Unge og uddannelse: har de unge reel frihed til at vælge?

Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

Artiklen generaliserer fund fra flere forskningsarbejder om unges overgang fra skole til arbejdsliv. Den indeholder to dele: den første beskriver og analyserer, hvordan udsatte unge betragtes ud fra et mangelsyn med vægt på fem former for undertrykkelse, der spiller en særlig rolle for disse unge og deres mulige 'inklusion'. Den anden del opridser et alternativ til 'påtvungen inklusion', som den aktiverende velfærdsstat tilbyder. Især understreges de unges ret til at takke nej til inklusion, hvis det tilbudte er for dårligt. Dermed trækkes på en tradition for at have 'frihed til' at sige nej, stille krav om genforhandling af tilbud og i givet fald at afvise det pågældende tilbud.
OriginalsprogDansk
TidsskriftSpecialpaedagogik
Vol/bind37
Nummer3/4
Sider (fra-til)36-51
Antal sider16
ISSN0107-0649
StatusUdgivet - 1 dec. 2017

    Forskningsområder

  • Ungdom, Uddannelse, Prekariatet, Frihed, Inklusion, Arbejdsliv, Ungdomskultur, Social udsathed/arv, Overgang fra uddannelse til arbejdsliv

Se relationer på Aarhus Universitet Citationsformater

ID: 119944775