Undersøgelse af De Nationale Tests måleegenskaber

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportForskningpeer review

Dokumenter

OriginalsprogDansk
UdgivelsesstedKøbenhavn
ForlagAarhus Universitet, Danmarks Institut for Pædagogik og Uddannelse
UdgaveRev. 2
Antal sider158
ISBN (Trykt)8776845672
StatusUdgivet - 2019

Bibliografisk note

Denne rapport indeholder en omhyggelig analyse af de måletekniske egenskaber af de nationale test i læsning i 8. klasse i 2017. Analyserne bygger på svarene på alle opgaver fra alle 48.481 elever i 8. klasse i 2017. Analysen er foretaget ved hjælp af den samme Rasch-model som blev anvendt i forbindelse med udviklingen og afprøvningen af de nationale test. Eventuelle forskelle på det som analysen af datamaterialet fra 2017 måtte afsløre, i forhold til det som de nationale test producerer, kan derfor ikke skyldes at denne analyse bruger andre metoder og stiller andre krav til test, end dem der blev brugt i forbindelse med udviklingen af de nationale test.Resultaterne af analysen kan ganske kort opsummeres på følgende måde:1) Nationale test anvender opgavernes sværhedsgrader til at udvælge opgaver til elever og til at beregne mål for hvor dygtige eleverne er. Disse sværhedsgrader er forkerte, og der var i 2017 mange tilfælde af meget store forskelle på de sværhedsgrader som nationale test benytter, og de sande sværhedsgrader.2) Konsekvensen af at nationale tests sværhedsgrader er forkerte, er at beregningerne af dygtigheden er forkert og kan være direkte vildledende. Analyserne i kapitel 4 giver flere eksempler på at det rent faktisk er tilfældet, både når man ser på testresultater for enkelte elever, og når man ser på fordelingen af læsefærdigheden i 2017. Nationale tests resultater tegner med andre ord et forvrænget billede af situationen.3) Anvendelsen af forkerte sværhedsgrader betyder at den adaptive algoritme vælger opgaver på en uhensigtsmæssig måde som – selvom målingerne af dygtigheden ikke havde været systematisk forkerte, og selvom analyserne også viser at den adaptive algoritme fungerer som den skal – ville forringe sikkerheden på målingerne. Resultaterne i kapitel 4 og 5 giver flere eksempler på at dette ikke blot er noget der kan påvises

    Forskningsområder

  • dpli, nationale tests, skoletests, læsetests, undervisningstests, prøver, skoler, skoleelever, differentiering, undervisning, statistiske metoder, metodologi, pædagogik, kritisk perspektiv, kritik

Se relationer på Aarhus Universitet Citationsformater

Download-statistik

Ingen data tilgængelig

ID: 167189144