Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Anne Maj Nielsen

Mindfulness for unge: hvordan virker mindfulness for unge i 9. klasse?

Research output: Book/anthology/dissertation/reportReportResearchpeer-review

Undersøgelsen af, hvordan interventionsforløbet Mindfulness for unge virkede, er baseret på kvalitative interview med 24 elever i 9. klasse, som har deltaget i Mindfulness for unge i 8 uger.
Resultater: Det fælles mindfulnessforløb i klassen har lært mange af eleverne at kunne bruge deres bevidste opmærksomhed til at forholde sig til deres situation, tilstand og muligheder, så de udvikler deres ressourcer i stedet for at blive fanget i afmagt og stress. Det er oplevelser og erfaringer med de praktiske mindfulness-øvelser, der har været særlig betydningsfuldt.
Overordnet ser Mindfulness for unge ud til at kunne bidrage til at forebygge stress i skolen for en del elever, når mindfulness-instruktørens undervisning følges op og faciliteres af en mindfulnesspraktiserende lærer, der kender klassen og eleverne godt. Interesse og opbakning fra skolens ledelse og elevernes familier er også væsentligt for resultaterne.
Et tilbud om mindfulness kan både medvirke og modvirke kræfter i skolens og fællesskabets overordnede orientering. Der er brug for undersøgelse i det specifikke tilfælde af, hvordan disse kræfter virker i forhold til hinanden.
Mindfulness kan skabe ubehag og problemer for nogle elever - af etiske grunde bør der altid være alternative muligheder til de elever, som ikke trives med mindfulness i skolen.
Original languageDanish
Place of publicationKøbenhavn
PublisherDPU, Aarhus Universitet
Number of pages70
ISBN (Electronic)978-87-7684-647-3
Publication statusPublished - 20 May 2017

See relations at Aarhus University Citationformats

ID: 114597465