Værdier i danske dagtilbud: kortlægning, analyse, refleksion

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportBogForskningpeer review

Standard

Værdier i danske dagtilbud : kortlægning, analyse, refleksion. / Broström, Stig; Hansen, Ole Henrik; Jensen, Anders Skriver.

København : Akademisk Forlag, 2017. 149 s.

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportBogForskningpeer review

Harvard

APA

CBE

Broström S, Hansen OH, Jensen AS 2017. Værdier i danske dagtilbud: kortlægning, analyse, refleksion. København: Akademisk Forlag. 149 s.

MLA

Vancouver

Broström S, Hansen OH, Jensen AS. Værdier i danske dagtilbud: kortlægning, analyse, refleksion. København: Akademisk Forlag, 2017. 149 s.

Author

Broström, Stig ; Hansen, Ole Henrik ; Jensen, Anders Skriver. / Værdier i danske dagtilbud : kortlægning, analyse, refleksion. København : Akademisk Forlag, 2017. 149 s.

Bibtex

@book{574962dba40a46b59298f8e300fd9d08,
title = "V{\ae}rdier i danske dagtilbud: kortl{\ae}gning, analyse, refleksion",
abstract = "Denne bogs titel, V{\ae}rdier i danske dagtilbud, signalerer, at livet i vuggestue og b{\o}rnehave er v{\ae}rdiorienteret. Men hvilke v{\ae}rdier g{\o}r sig g{\ae}ldende i hverdagen? Det er faktisk overraskende uklart for b{\aa}de for{\ae}ldre, personale og b{\o}rn. Vores samtaler med p{\ae}dagoger om, hvilke v{\ae}rdier de st{\aa}r p{\aa} og formidler til b{\o}rnene, viser, at v{\ae}rdigrundlaget i danske dagtilbud generelt er diffust eller helt usynligt.Denne usynlighed er problematisk og st{\aa}r i skarp mods{\ae}tning til den l{\o}bende offentlige v{\ae}rdidebat. Det er et paradoks, at dagtilbuddets v{\ae}rdier er mere eller mindre usynlige, al den stund v{\ae}rdidebatten raser i medierne og blandt politikerne. Der tales meget om v{\ae}rdier, men de bliver kun i ringe grad integreret i dagligdagen – ikke kun i dagtilbud, men i det hele taget. Med denne bog bestr{\ae}ber vi os p{\aa} at udligne dette gab mellem teori og praksis, og vi giver et konkret bud p{\aa}, hvordan v{\ae}rdierne kan integreres i den p{\ae}dagogiske praksis.Missionen med denne bog er s{\aa}ledes at kortl{\ae}gge, hvilke v{\ae}rdier der faktisk g{\o}r sig g{\ae}ldende i de danske vuggestuer og b{\o}rnehaver. Hvilke v{\ae}rdier p{\ae}dagogerne l{\ae}gger v{\ae}gt p{\aa}. Og hvordan de formidler disse v{\ae}rdier til b{\o}rnene. Og i forl{\ae}ngelse heraf, hvordan p{\ae}dagoger kan anvende disse v{\ae}rdier bevidst og m{\aa}lrettet i en fremtidig v{\ae}rdiopdragelse.I bogen tager vi afs{\ae}t i erfaringer og viden fra det nordiske forskningsprojekt, ”Values education in Nordic preschools: Basis of education for tomorrow”, der er st{\o}ttet af NordForsk.Vi drager nytte af det samlede nordiske projekts teoretiske grundlag, men afgr{\ae}nser os til at anvende den empiri, som indgik i den danske del. Empirien best{\aa}r af observationer af den p{\ae}dagogiske praksis i en vuggestue og to b{\o}rnehaver, som er blevet filmet og gjort til genstand for f{\ae}lles refleksion mellem forskere og praktikere.Vi retter en stor tak til de tre deltagende kommuner (K{\o}benhavns Kommune, Hiller{\o}d Kommune og Br{\o}ndby Kommune), som ogs{\aa} har st{\o}ttet {\o}konomisk. Endvidere takker vi personale og b{\o}rn fra de tre deltagende dagtilbud: Solmarken p{\aa} Frederiksberg, K{\ae}rdammen i Br{\o}ndby og Klostervangen i Hiller{\o}d. Fra Klostervangen deltog p{\ae}dagogerne Tine S{\o}ltoft, Birgitte Jensenius og Lisbet Illum samt leder og p{\ae}dagog Lotte T{\o}nning. Fra Solmarken deltog p{\ae}dagogerne Tina Maria Silber og Signe Ewald G{\"u}r og leder Karin Meyer. Og fra K{\ae}rdammen deltog p{\ae}dagogerne Bianca Balslev, Annie Brouer, Pia Jensen, Gitte Sander Larsen, Linda Davidsen, Annette Beck J{\o}rgensen og leder Margit Roslyng.Endelig takker vi vores nordiske forskerkollegaer, som vi har samarbejdet med i {\aa}revis, nemlig forskningsleder Eva Marianne Johansson, Norge; Anette Emilson, Sverige; Anna-Maija Puroila, Finland; J{\'o}hanna Einarsd{\'o}ttir, Island. Bogen er blevet til i et t{\ae}t samarbejde, men vi har hver is{\ae}r haft hovedansvaret for et kapitel. S{\aa}ledes er Anders Skriver Jensen hovedforfatter p{\aa} kapitel 2 om demokratiske v{\ae}rdier, Ole Henrik Hansen er hovedforfatter p{\aa} kapitel 3 om omsorgsorienterede v{\ae}rdier, og Stig Brostr{\"o}m er hovedforfatter p{\aa} kapitel 4 om disciplinerende v{\ae}rdier. ",
keywords = "Dagtilbud, V{\ae}rdier, Demokrati, Omsorg, Disciplin, Dannelse/demokrati/v{\ae}rdier, Early childhood",
author = "Stig Brostr{\"o}m and Hansen, {Ole Henrik} and Jensen, {Anders Skriver}",
year = "2017",
month = sep,
day = "1",
language = "Dansk",
isbn = "978-87-500-4475-8",
publisher = "Akademisk Forlag",

