DPU

Aarhus Universitets segl

Undersøgende matematikundervisning: fra teori til praksis

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

At lade eleverne arbejde undersøgende er et aktuelt udviklingsspor i almen matematikundervisning, både i Danmark og internationalt. I Europa er udviklingen i høj grad båret af et stærkt politisk ønske om at styrke børns og unges interesse for naturvidenskab og matematik for dermed at øge tilgangen til videregående matematikbaserede uddannelser inden for især naturvidenskab og (it-)teknologi. EU har været og er fortsat drivkraft for denne udvikling gennem finansiering af en række store udviklings- og spredningsprojekter inden for, hvad der på engelsk kaldes Inquiry Based Mathematics and Science Education (IBMSE). Som matematikdidaktiker og matematiklærer er der imidlertid grund til kritisk refleksion over, hvad man kan forstå ved undersøgende matematikundervisning, hvordan den kan realiseres i praksis, og hvordan den kan begrundes pædagogisk og fagdidaktisk. Det er disse spørgsmål, der behandles i dette kapitel
OriginalsprogDansk
TitelHåndbog om matematik i grundskolen
UdgivelsesstedKøbenhavn
ForlagDansk Psykologisk Forlag
Udgivelsesår2021
Udgave2.
Sider283-310
Kapitel17
ISBN (trykt)978-87-7158-777-7
StatusUdgivet - 2021

    Forskningsområder

  • Matematik-didaktik, Undervisning

Se relationer på Aarhus Universitet Citationsformater

ID: 225551080