Voksenpædagogik

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportBogFormidling

Denne bog præsenterer praksis- og forskningsbaseret viden om voksenpædagogik.
Den opsummerer den eksisterende viden og bringer ny viden ind til belysning af forhold, som voksenunderviseren møder i den daglige praksis. Det kan være inden for den almene voksenundervisning, inden for folkeoplysninger eller inden for den erhvervsrettede uddannelse. Det kan være i intern undervisning i virksomheder, på efteruddannelseskurser og i en vid udstrækning også i universitetsundervisningen. Det kan – kort sagt – være, hvor som helst voksne indgår i en undervisningssituation. Anvendelsen af den voksenpædagogiske viden skal udformes i det konkrete uddannelsesforløb. Udformningen er forskellig fra uddannelsesfelt til uddannelsesfelt. Men der er en række fællestræk. Det er disse fællestræk, der er bogens omdrejningspunkt.
Bogen giver ikke anvisninger på, hvordan man bedst tilrettelægger en undervisningslektion eller et undervisningsforløb. Den er ikke en undervisningslære. Bogens tema er ikke voksenuddannelse, men voksenpædagogik. Den præsenterer ikke forskellige dele af voksenuddannelsessystemet eller uddannelsespolitiske perspektiver, men en række pædagogiske temaer, som en voksenunderviser møder i sin dagligdag. Den fremlægger viden, som kan give anledning til overvejelser over, hvordan man kan gøre god undervisning bedre.
Viden er først nyttig, når den anvendes! Jeg håber, den her præsenterede viden kan anvendes.
OriginalsprogDansk
UdgivelsesstedKøbenhavn
ForlagAkademisk Forlag
Antal sider216
ISBN (Trykt)978-87-500-5167-1
StatusUdgivet - 2018

    Forskningsområder

  • Voksenpædagogik, Didaktik, Kompetence, Transfer, Gruppeundervisning, Kompetenceudvikling, Voksenlæring, Livslang læring

Se relationer på Aarhus Universitet Citationsformater

ID: 126924276