Fontæner. Bomberør. Batterier. Raketter. I morgen fyrer danskerne nytårskrudt af for flere hundrede millioner kroner.
Men hvad er det der får os til at kigge begejstret til himlen, mens vi med skål og skrål blæser både halve og hele månedsløninger lige op i luften.
Selvom det egentligt ikke er et originalforskningsområde for mig, bliver jeg hvert år bedt om at udtale mig til medierne om psykologien bag fyrværkeri ud fra bl.a. mit arbejde med voksnes leg, spænding og sociale ritualer. I 2016 har jeg lagt vægt på mere adfærdsøkonomiske forklaringer på, at man kan finde på at poste hundredevis af hårdttjente lønkroner i raketter og batterier, som man reéelt ikke kender værdien på - et forbrug som dårligt kan forstås meningsfyldt med traditionelle økonomiske teorier, hvor der skal tilskrives en mere eller mindre håndgribelig "nytteværdi" til alle udgifter. I stedet må socialpsykologien og de forudsigeligt irrationelle sider af vores forbrugsmotiver tænkes med.