Projekter pr. år
Abstract
Udsyn i udskolingen handler om at skabe aktiviteter, hvor eleverne i folkeskolens 6.-10. klasse får udsyn mod livet. Det handler om at udvide deres perspektiver på uddannelse, udforske arbejdslivet og vigtigst af alt sig selv i de forskellige situationer. Disse temaer aktualiseres af folkeskolereformen og erhvervsuddannelsesreformen, hvor lærerne tiltænkes en stærkere
rolle i forbindelse med elevernes overgang til ungdomsuddannelse. Emnet uddannelse og job (UJ) skal styrkes, og lærerne foretager uddannelsesparathedsvurdering i samarbejde med
Ungdommens Uddannelsesvejledning.
Udsyn i udskolingen handler om at betragte elevernes valg af ungdomsuddannelse som et læringsanliggende. Ved at deltage i forskellige læringsaktiviteter, som beskrives i denne bog, får eleverne mulighed for at opdage, sanse, høre, opleve, mærke sig selv i forskellige situationer i og omkring ungdomsuddannelserne og arbejdslivet. Lærere i udskolingen giver
os i denne bog deres bud på aktiviteter, som kan støtte de unge i at ordne indtrykkene og tænke over forskelle og ligheder. De viser, hvordan de sammen med eleverne kan være nysgerrige på, hvad og hvem eleverne er opmærksomme på, hvad der er vigtigt for dem, og hvad der er vigtigt for andre, eksempelvis forældre, kammerater og samfund, såvel lokalt som nationalt.
Bogen Udsyn i udskolingen indeholder en lang række eksempler på meningsfulde læringsaktiviteter i udskolingen, men pointen er faktisk ikke, at alt skal laves om. Pointen er, at med et nyt blik på de eksisterende aktiviteter kan aktiviteterne forbedres, så de giver bedre mening for eleverne, motivationen til at deltage bliver større, og udbyttet bedre og mere langvarigt. Det kalder vi i bogen for karrierelæring.
rolle i forbindelse med elevernes overgang til ungdomsuddannelse. Emnet uddannelse og job (UJ) skal styrkes, og lærerne foretager uddannelsesparathedsvurdering i samarbejde med
Ungdommens Uddannelsesvejledning.
Udsyn i udskolingen handler om at betragte elevernes valg af ungdomsuddannelse som et læringsanliggende. Ved at deltage i forskellige læringsaktiviteter, som beskrives i denne bog, får eleverne mulighed for at opdage, sanse, høre, opleve, mærke sig selv i forskellige situationer i og omkring ungdomsuddannelserne og arbejdslivet. Lærere i udskolingen giver
os i denne bog deres bud på aktiviteter, som kan støtte de unge i at ordne indtrykkene og tænke over forskelle og ligheder. De viser, hvordan de sammen med eleverne kan være nysgerrige på, hvad og hvem eleverne er opmærksomme på, hvad der er vigtigt for dem, og hvad der er vigtigt for andre, eksempelvis forældre, kammerater og samfund, såvel lokalt som nationalt.
Bogen Udsyn i udskolingen indeholder en lang række eksempler på meningsfulde læringsaktiviteter i udskolingen, men pointen er faktisk ikke, at alt skal laves om. Pointen er, at med et nyt blik på de eksisterende aktiviteter kan aktiviteterne forbedres, så de giver bedre mening for eleverne, motivationen til at deltage bliver større, og udbyttet bedre og mere langvarigt. Det kalder vi i bogen for karrierelæring.
Originalsprog | Dansk |
---|
Udgivelsessted | Kbh. |
---|---|
Forlag | KL & DLF |
Antal sider | 166 |
ISBN (Trykt) | 978-87-93365-41-4 |
Rekvirerende organisation | Fremfærd |
Status | Udgivet - 2016 |
Emneord
- Karrierelæring
- Vejledning
- Udskoling
- Vejledning i fællesskaber
- Karrierevejledning
- Dannelse
- Normkritik
- Grundskole
- Arbejdsliv
-
CMS: Karrierelæring og karrierekompetence
Thomsen, R. (Deltager), Poulsen, B. K. (Deltager), Skovhus, R. B. (Deltager) & Person, U. (Deltager)
01/12/2014 → …
Projekter: Projekt › Forskning
-
Udsyn i Udskolingen – Kvantitativ evaluering af læringsorienteret uddannelsesvejledning
Thomsen, R. (PI), Reimer, D. (Deltager) & Eriksen, J. (PI)
Børne- og Undervisningsministeriet
01/07/2021 → 31/12/2021
Projekter: Projekt › Forskning
Fil -
Ph.d. Udsyn i udskolingen: Organisering og samarbejde
Thomsen, R. (Samarbejdspartner) & Poulsen, B. K. (Projektleder)
01/09/2015 → 01/09/2019
Projekter: Projekt › Forskning