”Writing retreats” som pædagogisk redskab i ph.d.-uddannelsen

Publikation: KonferencebidragKonferenceabstrakt til konferenceForskningpeer review

Gennem de sidste årtier har vi i Danmark set en markant stigning i antallet af ph.d.-studerende, samt en øget grad af diversitet i de ph.d.-studerendes faglige baggrunde og kompetencer (Andres et al, 2015). For at sikre færdiggørelse til tiden, har man fokuseret på såkaldte ’boot camps’, der træner de ph.d.-studerendes skrivefærdigheder. Problemet med ’boot camp’-tilgangen er dog, at den isolerer skrivefærdigheder fra den bredere læringsproces, hvor ph.d-studerende udvikler akademisk identitet og autonomi. Vi eksperimenterer derfor med ’writing retreats’ som styrkelse af den uformelle læring og udviklingsproces i ph.d.-forløbet (Kamler & Thomson, 2014; Starke-Meyerring, 2011). MetodeVores tilgang til ’writing retreats’ forener formelle og uformelle læringstilgange, og understøtter den individuelle og kollektive identitetsudvikling hos ph.d.-studerende (Boud & Lee, 2005). Vi præsenterer resultaterne fra tre forskellige ’writing retreats’ i perioden 2017-2019 på ARTS, Aarhus Universitet. Vores tilgang bygger på aktionsforskning (Nielsen & Nielsen, 2010), hvor vores data består af en kombination af faciliteringserfaringer, observationsnoter, samtaler med ph.d.-studerende og deres vejledere, samt spørgeskemaer i forbindelse med evaluering af forløbene. ResultaterDe ph.d.-studerende oplevede en større grad af faglig sammenhængskraft og mere integreret udvikling af akademisk identitet. Dette skete gennem det flerartede fokus på faglig vidensskabelse, skriftligt arbejde, social læring, og personlig udvikling. De ph.d.-studerende, og deres vejledere, oplevede, at ’writing retreats’ bidrager til øget oplevet tilhørsforhold til institutionen, samt større sandsynlighed for gennemførelse til tiden. DiskussionDeltagerne udtrykte usikkerhed over, hvorvidt de kunne fastholde de tillagte skrivevaner og praksisfællesskaber efter endt forløb. Flere udtrykte, at det kræver en markant indsats ude i de enkelte fagmiljøer og ph.d.-programmer at fastholde det opnåede momentum.
OriginalsprogDansk
Udgivelsesårmaj 2019
Antal sider1
StatusUdgivet - maj 2019
BegivenhedDUN Konferencen 2019: Undervisningens teknologier og teknikker - Radisson Blu H. C. Andersen Hotel, Odense, Danmark
Varighed: 28 maj 201929 maj 2019
https://www.tilmeld.dk/dunk19

Konference

KonferenceDUN Konferencen 2019
LokationRadisson Blu H. C. Andersen Hotel
LandDanmark
ByOdense
Periode28/05/201929/05/2019
Internetadresse

    Forskningsområder

  • Ph.d.-uddannelse, Writing Retreat, Ph.d.-studerende, Ph.d.-vejledning, Ph.d.-afhandling, Skriveprocesser

Se relationer på Aarhus Universitet Citationsformater

ID: 144929808