Ungdommens frihed som tidens tvetydige dannelsesprojekt

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Med afsæt i temaet ungdommens frihed, er ambitionen med denne artikel at give nogle bud på hvordan pædagogiske processer i relation til unge kan analyseres og reflekteres i vores skandinaviske samfund. Der argumenteres for at en vigtig faktor i disse processer er forestillingen om frihed, som kræver at de unge har evne – og vilje – til at manøvrere i et tvetydigt og modsætningsfuldt farvand. Der sættes særligt fokus på et af de temaer som er omgærdet med den største tvetydighed og dobbeltkommunikation. Det er de unges møde med alkohol og andre rusmider, fordi disse midler i vores kulturer på en gang er omgærdet af forestillinger om frihed gennem kreativ og skabende kraft og ufrihed gennem tab af kontrol og slave af sit misbrug. Specielt for unge der har andre kulturelle baggrunde, kan det være ekstra vanskeligt at manøvrere i dette farvand.
OriginalsprogDansk
TitelUngdom, danning og fellesskap : Samfunns- og kulturpedagogiske perspektiv
RedaktørerMaria Øksnes, Einar Sundsdal, Cecilie R. Haugen
Antal sider18
UdgivelsesstedOslo
ForlagCappelen Damm Akademisk
Udgivelsesår2018
Udgave1. udgave
Sider39-56
ISBN (trykt)928-82-02-50363
StatusUdgivet - 2018

    Forskningsområder

  • Ungdom, dannelse, frihed, rusmidler

Se relationer på Aarhus Universitet Citationsformater

ID: 173071400