Aarhus University Seal

Elisa Nadire Caeli

Singapores uddannelsessystem og læringsmiljø: om gode faglige resultaters omkostninger for skolebørn

Research output: Contribution to journal/Conference contribution in journal/Contribution to newspaperJournal articleCommunication

Standard

Singapores uddannelsessystem og læringsmiljø: om gode faglige resultaters omkostninger for skolebørn. / Caeli, Elisa Nadire; Chan, Michael.
In: Unge Pædagoger, No. 1, 03.2018, p. 68-78.

Research output: Contribution to journal/Conference contribution in journal/Contribution to newspaperJournal articleCommunication

Harvard

APA

CBE

MLA

Vancouver

Author

Bibtex

@article{b993c72724ee46b791f96d3dbb038aea,
title = "Singapores uddannelsessystem og l{\ae}ringsmilj{\o}: om gode faglige resultaters omkostninger for skoleb{\o}rn",
abstract = "I uddannelsesverdenen er Singapore kendt som den nation, der rangerer h{\o}jest ud af de 72 nationer i PISA{\textquoteright}s unders{\o}gelse af elevers pr{\ae}stationer p{\aa} fagomr{\aa}derne naturvidenskab, matematik og l{\ae}sning. Det har i danske medier skabt f{\ae}ngende slaglinjer som ”I Singapore er de bare bedst” (Berlingske, 2016), der indikerer, at Singapores uddannelsessystem m{\aa} v{\ae}re bedre end det danske, n{\aa}r de form{\aa}r gang p{\aa} gang at stryge til tops i faglige test, mens vi danderer den l{\ae}ngere nede ad rangstigen. S{\aa} enkel er forklaringen imidlertid ikke, mener denne artikels forfattere. Singapore anses ganske vist som Asia light i Asien, hvilket blandt andet skyldes landets vestlige indflydelse som tidligere britisk koloni, men der er, dette til trods, enorme forskelle p{\aa} nationens {\o}stlige og vores vestlige kulturelle v{\ae}rdier – hvilket har lige s{\aa} enorm indflydelse p{\aa}, hvordan landene ser p{\aa} samt praktiserer uddannelse. Denne artikel har til form{\aa}l at give indsigt i Singapores uddannelsessystem og l{\ae}ringsmilj{\o} og singaporeanske b{\o}rns (skole)liv med henblik p{\aa} at forst{\aa}, hvad to nationer som Danmark og Singapore kan l{\ae}re af hinanden og at eliminere slaglinjer som den n{\ae}vnte ved at beskrive de mange faktorer, der ligger til grund for nationens faglige toppr{\ae}stationer.www.u-p.dk/produkt/2018-nr-1/",
keywords = "Singapore, Uddannelse, L{\ae}ringsmilj{\o}, Kulturforskelle, Pr{\ae}stationer",
author = "Caeli, {Elisa Nadire} and Michael Chan",
year = "2018",
month = mar,
language = "Dansk",
pages = "68--78",
journal = "Unge P{\ae}dagoger",
issn = "0106-5386",
publisher = "Forlaget Unge P{\ae}dagoger",
number = "1",

}

RIS

TY - JOUR

T1 - Singapores uddannelsessystem og læringsmiljø

T2 - om gode faglige resultaters omkostninger for skolebørn

AU - Caeli, Elisa Nadire

AU - Chan, Michael

PY - 2018/3

Y1 - 2018/3

N2 - I uddannelsesverdenen er Singapore kendt som den nation, der rangerer højest ud af de 72 nationer i PISA’s undersøgelse af elevers præstationer på fagområderne naturvidenskab, matematik og læsning. Det har i danske medier skabt fængende slaglinjer som ”I Singapore er de bare bedst” (Berlingske, 2016), der indikerer, at Singapores uddannelsessystem må være bedre end det danske, når de formår gang på gang at stryge til tops i faglige test, mens vi danderer den længere nede ad rangstigen. Så enkel er forklaringen imidlertid ikke, mener denne artikels forfattere. Singapore anses ganske vist som Asia light i Asien, hvilket blandt andet skyldes landets vestlige indflydelse som tidligere britisk koloni, men der er, dette til trods, enorme forskelle på nationens østlige og vores vestlige kulturelle værdier – hvilket har lige så enorm indflydelse på, hvordan landene ser på samt praktiserer uddannelse. Denne artikel har til formål at give indsigt i Singapores uddannelsessystem og læringsmiljø og singaporeanske børns (skole)liv med henblik på at forstå, hvad to nationer som Danmark og Singapore kan lære af hinanden og at eliminere slaglinjer som den nævnte ved at beskrive de mange faktorer, der ligger til grund for nationens faglige toppræstationer.www.u-p.dk/produkt/2018-nr-1/

AB - I uddannelsesverdenen er Singapore kendt som den nation, der rangerer højest ud af de 72 nationer i PISA’s undersøgelse af elevers præstationer på fagområderne naturvidenskab, matematik og læsning. Det har i danske medier skabt fængende slaglinjer som ”I Singapore er de bare bedst” (Berlingske, 2016), der indikerer, at Singapores uddannelsessystem må være bedre end det danske, når de formår gang på gang at stryge til tops i faglige test, mens vi danderer den længere nede ad rangstigen. Så enkel er forklaringen imidlertid ikke, mener denne artikels forfattere. Singapore anses ganske vist som Asia light i Asien, hvilket blandt andet skyldes landets vestlige indflydelse som tidligere britisk koloni, men der er, dette til trods, enorme forskelle på nationens østlige og vores vestlige kulturelle værdier – hvilket har lige så enorm indflydelse på, hvordan landene ser på samt praktiserer uddannelse. Denne artikel har til formål at give indsigt i Singapores uddannelsessystem og læringsmiljø og singaporeanske børns (skole)liv med henblik på at forstå, hvad to nationer som Danmark og Singapore kan lære af hinanden og at eliminere slaglinjer som den nævnte ved at beskrive de mange faktorer, der ligger til grund for nationens faglige toppræstationer.www.u-p.dk/produkt/2018-nr-1/

KW - Singapore

KW - Uddannelse

KW - Læringsmiljø

KW - Kulturforskelle

KW - Præstationer

M3 - Tidsskriftartikel

SP - 68

EP - 78

JO - Unge Pædagoger

JF - Unge Pædagoger

SN - 0106-5386

IS - 1

ER -