Simon Nørby er lektor ved Danmarks institut for Pædagogik og Uddannelse, Aarhus Universitet, og uddannet cand. psych. og ph.d. fra Institut for Psykologi, Københavns Universitet. Han forsker i sammenhænge mellem læring, emotioner og psykiske forstyrrelser, bl.a. med en interesse for hvilke læringsstrategier, der bedst understøtter langtidshukommelse, hvordan emotioner som interesse og frygt kan påvirke læring, og hvordan man i uddannelsessystemet bedst inkluderer individer, der er ramt af psykiske forstyrrelser som angst og depression. Han underviser og vejleder i bl.a. kognitions- og neuropsykologi, positiv psykologi, kvantitativ metode, og specialpædagogik på kandidatuddannelsen i pædagogisk psykologi og mastereuddannelsen i trivsels- og ressourcepsykologi. Han er samtidig involveret i organisatorisk arbejde, herunder medlem af uddannelsesnævnet for pædagogisk psykologi og fagkoordinator for bl.a. modul 1 på uddannelsen i pædagogisk psykologi.
Emneord
Arbejdshukommelse, langtidshukommelse, læring, glemsel, emotioner, affektive forstyrrelser, (mis)trivsel, motivation, kognitiv udvikling, kognitive udfordringer, læringsvanskeligheder, inklusion, specialpædagogik, kognitionspsykologi, positiv psykologi, klinisk psykologi