Description
Sundhedsminister Magnus Heunicke (S) får nu kritik for at tale i floskler i stedet for at skære ind til benet i forbindelse med indførelsen af de nye restriktioner mod den stigende coronasmitte. Professor og forsker i smittepsykologi Michael Bang Petersen fra Aarhus Universitet har særligt bidt mærke i sundhedsministerens brug af vendingen om at huske "de gode vaner".
- Vi ved, at sådan nogle hurra-ord eller floskler er ret gode til at aktivere følelser, men de driver ikke handling i sig selv. Det, der driver handling, er præcis viden om, hvad du skal gøre, siger han og får opbakning fra Karen Wistoft, professor i sundhedspædagogik ved DPU:
- Kommunikation om coronasmitte, som udelukkende behæftes med følelser og moral, virker ikke på den lange bane. Man kommer ikke til at gøre noget andet ved, at nogle løfter pegefingeren. Det hjælper ingenting, siger hun.
Subject
Corona kommmunikation smittepsykologi sundhedspædagogik
Period | 9 Sept 2020 |
---|
Media contributions
1Media contributions
Title Professorer til Magnus Heunicke: Drop hurra-ord og floskler om 'de gode vaner' Degree of recognition National Media name/outlet DR Nyheder Media type Web Country/Territory Denmark Date 09/09/2020 Producer/Author Theis Lange Olsen Persons Karen Wistoft
Related content
-
Press/Media
-
Smitte, børn og forældreansvar
Press/Media: Press / Media
-
Hjemmeskole presser børn og forældre
Press/Media: Press / Media
-
Fire ud af fem elever trives fint med at få fjernundervisning hjemme i stuen
Press/Media: Press / Media
-
Overblik: Her er de vigtste pointer fra ny forskning om skolelukningen
Press/Media: Press / Media
-
Her rammer coronaen - beboere i udsatte boligområder
Press/Media: Press / Media
-
Unge er coronabevidste - dog ikke ved fester
Press/Media: Press / Media
-
Rapport: Forældre og elever roser lærernes coronaindsats - men hver femte elev føler sig hægtet af
Press/Media: Press / Media
-
De ældste elevers trivsel og mentale sundhed under skolelukningerne
Press/Media: Press / Media
-
De ældste elever må ikke forsamles med lærere
Press/Media: Press / Media
-
Første store undersøgelse: Mange elever er ensomme under krisen, og hver anden føler sig ikke glad
Press/Media: Press / Media
-
Elever på mellemtrinet i skolen
Press/Media: Press / Media
-
Ekspert: Forbud hjælper ikke. Vi kan kun stoppe smittespredning, hvis vi involverer de unge
Press/Media: Press / Media
-
Adfærdsforsker og professor: Derfor er vi blevet dårlige til at holde afstand og spritte af
Press/Media: Press / Media
-
Forbudet om at mødes med lærerne rammer de ældste elever hårdt
Press/Media: Press / Media
-
Skoler får indskærpet forbud: - Jeg kan simpelthen ikke se logikken
Press/Media: Press / Media
-
Hvordan påvirker det de ældste skoleelever, at de ikke må mødes med lærerne?
Press/Media: Press / Media
-
Skoler må ikke samle store elever i små grupper
Press/Media: Press / Media
-
Gule streger i gågaden - er forbud, påbud og ensretning nødvendige corona-strategier?
Press/Media: Press / Media
-
Nødhold for ældre elever
Press/Media: Press / Media
-
Hvem skal vælge børnenes grupper?
Press/Media: Press / Media
-
Hurra, de yngste kan komme i skole igen. Men der venter et socialt reparationsarbejde
Press/Media: Press / Media
-
Unge og COVID-19
Press/Media: Press / Media
-
Børn skal ikke stå med ansvaret for at fravælge venner
Press/Media: Press / Media
-
Professor: "De yngste skoleelever er hårdest ramt og mest klemt"
Press/Media: Press / Media
-
Ny undersøgelse: Elever roser lærere for corona-undervisning – men hver femte føler sig hægtet af
Press/Media: Press / Media
-
Onlineundervisning på Teams fungerer, men erstatter aldrig det fysiske klasseværelse
Press/Media: Press / Media
-
Lærere mødes med elever
Press/Media: Press / Media
-
Research output
-
Elever der havde det særligt svært med nødundervisningen under coronakrisen
Research output: Contribution to journal/Conference contribution in journal/Contribution to newspaper › Journal article › Research › peer-review
-
Elevernes trivsel og mentale sundhed - hvad har vi lært af nødundervisningen under coronakrisen
Research output: Contribution to journal/Conference contribution in journal/Contribution to newspaper › Journal article › Research › peer-review
-
Corona-essay om de ’risikable’ unge: Ingen bør mødes med foragt eller fordømmelse – det skaber i yderste konsekvens kun endnu mere smitte
Research output: Contribution to journal/Conference contribution in journal/Contribution to newspaper › Contribution to newspaper - Newspaper article
-
4 forskere: Det ved vi om nødundervisning under coronakrisen
Research output: Contribution to journal/Conference contribution in journal/Contribution to newspaper › Contribution to newspaper - Newspaper article
-
Lærerne har knoklet under krisen: Bettina Heltberg antager, at lærerne under corona-krisen har drukket øl og klippet hæk. Det er helt forkert
Research output: Contribution to journal/Conference contribution in journal/Contribution to newspaper › Comment/debate/letter to the editor › Communication
-
Nødundervisning under corona-krisen: et elev- og forældreperspektiv
Research output: Book/anthology/dissertation/report › Report › Research › peer-review
-
Projects
-
Nødundervisning under corona-krisen. Et elev- og forældreperspektiv
Project: Research