Uddannelsesforskningens effektfuldhed: En drøftelse af forholdet mellem uddannelsesforskning og didaktisk praksis

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Abstract

Blandt såvel praktikere som forskere er uenigheden stor, når det kommer til opfattelser af professionsekspertise og evidensinformeret
undervisningspraksis: Hvilken rolle spiller viden fra forskningen
i undervisningens praksis i skolen? Hvilken rolle bør den spille?
Hvilke potentialer og risici rummer en praksis, der lader sig oplyse
af forskning? Tilbyder uddannelsesforskningen lærerne den type viden, de efterspørger eller har brug for? Og er lærerne i stand til at implementere forskningsresultater i undervisningspraksis?
Med dette kapitel diskuteres disse spørgsmål, hvormed kapitlet
tjener det formål at bidrage til en nuancering og herigennem kvalificering af debatten om temaer som konstruktion af didaktisk viden, effektfuldhed, rum for lærerens skøn, forskningens rolle over for praksis, instrumentalisering og standardisering af undervisningspraksis, lærerens beslutningsgrundlag og evidensforståelser og professionalitet i lærergerningen.
Kapitlet giver bud på, hvad uddannelsesforskere kan gøre for at understøtte, at forskningen fremstår praksisrelevant, og at den kommer lærere til gavn. Hertil præsenterer kapitlet forslag til, hvordan der i ledelse og teams på skoler kan arbejdes mod etablering af gode rammer for udvikling af evidensinformeret undervisningspraksis.
OriginalsprogDansk
TitelKausalitet og effektfuldhed : i pædagogisk forskning og praksis
RedaktørerJacob Christensen, Lars Qvortrup
UdgivelsesstedAarhus
ForlagAarhus Universitetsforlag
Publikationsdatoaug. 2022
Sider217-253
Kapitel6
ISBN (Trykt)978 87 7219 539 1
StatusUdgivet - aug. 2022
NavnAsterisk
Nummer20
ISSN1904-2698

Emneord

  • evidensinformeret undervisning
  • Uddannelsesforskning
  • Didaktik
  • Praksis
  • Evidens
  • Grundskole

Citationsformater