}

RIS

TY - BOOK

T1 - Værdier i danske dagtilbud

T2 - kortlægning, analyse, refleksion

AU - Broström, Stig

AU - Hansen, Ole Henrik

AU - Jensen, Anders Skriver

PY - 2017/9/1

Y1 - 2017/9/1

N2 - Denne bogs titel, Værdier i danske dagtilbud, signalerer, at livet i vuggestue og børnehave er værdiorienteret. Men hvilke værdier gør sig gældende i hverdagen? Det er faktisk overraskende uklart for både forældre, personale og børn. Vores samtaler med pædagoger om, hvilke værdier de står på og formidler til børnene, viser, at værdigrundlaget i danske dagtilbud generelt er diffust eller helt usynligt.Denne usynlighed er problematisk og står i skarp modsætning til den løbende offentlige værdidebat. Det er et paradoks, at dagtilbuddets værdier er mere eller mindre usynlige, al den stund værdidebatten raser i medierne og blandt politikerne. Der tales meget om værdier, men de bliver kun i ringe grad integreret i dagligdagen – ikke kun i dagtilbud, men i det hele taget. Med denne bog bestræber vi os på at udligne dette gab mellem teori og praksis, og vi giver et konkret bud på, hvordan værdierne kan integreres i den pædagogiske praksis.Missionen med denne bog er således at kortlægge, hvilke værdier der faktisk gør sig gældende i de danske vuggestuer og børnehaver. Hvilke værdier pædagogerne lægger vægt på. Og hvordan de formidler disse værdier til børnene. Og i forlængelse heraf, hvordan pædagoger kan anvende disse værdier bevidst og målrettet i en fremtidig værdiopdragelse.I bogen tager vi afsæt i erfaringer og viden fra det nordiske forskningsprojekt, ”Values education in Nordic preschools: Basis of education for tomorrow”, der er støttet af NordForsk.Vi drager nytte af det samlede nordiske projekts teoretiske grundlag, men afgrænser os til at anvende den empiri, som indgik i den danske del. Empirien består af observationer af den pædagogiske praksis i en vuggestue og to børnehaver, som er blevet filmet og gjort til genstand for fælles refleksion mellem forskere og praktikere.Vi retter en stor tak til de tre deltagende kommuner (Københavns Kommune, Hillerød Kommune og Brøndby Kommune), som også har støttet økonomisk. Endvidere takker vi personale og børn fra de tre deltagende dagtilbud: Solmarken på Frederiksberg, Kærdammen i Brøndby og Klostervangen i Hillerød. Fra Klostervangen deltog pædagogerne Tine Søltoft, Birgitte Jensenius og Lisbet Illum samt leder og pædagog Lotte Tønning. Fra Solmarken deltog pædagogerne Tina Maria Silber og Signe Ewald Gür og leder Karin Meyer. Og fra Kærdammen deltog pædagogerne Bianca Balslev, Annie Brouer, Pia Jensen, Gitte Sander Larsen, Linda Davidsen, Annette Beck Jørgensen og leder Margit Roslyng.Endelig takker vi vores nordiske forskerkollegaer, som vi har samarbejdet med i årevis, nemlig forskningsleder Eva Marianne Johansson, Norge; Anette Emilson, Sverige; Anna-Maija Puroila, Finland; Jóhanna Einarsdóttir, Island. Bogen er blevet til i et tæt samarbejde, men vi har hver især haft hovedansvaret for et kapitel. Således er Anders Skriver Jensen hovedforfatter på kapitel 2 om demokratiske værdier, Ole Henrik Hansen er hovedforfatter på kapitel 3 om omsorgsorienterede værdier, og Stig Broström er hovedforfatter på kapitel 4 om disciplinerende værdier.

