Vejledning af lærere - en samskabende proces: når lærere støttes i at udvikle inkluderende læringsmiljøer

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportPh.d.-afhandlingForskning

  • Charlotte Riis Jensen
Afhandlingen viser viden om vejledning af lærere over tid, og særligt lærere der oplever sig desorienterede og utilstrækkelige i forhold til de aktuelle praksisudfordringer. Analyserne viser, at lærerne igennem en samskabende vejledningsproces over tid langsomt både får oplevelsen af at kunne håndtere sin praksis igen og oplevelsen af at kunne handle i forhold til de udfordrende situationer, de møder i deres inkluderende praksis

Få vejledningssamtaler gør en stor forskel
I afhandlingen fremgår det, at lærere der oplever meningsløshed og desorientering i deres aktuelle praksisudfordringer genfinder meningen og orienteringen gennem tre til fem vejledningssamtaler over tid. Afhandlingen viser dermed, at vejledning rummer mulighed for at lærere kan redefinere forståelsen af deres undervisningssituation.

I afhandlingen fremgår det hvordan vejlederne arbejder gennem vejledningsforløbets tre faser
I vejledningens første fase: ’fastlåsthed og sammenbrud i arbejdslivets meningshorisont’ undersøger vejlederne lærernes oplevelse af meningsløshed og arbejder med lærernes potentielle ressourcer og forskellige perspektiver på problemstillingen. I den anden fase ’betydningsfulde øjeblikke med perspektivåbninger’ arbejder vejlederne med at åbne adgang til andre perspektiver end det, lærerne er fastlåst i, ved at arbejde med lærernes motivations- og meningsskabelse i forandringsprocessen. I den tredje fase ’fælles transcenderende perspektiver’ arbejder vejlederne med lærernes oplevelser af ejerskab over forandringer gennem fælles transcenderende og samskabende samtaler.

Lærere peger på, at den samskabende proces har været betydningsfuld
Analyserne viser, at lærerne igennem en samskabende vejledningsproces over tid langsomt både får oplevelsen af at kunne håndtere sin praksis igen og oplevelsen af at kunne handle i forhold til de udfordrende situationer, de møder i deres inkluderende praksis.

De særlige betydningsfulde øjeblikke – gør en forskel
Analyserne viser, at der i vejledningsforløbene opstår særlige betydningsfulde øjeblikke, som rummer mulighed for refleksioner og forandringer, der kan løsne op for lærernes oplevelser af meningsløshed og desorientering.

Konklusion
Lærerne udvikler deres selvforståelse som lærere gennem vejledningsforløbet, de bliver mere selvsikre og får mulighed for at udvikle deres handlemuligheder i en inkluderende praksis. Dette bevirker, at lærerne igen finder meningen med at være lærere og bliver gladere for at gå på arbejde.
Dansklærer D: ”Vejledningen har jo givet mig arbejdsglæden tilbage, det er der da ingen tvivl om”.
Denne undersøgelse bidrager med viden om, at lærere, der har mistet meningen og orienteringen i deres lærerarbejdslivsverden, har mulighed for gennem et længerevarende, vedholdende og reflekterende samarbejde over tid at finde en vej ud af denne situation.




OriginalsprogDansk
UdgivelsesstedKøbenhavn
ForlagDPU, Aarhus Universitet
Antal sider296
ISBN (Trykt)9788776846077
StatusUdgivet - 1 okt. 2017

Bibliografisk note

Ph.d.-forsvar 26. januar 2018

    Forskningsområder

  • Vejledning, samskabende processer, Inklusion, Lærere, Udvikling af inkluderende læringsmiljøer

Se relationer på Aarhus Universitet Citationsformater

ID: 133925767