Aarhus Universitets segl

”Vi er rigtigt meget ens”: Peer-dynamik i samarbejdet mellem specialeskrivende par

Publikation: KonferencebidragKonferenceabstrakt til konferenceForskningpeer review

I lyset af de mange nedskæringer på universitet har kollektive- og peer-miljøer i vejledningen som metode til at understøtte specialestuderendes lære- og skriveprocesser fået øget forskningsmæssig bevågenhed (Nordentoft, Thomsen, & Wichmann-Hansen, 2013). Dog mangler viden om, hvordan specialestuderende samarbejder i løbet af specialeprocessen. Vi undersøger derfor, hvordan peer-dynamikken udfolder sig i fire pars læreprocesser i specialeforløbet. Analytisk tages afsæt i Bakthins dialogbegreb, hvor dialogen anskues som et møde mellem forskellige stemmer, og hvor interne spændingerne skaber betydningsdannelse og læring (Bakhtin, 1981). Studiet er et longitudionalt kvalitativt studie: Fire specialeskrivende par har reflekteret over deres samarbejdsproces tre gange gennem forårssemesteret 2018 og optaget refleksionerne på deres I-Phones. De transskriberede interviews er analyseret med en induktiv analysestrategi (Braun & Clarke, 2006) og med inspiration fra Philips (Phillips, 2011). Analysen viser, hvordan parrenes læringsproces er spundet ind i en løbende dialogisk forhandling af deres relation og position i lyset af de krav og forventninger, som de møder fra hinanden, gennem formelle krav til teksten og omverdenen. Studerende, som skriver sammen i par, udvikler både faglige og processuelle kompetencer, da de må forhandle, metakommunikere og træffe valg individuelt og i fællesskab. Dette kan øge deres selvstændighed, men det er også en sårbar og spændingsfyldt proces, der kan resultere i at parskrivere fastholder hinanden i prædefinerede roller. Undersøgelsen rejser spørgsmålet om, hvordan parskrivning kan kvalificeres som en arena for at opøve selvstændighed på specialeniveau i et universitetsmiljø, som hylder individuelle præstationer. Et kollektivt studiemiljø kan være en vej til at øge studerendes tillid til hinanden, så de kan rumme dialogiske spændinger og forskelle i deres samarbejde.
OriginalsprogDansk
Udgivelsesårmaj 2019
StatusUdgivet - maj 2019
BegivenhedDUN Konferencen 2019: Undervisningens teknologier og teknikker - Radisson Blu H. C. Andersen Hotel, Odense, Danmark
Varighed: 28 maj 201929 maj 2019
https://www.tilmeld.dk/dunk19

Konference

KonferenceDUN Konferencen 2019
LokationRadisson Blu H. C. Andersen Hotel
LandDanmark
ByOdense
Periode28/05/201929/05/2019
Internetadresse

Bibliografisk note

Del af Symposiet 'Faglig vejledning under forandring: Tendenser i institutionel og vejledningsdidaktisk praksis' på konferencen DUNK 2019.

    Forskningsområder

  • Kandidatspecialet, Parspecialet, Parskrivere, Feedback, Specialeprocessen, Skriveprocesser, Specialevejledning

Se relationer på Aarhus Universitet Citationsformater

ID: 144932027