Institut for Statskundskab

Uddannelsessystemets paradoksale 'integration' i samfundet: - om Niklas Luhmanns læringsteori

Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  • Institut for Statskundskab
Artiklen viser hvorledes uddannelsessystemet ud fra Luhmanns teori om uddannelsessystemet i sin grundform er i fare for at optræde underintegreret eller overintegreret i samfundet. Hos Bourdieu optræder det 'overintegreret', og den systemteoretiske analyse peger også på farer herfor. Omverdenens koder trænger ind i uddannelsessystemet der har sværet ved at opretholde sit monopol på at kunne "lære om læring". Med fordringer om tilpasset læring, rummelighed og undervisningsdifferentiering opstår der fare for misbrug i totalisering af kommunikationskoder, der hævdes at kunne fortælle om elevens individualisering.
OriginalsprogDansk
TidsskriftNorsk Pedagogisk Tidsskrift
Vol/bind91
Nummer4
Sider (fra-til)290 - 302
Antal sider13
ISSN0029-2052
StatusUdgivet - 1 aug. 2007

    Forskningsområder

  • Luhmann; Bourdieu; uddannelse; dannelse; individualisering; medium

Se relationer på Aarhus Universitet Citationsformater

ID: 7824872