Projekter pr. år
Abstract
Konklusion og perspektiver
Samlet set kan det konkluderes, at ny viden fra VIDA i København-uddannelsen er blevet implementeret i fornyelse af praksisser i en stor del af institutionerne, hovedsageligt, som det er nævnt, som det kommer til udtryk på lederniveau. Det er især principperne om refleksion, systematik og håndtering af viden, der synes at være slået igennem. I forhold til princippet om organisatorisk læring peger analysen på, at der kan være en række udfordringer i flere institutioner i forhold til at ”formidle”, dele og ”sælge” VIDA-modellen og VIDA i København-viden til den samlede personalegruppe inden for den forholdsvis korte projektperiode (1 år). På samme tid kan der også kun identificeres få eksempler på, at den nye viden er blevet til egentlig innovation forstået som nye aktiviteter og praksisser, dvs. praksisser, som er realiseret og forankret i nye praksisser.
Den samlede analyse har endvidere givet et indblik i, hvilke faktorer der kan virke henholdsvis styrkende og hæmmende i et projektforløb som VIDA i København. Her har det vist sig, at tid, ledelse, struktur og rutiner i den organisatoriske praksis spiller en rolle som mulige hindringer, men også, at der hvor det ser ud til at lykkes at implementere ny viden i praksis, er i institutioner præget af, at der prioriteres forhold som tid, struktur og rutiner på nye måder, så det at implementere forskningsviden konkret i nye praksisser gøres muligt.
Når det er sagt, skal det understreges, at rapporten belyser udvikling af ledelsespraksis, pædagogisk praksis og hensigten om at forankre denne, og det er sket inden for en meget kort tidsramme. Derfor skal resultaterne tages med det forbehold, at tidsrammen nok var for kort, når ambitionen er at skabe omfattende forandringer. Et længerevarende forløb ville sandsynligvis kunne have medført endnu større forandringer og resultater, som vi så det i VIDA-modelprogrammet, et 2-årigt projektforløb. Rapporten skal derfor især avendes som et pejlemærke for, hvor deltagerne i VIDA i København er ”på vej hen” – det vil sige, at rapporten peger fremad. Baseret på disse resultater vil videreudvikling af VIDA i København med fordel vil kunne inddrage erfaringer fra dette studie ved at satse på længerevarende forløb, sikre at deltagende dagtilbud understøttes i at organisere og prioritere tid, ledelses- og strukturelle vilkår samt understøttes i at skabe konkrete organiseringer med henblik på at etablere og fastholde nye former for fælles læreprocesser i dagligdagen. Ved et fortsat arbejde med at sætte øget fokus på at organisere hverdagens praksisser vil dette i sig selv styrke betingelserne for, at forankring af ny viden i praksisser realiseres.
Samlet set kan det konkluderes, at ny viden fra VIDA i København-uddannelsen er blevet implementeret i fornyelse af praksisser i en stor del af institutionerne, hovedsageligt, som det er nævnt, som det kommer til udtryk på lederniveau. Det er især principperne om refleksion, systematik og håndtering af viden, der synes at være slået igennem. I forhold til princippet om organisatorisk læring peger analysen på, at der kan være en række udfordringer i flere institutioner i forhold til at ”formidle”, dele og ”sælge” VIDA-modellen og VIDA i København-viden til den samlede personalegruppe inden for den forholdsvis korte projektperiode (1 år). På samme tid kan der også kun identificeres få eksempler på, at den nye viden er blevet til egentlig innovation forstået som nye aktiviteter og praksisser, dvs. praksisser, som er realiseret og forankret i nye praksisser.
Den samlede analyse har endvidere givet et indblik i, hvilke faktorer der kan virke henholdsvis styrkende og hæmmende i et projektforløb som VIDA i København. Her har det vist sig, at tid, ledelse, struktur og rutiner i den organisatoriske praksis spiller en rolle som mulige hindringer, men også, at der hvor det ser ud til at lykkes at implementere ny viden i praksis, er i institutioner præget af, at der prioriteres forhold som tid, struktur og rutiner på nye måder, så det at implementere forskningsviden konkret i nye praksisser gøres muligt.
Når det er sagt, skal det understreges, at rapporten belyser udvikling af ledelsespraksis, pædagogisk praksis og hensigten om at forankre denne, og det er sket inden for en meget kort tidsramme. Derfor skal resultaterne tages med det forbehold, at tidsrammen nok var for kort, når ambitionen er at skabe omfattende forandringer. Et længerevarende forløb ville sandsynligvis kunne have medført endnu større forandringer og resultater, som vi så det i VIDA-modelprogrammet, et 2-årigt projektforløb. Rapporten skal derfor især avendes som et pejlemærke for, hvor deltagerne i VIDA i København er ”på vej hen” – det vil sige, at rapporten peger fremad. Baseret på disse resultater vil videreudvikling af VIDA i København med fordel vil kunne inddrage erfaringer fra dette studie ved at satse på længerevarende forløb, sikre at deltagende dagtilbud understøttes i at organisere og prioritere tid, ledelses- og strukturelle vilkår samt understøttes i at skabe konkrete organiseringer med henblik på at etablere og fastholde nye former for fælles læreprocesser i dagligdagen. Ved et fortsat arbejde med at sætte øget fokus på at organisere hverdagens praksisser vil dette i sig selv styrke betingelserne for, at forankring af ny viden i praksisser realiseres.
Originalsprog | Dansk |
---|
Udgivelsessted | København |
---|---|
Forlag | Aarhus Universitet, DPU |
Antal sider | 77 |
ISBN (Trykt) | 978-87-7684-725-8 |
Rekvirerende organisation | Københavns Kommune |
Status | Udgivet - 27 jan. 2016 |
Emneord
- Dagtilbud
- intervention
- VIDA projektet
- viden
- fornyelse af praksisser
- pædagogiske tiltag
- sociale normeringer
- Ledelse
- Early childhood
- Social udsathed/arv
Projekter
- 2 Afsluttet
-
-
VIDA: Vidensbaseret indsats over for udsatte børn i dagtilbud - modelprogram (VIDA)
Jensen, B. (Projektleder), Brandi, U. (Deltager), Holm, A. (Deltager), Berliner, P. (Deltager), Kousholt, D. (Deltager), Nordenbo, S. E. (Deltager), Larsen, M. S. (Deltager) & Friis-Hansen, M. (Kontaktperson)
01/09/2010 → 31/12/2013
Projekter: Projekt › Forskning
Fil