Boganmeldelse: Costing adult ADHD impact on the individual and society

Press/Media: Press / Media

Description

Forståelsen af diagnosen attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) er aktuelt i søgelyset nationalt som globalt, hvorfor bogen er relevant i sin samtid. Hvad koster ADHD for individet og samfundet, især hvis diagnosen først stilles i voksenalderen?

Forfattere: David Daley, Rasmus H. Jacobsen, Anne-Mette Lange et al Forlag: Oxford University Press, 2015 Sider: 249. Pris: 45 GBP Forfattere: David Daley, Rasmus H. Jacobsen, Anne-Mette Lange et al Forlag: Oxford University Press, 2015 Sider: 249. Pris: 45 GBP

Bogen formidler et videnskabeligt forskningsprojekt, hvis budskab bør interessere bredt. Den er bygget op som en videnskabelig afhandling. En detaljeret læsning er relevant for forskere, der ønsker indblik i detaljer. Den interesserede læge kan læse et sammendrag af studiet i første del af bogen.

Studiet er baseret på en stor prævalensanalyse af data indsamlet fra det danske personregister i 2010. Der undersøges for omkostninger i forhold til uddannelse, beskæftigelse, indkomst, familie, kriminalitet og sundhed. Den valgte metode giver ikke et fuldstændigt billede af omkostningerne ved ADHD over tid og til alle tider, men afspejler de årlige omkostninger i den aktuelle befolkning. To patientgrupper fra hhv. primær- og sekundærsektoren illustreres ved hjælp af cases, der har fået diagnosticeret ADHD i alderen 18-50 år. Her tager studiet hånd om et vigtigt forhold angående heterogenitet og variabel sværhedsgrad af diagnosen ADHD, endvidere er en sammenligning af de to grupper mulig. Der anvendes flere typer kontroller, blandt andet en effektiv sammenligning med ikke-ADHD-søskende og individer diagnosticeret i barndommen. Samlet set finder studiet, at ubehandlet ADHD koster samfundet og individet betydeligt. Sværhedsgraden er mest udtalt for individer diagnosticeret i sekundærsektoren. Afslutningsvis anbefales en række indsatsområder for at mindske omkostningerne.

I sin helhed er det et omfattende studie med detaljerede analyser, der trods begrænsninger, som blandet andet præcision af diagnoser i registret, inddrager et unikt stort antal cases og informative data. Her er resultater til eftertanke, der kan danne grundlag for nye retningslinjer og tiltag blandt sundhedspolitikere, psykiatere, almenmedicinere, psykologer og kommuner.

Period16 Feb 2016

Media coverage

1