DPU

Aarhus Universitets segl

Undersøgende matematikundervisning: fra teori til praksis

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Standard

Undersøgende matematikundervisning : fra teori til praksis. / Blomhøj, Morten.

Håndbog om matematik i grundskolen. 2. udg. København : Dansk Psykologisk Forlag, 2021. s. 283-310.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Harvard

Blomhøj, M 2021, Undersøgende matematikundervisning: fra teori til praksis. i Håndbog om matematik i grundskolen. 2. udg, Dansk Psykologisk Forlag, København, s. 283-310.

APA

Blomhøj, M. (2021). Undersøgende matematikundervisning: fra teori til praksis. I Håndbog om matematik i grundskolen (2. udg., s. 283-310). Dansk Psykologisk Forlag.

CBE

Blomhøj M. 2021. Undersøgende matematikundervisning: fra teori til praksis. I Håndbog om matematik i grundskolen. 2. udg. København: Dansk Psykologisk Forlag. s. 283-310.

MLA

Blomhøj, Morten "Undersøgende matematikundervisning: fra teori til praksis". Håndbog om matematik i grundskolen. 2. udg., Kapitel 17, København: Dansk Psykologisk Forlag. 2021, 283-310.

Vancouver

Blomhøj M. Undersøgende matematikundervisning: fra teori til praksis. I Håndbog om matematik i grundskolen. 2. udg. København: Dansk Psykologisk Forlag. 2021. s. 283-310

Author

Blomhøj, Morten. / Undersøgende matematikundervisning : fra teori til praksis. Håndbog om matematik i grundskolen. 2. udg. København : Dansk Psykologisk Forlag, 2021. s. 283-310

Bibtex

@inbook{71084a4fa8d7457694c98ac84c084e4b,
title = "Unders{\o}gende matematikundervisning: fra teori til praksis",
abstract = "At lade eleverne arbejde unders{\o}gende er et aktuelt udviklingsspor i almen matematikundervisning, b{\aa}de i Danmark og internationalt. I Europa er udviklingen i h{\o}j grad b{\aa}ret af et st{\ae}rkt politisk {\o}nske om at styrke b{\o}rns og unges interesse for naturvidenskab og matematik for dermed at {\o}ge tilgangen til videreg{\aa}ende matematikbaserede uddannelser inden for is{\ae}r naturvidenskab og (it-)teknologi. EU har v{\ae}ret og er fortsat drivkraft for denne udvikling gennem finansiering af en r{\ae}kke store udviklings- og spredningsprojekter inden for, hvad der p{\aa} engelsk kaldes Inquiry Based Mathematics and Science Education (IBMSE). Som matematikdidaktiker og matematikl{\ae}rer er der imidlertid grund til kritisk refleksion over, hvad man kan forst{\aa} ved unders{\o}gende matematikundervisning, hvordan den kan realiseres i praksis, og hvordan den kan begrundes p{\ae}dagogisk og fagdidaktisk. Det er disse sp{\o}rgsm{\aa}l, der behandles i dette kapitel",
keywords = "Matematik-didaktik, Undervisning",
author = "Morten Blomh{\o}j",
year = "2021",
language = "Dansk",
isbn = "978-87-7158-777-7",
pages = "283--310",
booktitle = "H{\aa}ndbog om matematik i grundskolen",
publisher = "Dansk Psykologisk Forlag",
edition = "2.",

}

RIS

TY - CHAP

T1 - Undersøgende matematikundervisning

T2 - fra teori til praksis

AU - Blomhøj, Morten

PY - 2021

Y1 - 2021

N2 - At lade eleverne arbejde undersøgende er et aktuelt udviklingsspor i almen matematikundervisning, både i Danmark og internationalt. I Europa er udviklingen i høj grad båret af et stærkt politisk ønske om at styrke børns og unges interesse for naturvidenskab og matematik for dermed at øge tilgangen til videregående matematikbaserede uddannelser inden for især naturvidenskab og (it-)teknologi. EU har været og er fortsat drivkraft for denne udvikling gennem finansiering af en række store udviklings- og spredningsprojekter inden for, hvad der på engelsk kaldes Inquiry Based Mathematics and Science Education (IBMSE). Som matematikdidaktiker og matematiklærer er der imidlertid grund til kritisk refleksion over, hvad man kan forstå ved undersøgende matematikundervisning, hvordan den kan realiseres i praksis, og hvordan den kan begrundes pædagogisk og fagdidaktisk. Det er disse spørgsmål, der behandles i dette kapitel

AB - At lade eleverne arbejde undersøgende er et aktuelt udviklingsspor i almen matematikundervisning, både i Danmark og internationalt. I Europa er udviklingen i høj grad båret af et stærkt politisk ønske om at styrke børns og unges interesse for naturvidenskab og matematik for dermed at øge tilgangen til videregående matematikbaserede uddannelser inden for især naturvidenskab og (it-)teknologi. EU har været og er fortsat drivkraft for denne udvikling gennem finansiering af en række store udviklings- og spredningsprojekter inden for, hvad der på engelsk kaldes Inquiry Based Mathematics and Science Education (IBMSE). Som matematikdidaktiker og matematiklærer er der imidlertid grund til kritisk refleksion over, hvad man kan forstå ved undersøgende matematikundervisning, hvordan den kan realiseres i praksis, og hvordan den kan begrundes pædagogisk og fagdidaktisk. Det er disse spørgsmål, der behandles i dette kapitel

KW - Matematik-didaktik

KW - Undervisning

M3 - Bidrag til bog/antologi

SN - 978-87-7158-777-7

SP - 283

EP - 310

BT - Håndbog om matematik i grundskolen

PB - Dansk Psykologisk Forlag

CY - København

ER -