Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Anne Ellerup Nielsen

Små og mellemstore virksomheders sociale og miljømæssige ansvar: Strategisk integration og fokus ud over de nemme løsninger?

Research output: Contribution to conferencePaperResearch

Standard

Små og mellemstore virksomheders sociale og miljømæssige ansvar : Strategisk integration og fokus ud over de nemme løsninger? / Madsen, Henning; Thomsen, Christa; Nielsen, Anne Ellerup; Ulhøi, John Parm.

2011. Paper presented at Workshop om Bæredygtighed og Social Ansvarlighed, Aarhus, Denmark.

Research output: Contribution to conferencePaperResearch

Harvard

Madsen, H, Thomsen, C, Nielsen, AE & Ulhøi, JP 2011, 'Små og mellemstore virksomheders sociale og miljømæssige ansvar: Strategisk integration og fokus ud over de nemme løsninger?', Paper presented at Workshop om Bæredygtighed og Social Ansvarlighed, Aarhus, Denmark, 24/11/2011 - 24/11/2011.

APA

CBE

MLA

Madsen, Henning et al. Små og mellemstore virksomheders sociale og miljømæssige ansvar: Strategisk integration og fokus ud over de nemme løsninger?. Workshop om Bæredygtighed og Social Ansvarlighed, 24 Nov 2011, Aarhus, Denmark, Paper, 2011. 19 p.

Vancouver

Author

Bibtex

@conference{7585c91172e049e587a0ca8f52a07757,
title = "Sm{\aa} og mellemstore virksomheders sociale og milj{\o}m{\ae}ssige ansvar: Strategisk integration og fokus ud over de nemme l{\o}sninger?",
abstract = "Mange virksomheder har allerede gjort meget for at minimere de samfundsm{\ae}ssige og milj{\o}m{\ae}ssige konsekvenser af deres aktiviteter. Men det h{\ae}vdes, at disse bestr{\ae}belser ikke har v{\ae}ret n{\ae}r s{\aa} produktive som de kunne v{\ae}re (Porter og Kramer, 2006). Alt for ofte, betragtes det sociale ansvar som en omkostning, en begr{\ae}nsning, eller som et rent filantropisk foretagende - ikke som en kilde til innovation og opn{\aa}else af konkurrence-fordele. Problemet opst{\aa}r, n{\aa}r det sociale ansvar ikke indt{\ae}nkes i virksomhedernes overordnede strategi (Porter og Kramer, 2006: 80). Indtil nu har litteraturen prim{\ae}rt fokuseret p{\aa} store virksomheder. Dette papir har til hensigt at unders{\o}ge Porter og Kramers argument i forhold til sm{\aa} og mellemstore virksomheder. Baseret p{\aa} en gennemgang af litteraturen om sammenh{\ae}ngen mellem social ansvarlighed og konkurrenceevne er form{\aa}let med papiret at unders{\o}ge den betydning ledere i danske SMV{\textquoteright}er till{\ae}gger det at lede og kommunikere milj{\o}aktiviteter, og hvorvidt de adspurgte ledere etablerer en forbindelse mellem disse initiativer og {\o}konomiske resultater (konkurrenceevne). Derudover har papiret til hensigt at diskutere, hvordan den betydning der till{\ae}gges milj{\o}relaterede initiativer og samspillet med medarbejdere, kunder, leverand{\o}rer m.v. opfattes at kunne p{\aa}virke virksomhedens konkurrenceevne. Hermed fors{\o}ger papiret at bidrage med ny indsigt om de opfattede potentielle forbindelser mellem milj{\o}relaterede aktiviteter og konkurrenceevne baseret p{\aa} kvantitative data fra 2005 (TNS-Gallup, 2005). Der er tale om data, som kan tjene som sammenligningsgrundlag for en kommende ny unders{\o}gelse. P{\aa} det begrebsm{\ae}ssige plan, bidrager papiret til den voksende litteratur, som siden Porter og van der Linde (1995a, 1995b) anl{\ae}gger en mere proaktiv, strategisk og processuel tilgang til social ansvarlighed (fx Porter og Kramer 2006; Galbreath 2009; Bhattacharya 2010).",
author = "Henning Madsen and Christa Thomsen and Nielsen, {Anne Ellerup} and Ulh{\o}i, {John Parm}",
note = "Bidrag (print version) have ikke p{\aa} ASB Bibliotek; Workshop om B{\ae}redygtighed og Social Ansvarlighed ; Conference date: 24-11-2011 Through 24-11-2011",
year = "2011",
language = "Dansk",

