Lokalisering: standardisering og markedstilpasning af sprog og tekst

Activity: Talk or presentation typesLecture and oral contribution

See relations at Aarhus University

Birthe Mousten - Lecturer

  • Department of Language and Business Communication
For mange virksomheder betyder lokalisering balancen mellem at standardisere tekster til det globale marked eller tilpasse dem til et lokalt marked. Hvornår kan man med fordel standardisere, og hvordan gør man det bedst? Hvornår er tilpasning velegnet og anvendelig, og hvordan kan det så gøres? I kølvandet på disse overvejelser dukker endnu et spørgsmål op, som også vil blive diskuteret i løbet af workshoppen: skal tekster oversættes, eller skal der tænkes i andre metoder? Det er en daglig udfordring for mange af de virksomheder, der opererer på internationale og globale markeder. Workshoppen vil bl.a. give eksempler på tekster, der er blevet anvendt på flere markeder, og der vil blive kredset om de udfordringer, der ligger i at udarbejde, tilpasse og oversætte tekster til et eller flere markeder. Der bliver rigeligt at debattere.
25 Aug 2005

Event (Conference)

TitleSprog, Kommunikation, kultur 2005
Date25/08/200525/08/2005
CityÅrhus
CountryDenmark

ID: 32386234