Aarhus Universitets segl

Videndeling kan faciliteres

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Hvis videndeling skal lykkes, er det hensigtsmæssigt at forstå viden dynamisk. Klassisk-videnskabeligt forstås viden overvejende som udsagnsbåret afspejlingsviden (representational knowledge), der lettest kommunikeres i forelæsninger og lærebøger. Her fremsættes et alternative, handlingsviden (action knowledge). Således forstået kan videndeling faciliteres, dvs. sættes i scene af en facilitator, der inviterer deltagerne til at indgå i bestemte kommunikative processer med hinanden. Seks sådanne processer beskrives og begrundes i detaljer: Forankring gennem oplæg, Interview med klippekort, To gratis konsulenter, Knastbehandling, Videnbørsen og Den dybe tallerken.
OriginalsprogDansk
TitelBedre videndeling : teoretiske og praktiske perspektiver
RedaktørerPeter Holdt Christensen
Antal sider22
UdgivelsesstedKøbenhavn
ForlagHans Reitzels Forlag
Udgivelsesår2016
Udgave1.
Sider242-263
Kapitel12
ISBN (trykt) 9788741261140
ISBN (Elektronisk)9788741264912
StatusUdgivet - 2016

    Forskningsområder

  • Videndeling, Facilitering, Afspejlingsviden, Handlingsviden, Representational knowledge, Action knowledge, Knastbehandling, To gratis konsulenter, Videnbøsen, Forankring efter oplæg, Den dybe tallerken, Interview med klippekort, Facilitering af videnprocesser, Livslang læring

Se relationer på Aarhus Universitet Citationsformater

ID: 93461728