Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Elisa Nadire Caeli

Singapores uddannelsessystem og læringsmiljø: om gode faglige resultaters omkostninger for skolebørn

Research output: Contribution to journal/Conference contribution in journal/Contribution to newspaperJournal articleCommunication

I uddannelsesverdenen er Singapore kendt som den nation, der rangerer højest ud af de 72 nationer i PISA’s undersøgelse af elevers præstationer på fagområderne naturvidenskab, matematik og læsning. Det har i danske medier skabt fængende slaglinjer som ”I Singapore er de bare bedst” (Berlingske, 2016), der indikerer, at Singapores uddannelsessystem må være bedre end det danske, når de formår gang på gang at stryge til tops i faglige test, mens vi danderer den længere nede ad rangstigen. Så enkel er forklaringen imidlertid ikke, mener denne artikels forfattere. Singapore anses ganske vist som Asia light i Asien, hvilket blandt andet skyldes landets vestlige indflydelse som tidligere britisk koloni, men der er, dette til trods, enorme forskelle på nationens østlige og vores vestlige kulturelle værdier – hvilket har lige så enorm indflydelse på, hvordan landene ser på samt praktiserer uddannelse.

Denne artikel har til formål at give indsigt i Singapores uddannelsessystem og læringsmiljø og singaporeanske børns (skole)liv med henblik på at forstå, hvad to nationer som Danmark og Singapore kan lære af hinanden og at eliminere slaglinjer som den nævnte ved at beskrive de mange faktorer, der ligger til grund for nationens faglige toppræstationer.

www.u-p.dk/produkt/2018-nr-1/
Original languageDanish
JournalUnge Paedagoger
Issue1
Pages (from-to)68-78
Number of pages11
ISSN0106-5386
Publication statusPublished - Mar 2018

See relations at Aarhus University Citationformats

ID: 121672515