@book{33d6edd3019f4d7e95684afc74706efd,
title = "Unders{\o}gelse af De Nationale Tests m{\aa}leegenskaber",
keywords = "dpli, nationale tests, skoletests, l{\ae}setests, undervisningstests, pr{\o}ver, skoler, skoleelever, differentiering, undervisning, statistiske metoder, metodologi, p{\ae}dagogik, kritisk perspektiv, kritik",
author = "Jeppe Bundsgaard and Svend Kreiner",
note = "Denne rapport indeholder en omhyggelig analyse af de m{\aa}letekniske egenskaber af de nationale test i l{\ae}sning i 8. klasse i 2017. Analyserne bygger p{\aa} svarene p{\aa} alle opgaver fra alle 48.481 elever i 8. klasse i 2017. Analysen er foretaget ved hj{\ae}lp af den samme Rasch-model som blev anvendt i forbindelse med udviklingen og afpr{\o}vningen af de nationale test. Eventuelle forskelle p{\aa} det som analysen af datamaterialet fra 2017 m{\aa}tte afsl{\o}re, i forhold til det som de nationale test producerer, kan derfor ikke skyldes at denne analyse bruger andre metoder og stiller andre krav til test, end dem der blev brugt i forbindelse med udviklingen af de nationale test.Resultaterne af analysen kan ganske kort opsummeres p{\aa} f{\o}lgende m{\aa}de:1) Nationale test anvender opgavernes sv{\ae}rhedsgrader til at udv{\ae}lge opgaver til elever og til at beregne m{\aa}l for hvor dygtige eleverne er. Disse sv{\ae}rhedsgrader er forkerte, og der var i 2017 mange tilf{\ae}lde af meget store forskelle p{\aa} de sv{\ae}rhedsgrader som nationale test benytter, og de sande sv{\ae}rhedsgrader.2) Konsekvensen af at nationale tests sv{\ae}rhedsgrader er forkerte, er at beregningerne af dygtigheden er forkert og kan v{\ae}re direkte vildledende. Analyserne i kapitel 4 giver flere eksempler p{\aa} at det rent faktisk er tilf{\ae}ldet, b{\aa}de n{\aa}r man ser p{\aa} testresultater for enkelte elever, og n{\aa}r man ser p{\aa} fordelingen af l{\ae}sef{\ae}rdigheden i 2017. Nationale tests resultater tegner med andre ord et forvr{\ae}nget billede af situationen.3) Anvendelsen af forkerte sv{\ae}rhedsgrader betyder at den adaptive algoritme v{\ae}lger opgaver p{\aa} en uhensigtsm{\ae}ssig m{\aa}de som – selvom m{\aa}lingerne af dygtigheden ikke havde v{\ae}ret systematisk forkerte, og selvom analyserne ogs{\aa} viser at den adaptive algoritme fungerer som den skal – ville forringe sikkerheden p{\aa} m{\aa}lingerne. Resultaterne i kapitel 4 og 5 giver flere eksempler p{\aa} at dette ikke blot er noget der kan p{\aa}vises",
year = "2019",
language = "Dansk",
isbn = "8776845672",
publisher = "Aarhus Universitet, Danmarks Institut for P{\ae}dagogik og Uddannelse",
edition = "Rev. 2",
}