i virksomhedens informationssystem. Data skal være behandlet og bearbejdet - bl.a. via forskellige analytiske værktøjer og forskellige beslutningsmodeller - og præsenteret på en måde, så de kan danne udgangspunkt for aktuelle beslutninger her og nu og få en effekt på bundlinjen.

Original languageDanish
JournalSamfundslederskab i Skandinavien
Volume23
Issue9
Pages (from-to)649-664
ISSN0900-8322
Publication statusPublished - 2008

See relations at Aarhus University Citationformats

ID: 32365221