}

RIS

TY - CONF

T1 - Små og mellemstore virksomheders sociale og miljømæssige ansvar

T2 - Workshop om Bæredygtighed og Social Ansvarlighed

AU - Madsen, Henning

AU - Thomsen, Christa

AU - Nielsen, Anne Ellerup

AU - Ulhøi, John Parm

N1 - Bidrag (print version) have ikke på ASB Bibliotek

PY - 2011

Y1 - 2011

N2 - Mange virksomheder har allerede gjort meget for at minimere de samfundsmæssige og miljømæssige konsekvenser af deres aktiviteter. Men det hævdes, at disse bestræbelser ikke har været nær så produktive som de kunne være (Porter og Kramer, 2006). Alt for ofte, betragtes det sociale ansvar som en omkostning, en begrænsning, eller som et rent filantropisk foretagende - ikke som en kilde til innovation og opnåelse af konkurrence-fordele. Problemet opstår, når det sociale ansvar ikke indtænkes i virksomhedernes overordnede strategi (Porter og Kramer, 2006: 80). Indtil nu har litteraturen primært fokuseret på store virksomheder. Dette papir har til hensigt at undersøge Porter og Kramers argument i forhold til små og mellemstore virksomheder. Baseret på en gennemgang af litteraturen om sammenhængen mellem social ansvarlighed og konkurrenceevne er formålet med papiret at undersøge den betydning ledere i danske SMV’er tillægger det at lede og kommunikere miljøaktiviteter, og hvorvidt de adspurgte ledere etablerer en forbindelse mellem disse initiativer og økonomiske resultater (konkurrenceevne). Derudover har papiret til hensigt at diskutere, hvordan den betydning der tillægges miljørelaterede initiativer og samspillet med medarbejdere, kunder, leverandører m.v. opfattes at kunne påvirke virksomhedens konkurrenceevne. Hermed forsøger papiret at bidrage med ny indsigt om de opfattede potentielle forbindelser mellem miljørelaterede aktiviteter og konkurrenceevne baseret på kvantitative data fra 2005 (TNS-Gallup, 2005). Der er tale om data, som kan tjene som sammenligningsgrundlag for en kommende ny undersøgelse. På det begrebsmæssige plan, bidrager papiret til den voksende litteratur, som siden Porter og van der Linde (1995a, 1995b) anlægger en mere proaktiv, strategisk og processuel tilgang til social ansvarlighed (fx Porter og Kramer 2006; Galbreath 2009; Bhattacharya 2010).

AB - Mange virksomheder har allerede gjort meget for at minimere de samfundsmæssige og miljømæssige konsekvenser af deres aktiviteter. Men det hævdes, at disse bestræbelser ikke har været nær så produktive som de kunne være (Porter og Kramer, 2006). Alt for ofte, betragtes det sociale ansvar som en omkostning, en begrænsning, eller som et rent filantropisk foretagende - ikke som en kilde til innovation og opnåelse af konkurrence-fordele. Problemet opstår, når det sociale ansvar ikke indtænkes i virksomhedernes overordnede strategi (Porter og Kramer, 2006: 80). Indtil nu har litteraturen primært fokuseret på store virksomheder. Dette papir har til hensigt at undersøge Porter og Kramers argument i forhold til små og mellemstore virksomheder. Baseret på en gennemgang af litteraturen om sammenhængen mellem social ansvarlighed og konkurrenceevne er formålet med papiret at undersøge den betydning ledere i danske SMV’er tillægger det at lede og kommunikere miljøaktiviteter, og hvorvidt de adspurgte ledere etablerer en forbindelse mellem disse initiativer og økonomiske resultater (konkurrenceevne). Derudover har papiret til hensigt at diskutere, hvordan den betydning der tillægges miljørelaterede initiativer og samspillet med medarbejdere, kunder, leverandører m.v. opfattes at kunne påvirke virksomhedens konkurrenceevne. Hermed forsøger papiret at bidrage med ny indsigt om de opfattede potentielle forbindelser mellem miljørelaterede aktiviteter og konkurrenceevne baseret på kvantitative data fra 2005 (TNS-Gallup, 2005). Der er tale om data, som kan tjene som sammenligningsgrundlag for en kommende ny undersøgelse. På det begrebsmæssige plan, bidrager papiret til den voksende litteratur, som siden Porter og van der Linde (1995a, 1995b) anlægger en mere proaktiv, strategisk og processuel tilgang til social ansvarlighed (fx Porter og Kramer 2006; Galbreath 2009; Bhattacharya 2010).

M3 - Paper

Y2 - 24 November 2011 through 24 November 2011

ER -