Værdier i danske dagtilbud: kortlægning, analyse, refleksion

Stig Broström, Ole Henrik Hansen, Anders Skriver Jensen

    Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportBogForskningpeer review

    Abstract

    Denne bogs titel, Værdier i danske dagtilbud, signalerer, at livet i vuggestue og børnehave er værdiorienteret. Men hvilke værdier gør sig gældende i hverdagen? Det er faktisk overraskende uklart for både forældre, personale og børn. Vores samtaler med pædagoger om, hvilke værdier de står på og formidler til børnene, viser, at værdigrundlaget i danske dagtilbud generelt er diffust eller helt usynligt.
    Denne usynlighed er problematisk og står i skarp modsætning til den løbende offentlige værdidebat. Det er et paradoks, at dagtilbuddets værdier er mere eller mindre usynlige, al den stund værdidebatten raser i medierne og blandt politikerne. Der tales meget om værdier, men de bliver kun i ringe grad integreret i dagligdagen – ikke kun i dagtilbud, men i det hele taget. Med denne bog bestræber vi os på at udligne dette gab mellem teori og praksis, og vi giver et konkret bud på, hvordan værdierne kan integreres i den pædagogiske praksis.
    Missionen med denne bog er således at kortlægge, hvilke værdier der faktisk gør sig gældende i de danske vuggestuer og børnehaver. Hvilke værdier pædagogerne lægger vægt på. Og hvordan de formidler disse værdier til børnene. Og i forlængelse heraf, hvordan pædagoger kan anvende disse værdier bevidst og målrettet i en fremtidig værdiopdragelse.
    I bogen tager vi afsæt i erfaringer og viden fra det nordiske forskningsprojekt, ”Values education in Nordic preschools: Basis of education for tomorrow”, der er støttet af NordForsk.
    Vi drager nytte af det samlede nordiske projekts teoretiske grundlag, men afgrænser os til at anvende den empiri, som indgik i den danske del. Empirien består af observationer af den pædagogiske praksis i en vuggestue og to børnehaver, som er blevet filmet og gjort til genstand for fælles refleksion mellem forskere og praktikere.
    Vi retter en stor tak til de tre deltagende kommuner (Københavns Kommune, Hillerød Kommune og Brøndby Kommune), som også har støttet økonomisk. Endvidere takker vi personale og børn fra de tre deltagende dagtilbud: Solmarken på Frederiksberg, Kærdammen i Brøndby og Klostervangen i Hillerød. Fra Klostervangen deltog pædagogerne Tine Søltoft, Birgitte Jensenius og Lisbet Illum samt leder og pædagog Lotte Tønning. Fra Solmarken deltog pædagogerne Tina Maria Silber og Signe Ewald Gür og leder Karin Meyer. Og fra Kærdammen deltog pædagogerne Bianca Balslev, Annie Brouer, Pia Jensen, Gitte Sander Larsen, Linda Davidsen, Annette Beck Jørgensen og leder Margit Roslyng.
    Endelig takker vi vores nordiske forskerkollegaer, som vi har samarbejdet med i årevis, nemlig forskningsleder Eva Marianne Johansson, Norge; Anette Emilson, Sverige; Anna-Maija Puroila, Finland; Jóhanna Einarsdóttir, Island.
    Bogen er blevet til i et tæt samarbejde, men vi har hver især haft hovedansvaret for et kapitel. Således er Anders Skriver Jensen hovedforfatter på kapitel 2 om demokratiske værdier, Ole Henrik Hansen er hovedforfatter på kapitel 3 om omsorgsorienterede værdier, og Stig Broström er hovedforfatter på kapitel 4 om disciplinerende værdier.

    OriginalsprogDansk
    UdgivelsesstedKøbenhavn
    ForlagAkademisk Forlag
    Antal sider149
    ISBN (Trykt)978-87-500-4475-8
    StatusUdgivet - 1 sep. 2017

    Emneord

    • Dagtilbud
    • Værdier
    • Demokrati
    • Omsorg
    • Disciplin
    • Dannelse/demokrati/værdier
    • Early childhood
    • Democracy and care: values education in Nordic preschools

      Hansen, O. H., Skriver Jensen, A. & Broström, S., 15 maj 2018, International Perspectives on Early Childhood Education and Development: concepts, approaches and practices. Johansson, E., Emilson, A. & Puroila, A.-M. (red.). Cham: Springer, s. 215-230 12 s. (Intenational perspectives on early childhood eduation and development , Bind 23).

      Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

    • Values education in practice in Danish preschools

      Bidragets oversatte titel: Værdiopdragelse i praksis i danske dagtilbudBroström, S. & Jensen, A. S., 2018, Values in early childhood education : citizenship for tomorrow. Johansson, E. & Einarsdottir, J. (red.). London and New York: Routledge, s. 37-54 18 s. (Towards an ethical praxis in early childhood).

      Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

    • Der er værdier i danske dagtilbud

      Broström, S., Hansen, O. H. & Skriver Jensen, A., 22 nov. 2017, I: Kristeligt Dagblad. s. 9 1 s.

      Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisBidrag til avis - Kronik

      Åben adgang
      Fil

    Citationsformater