Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Anna Karlskov Skyggebjerg

Børns fiktionsskrivning i fritiden: forfatterskoler anskuet som et børnekulturelt fænomen

Research output: Contribution to conferencePaperResearch

Børns fiktionsskrivning i fritiden
I de senere år er der opstået en række forfatterværksteder for børn og unge i biblioteksregi (i forbindelse med fokus på biblioteket som uformelt læringsrum). Her vælger børn at kvalificere deres egne læse- og skriveprocesser og -færdigheder ud fra motivation og lyst.
Dette paper præsenterer dele af et forskningsprojekt, hvor der sættes fokus på børns deltagelse i forfatterskoler og deres eget syn på det identitets(udbytte), de opnår ved denne deltagelse. Børnenes/informanternes deltagelse og engagement belyses gennem tolkning af en række kvalitative interviews med børn fra forfatterkurset Forfatterspirerne i Vanløse suppleret med en diskursanalytisk gennemgang af indsamlede tekster og kursusplaner fra Forfatterspirerne.
De empiriske data gennemlyses og tolkes i en diskursanalytisk ramme (ud fra bl.a. James P. Gee), ud fra begreber som engagement, motivation og identitetsdannelse (Wolfgang Klafki). Desuden henvises til forskning i skrivning og i børns læsevaner og litteratursyn (Stine Reinholdt Hansen mfl.).
Det foreløbige overordnede forskningsspørgsmål i dette paper lyder da: Hvilke (skrive)identiteter, erfaringer og syn på fiktionsskrivning udvikler børn ved deltagelse i forfatterkurser?
Original languageDanish
Publication year7 Nov 2014
Number of pages8
Publication statusPublished - 7 Nov 2014
EventBIN konferanse 2014: Børnekultur - et transdisciplinært videnskabeligt emne - Det Informationsvidenskabelige Akademi, IVA, KU, København, Denmark
Duration: 6 Nov 20147 Nov 2014

Conference

ConferenceBIN konferanse 2014
LocationDet Informationsvidenskabelige Akademi, IVA, KU
CountryDenmark
CityKøbenhavn
Period06/11/201407/11/2014

See relations at Aarhus University Citationformats

ID: 83309940