Description
Hvad betyder det for børnenes læring, trivsel og sociale relationer, når skolen bliver lukket ned, og undervisningen skal foregå hjemme bag skærmen?
Det har et hold forskere fra Aarhus Universitet og Syddansk Universitet nu undersøgt.
Knap 6.000 elever fra 3. til 9. klasse og 5.000 forældre fra fem kommuner har i begyndelsen af april - mens skolen stadig var lukket - deltaget i en spørgeskemaundersøgelse, som blandt andet omhandler elevernes trivsel, fjernundervisningens indhold og samarbejdet mellem skole og hjem.
Rapportens datamateriale er inddelt i seks temaer, og her får du et overblik over de mest centrale punkter fra en historisk tid, hvor grundskolerne i Danmark har været lukket for alle elever.
Subject
Skolelukninger, nødundervisning, elever, forældre, fjernundervisning.
Period | 29 Apr 2020 |
---|
Media coverage
Media coverage
Title Overblik: Her er de vigtigste pointer fra nyeste forskning om skolelukningen Degree of recognition National Media name/outlet Politiken Skoleliv Media type Web Country/Territory Denmark Date 29/04/2020 Producer/Author Naja Dandanell URL https://skoleliv.dk/nyheder/art7764612/Her-er-de-vigtigste-pointer-fra-ny-forskning-om-skolelukningen?utm_campaign=skoleliv&utm_content=29-04-2020&utm_medium=newsletter&utm_source=skoleliv Persons Karen Wistoft, Lars Qvortrup, Jacob Højgaard Christensen, Ane Qvortrup
Related content
-
Press/Media
-
Børn skal ikke stå med ansvaret for at fravælge venner
Press/Media: Press / Media
-
Eksperter: Fjernuvrevisning går hårdt ud over de mindste elevers læring og trivsel
Press/Media: Press / Media
-
Onlineundervisning på Teams fungerer, men erstatter aldrig det fysiske klasseværelse
Press/Media: Press / Media
-
De ældste elever må ikke forsamles med lærere
Press/Media: Press / Media
-
Adfærdsforsker og professor: Derfor er vi blevet dårlige til at holde afstand og spritte af
Press/Media: Press / Media
-
Hjemmeskoling
Press/Media: Press / Media
-
Hvordan påvirker det de ældste skoleelever, at de ikke må mødes med lærerne?
Press/Media: Press / Media
-
Myndighedernes krisekommunikation kunne være bedre, mener to professorer
Press/Media: Press / Media
-
Her rammer coronaen - beboere i udsatte boligområder
Press/Media: Press / Media
-
Unge er coronabevidste - dog ikke ved fester
Press/Media: Press / Media
-
Hurra, de yngste kan komme i skole igen. Men der venter et socialt reparationsarbejde
Press/Media: Press / Media
-
Unge og COVID-19
Press/Media: Press / Media
-
Elever på mellemtrinet i skolen
Press/Media: Press / Media
-
Nyt studie: Familier finder det hårdt at være sammen under corona
Press/Media: Press / Media
-
Professor: "De yngste skoleelever er hårdest ramt og mest klemt"
Press/Media: Press / Media
-
Ny undersøgelse: Elever roser lærere for corona-undervisning – men hver femte føler sig hægtet af
Press/Media: Press / Media
-
Ekspert: Forbud hjælper ikke. Vi kan kun stoppe smittespredning, hvis vi involverer de unge
Press/Media: Press / Media
-
Første store undersøgelse: Mange elever er ensomme under krisen, og hver anden føler sig ikke glad
Press/Media: Press / Media
-
Lærere mødes med elever
Press/Media: Press / Media
-
Hjemmeskole presser børn og forældre
Press/Media: Press / Media
-
Forbudet om at mødes med lærerne rammer de ældste elever hårdt
Press/Media: Press / Media
-
Skoler får indskærpet forbud: - Jeg kan simpelthen ikke se logikken
Press/Media: Press / Media
-
Fire ud af fem elever trives fint med at få fjernundervisning hjemme i stuen
Press/Media: Press / Media
-
Forsker og forældre i kor: Skoler ikke gode nok til at undtage sårbare elever fra hjemsendelse
Press/Media: Press / Media
-
Nødhold for ældre elever
Press/Media: Press / Media
-
De ældste elevers trivsel og mentale sundhed under skolelukningerne
Press/Media: Press / Media
-
Rapport: Forældre og elever roser lærernes coronaindsats - men hver femte elev føler sig hægtet af
Press/Media: Press / Media
-
Hvem skal vælge børnenes grupper?
Press/Media: Press / Media
-
Skoler må ikke samle store elever i små grupper
Press/Media: Press / Media
-
Research output
-
Nødundervisning under corona-krisen: et elev- og forældreperspektiv
Research output: Book/anthology/dissertation/report › Report › Research › peer-review
-
Elever der havde det særligt svært med nødundervisningen under coronakrisen
Research output: Contribution to journal/Conference contribution in journal/Contribution to newspaper › Journal article › Research › peer-review
-
Corona-essay om de ’risikable’ unge: Ingen bør mødes med foragt eller fordømmelse – det skaber i yderste konsekvens kun endnu mere smitte
Research output: Contribution to journal/Conference contribution in journal/Contribution to newspaper › Contribution to newspaper - Newspaper article
-
Lærerne har knoklet under krisen: Bettina Heltberg antager, at lærerne under corona-krisen har drukket øl og klippet hæk. Det er helt forkert
Research output: Contribution to journal/Conference contribution in journal/Contribution to newspaper › Comment/debate/letter to the editor › Communication
-
4 forskere: Det ved vi om nødundervisning under coronakrisen
Research output: Contribution to journal/Conference contribution in journal/Contribution to newspaper › Contribution to newspaper - Newspaper article
-
Elevernes trivsel og mentale sundhed - hvad har vi lært af nødundervisningen under coronakrisen
Research output: Contribution to journal/Conference contribution in journal/Contribution to newspaper › Journal article › Research › peer-review
-
Projects
-
Nødundervisning under corona-krisen. Et elev- og forældreperspektiv
Project: Research