AB - Denne bogs titel, Værdier i danske dagtilbud, signalerer, at livet i vuggestue og børnehave er værdiorienteret. Men hvilke værdier gør sig gældende i hverdagen? Det er faktisk overraskende uklart for både forældre, personale og børn. Vores samtaler med pædagoger om, hvilke værdier de står på og formidler til børnene, viser, at værdigrundlaget i danske dagtilbud generelt er diffust eller helt usynligt.Denne usynlighed er problematisk og står i skarp modsætning til den løbende offentlige værdidebat. Det er et paradoks, at dagtilbuddets værdier er mere eller mindre usynlige, al den stund værdidebatten raser i medierne og blandt politikerne. Der tales meget om værdier, men de bliver kun i ringe grad integreret i dagligdagen – ikke kun i dagtilbud, men i det hele taget. Med denne bog bestræber vi os på at udligne dette gab mellem teori og praksis, og vi giver et konkret bud på, hvordan værdierne kan integreres i den pædagogiske praksis.Missionen med denne bog er således at kortlægge, hvilke værdier der faktisk gør sig gældende i de danske vuggestuer og børnehaver. Hvilke værdier pædagogerne lægger vægt på. Og hvordan de formidler disse værdier til børnene. Og i forlængelse heraf, hvordan pædagoger kan anvende disse værdier bevidst og målrettet i en fremtidig værdiopdragelse.I bogen tager vi afsæt i erfaringer og viden fra det nordiske forskningsprojekt, ”Values education in Nordic preschools: Basis of education for tomorrow”, der er støttet af NordForsk.Vi drager nytte af det samlede nordiske projekts teoretiske grundlag, men afgrænser os til at anvende den empiri, som indgik i den danske del. Empirien består af observationer af den pædagogiske praksis i en vuggestue og to børnehaver, som er blevet filmet og gjort til genstand for fælles refleksion mellem forskere og praktikere.Vi retter en stor tak til de tre deltagende kommuner (Københavns Kommune, Hillerød Kommune og Brøndby Kommune), som også har støttet økonomisk. Endvidere takker vi personale og børn fra de tre deltagende dagtilbud: Solmarken på Frederiksberg, Kærdammen i Brøndby og Klostervangen i Hillerød. Fra Klostervangen deltog pædagogerne Tine Søltoft, Birgitte Jensenius og Lisbet Illum samt leder og pædagog Lotte Tønning. Fra Solmarken deltog pædagogerne Tina Maria Silber og Signe Ewald Gür og leder Karin Meyer. Og fra Kærdammen deltog pædagogerne Bianca Balslev, Annie Brouer, Pia Jensen, Gitte Sander Larsen, Linda Davidsen, Annette Beck Jørgensen og leder Margit Roslyng.Endelig takker vi vores nordiske forskerkollegaer, som vi har samarbejdet med i årevis, nemlig forskningsleder Eva Marianne Johansson, Norge; Anette Emilson, Sverige; Anna-Maija Puroila, Finland; Jóhanna Einarsdóttir, Island. Bogen er blevet til i et tæt samarbejde, men vi har hver især haft hovedansvaret for et kapitel. Således er Anders Skriver Jensen hovedforfatter på kapitel 2 om demokratiske værdier, Ole Henrik Hansen er hovedforfatter på kapitel 3 om omsorgsorienterede værdier, og Stig Broström er hovedforfatter på kapitel 4 om disciplinerende værdier.

KW - Dagtilbud

KW - Værdier

KW - Demokrati

KW - Omsorg

KW - Disciplin

KW - Dannelse/demokrati/værdier

KW - Early childhood

UR - http://auaredu.cmail20.com/t/ViewEmail/j/699484694DF0395F2540EF23F30FEDED/32EF2A56C03F8DC5C9C291422E3DE149

M3 - Bog

SN - 978-87-500-4475-8

BT - Værdier i danske dagtilbud

PB - Akademisk Forlag

CY - København

ER -