Abstract
Blandt såvel praktikere som forskere er uenigheden stor, når det kommer til opfattelser af professionsekspertise og evidensinformeret
undervisningspraksis: Hvilken rolle spiller viden fra forskningen
i undervisningens praksis i skolen? Hvilken rolle bør den spille?
Hvilke potentialer og risici rummer en praksis, der lader sig oplyse
af forskning? Tilbyder uddannelsesforskningen lærerne den type viden, de efterspørger eller har brug for? Og er lærerne i stand til at implementere forskningsresultater i undervisningspraksis?
Med dette kapitel diskuteres disse spørgsmål, hvormed kapitlet
tjener det formål at bidrage til en nuancering og herigennem kvalificering af debatten om temaer som konstruktion af didaktisk viden, effektfuldhed, rum for lærerens skøn, forskningens rolle over for praksis, instrumentalisering og standardisering af undervisningspraksis, lærerens beslutningsgrundlag og evidensforståelser og professionalitet i lærergerningen.
Kapitlet giver bud på, hvad uddannelsesforskere kan gøre for at understøtte, at forskningen fremstår praksisrelevant, og at den kommer lærere til gavn. Hertil præsenterer kapitlet forslag til, hvordan der i ledelse og teams på skoler kan arbejdes mod etablering af gode rammer for udvikling af evidensinformeret undervisningspraksis.
undervisningspraksis: Hvilken rolle spiller viden fra forskningen
i undervisningens praksis i skolen? Hvilken rolle bør den spille?
Hvilke potentialer og risici rummer en praksis, der lader sig oplyse
af forskning? Tilbyder uddannelsesforskningen lærerne den type viden, de efterspørger eller har brug for? Og er lærerne i stand til at implementere forskningsresultater i undervisningspraksis?
Med dette kapitel diskuteres disse spørgsmål, hvormed kapitlet
tjener det formål at bidrage til en nuancering og herigennem kvalificering af debatten om temaer som konstruktion af didaktisk viden, effektfuldhed, rum for lærerens skøn, forskningens rolle over for praksis, instrumentalisering og standardisering af undervisningspraksis, lærerens beslutningsgrundlag og evidensforståelser og professionalitet i lærergerningen.
Kapitlet giver bud på, hvad uddannelsesforskere kan gøre for at understøtte, at forskningen fremstår praksisrelevant, og at den kommer lærere til gavn. Hertil præsenterer kapitlet forslag til, hvordan der i ledelse og teams på skoler kan arbejdes mod etablering af gode rammer for udvikling af evidensinformeret undervisningspraksis.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | Kausalitet og effektfuldhed : i pædagogisk forskning og praksis |
Redaktører | Jacob Christensen, Lars Qvortrup |
Udgivelsessted | Aarhus |
Forlag | Aarhus Universitetsforlag |
Publikationsdato | aug. 2022 |
Sider | 217-253 |
Kapitel | 6 |
ISBN (Trykt) | 978 87 7219 539 1 |
Status | Udgivet - aug. 2022 |
Navn | Asterisk |
---|---|
Nummer | 20 |
ISSN | 1904-2698 |
Emneord
- evidensinformeret undervisning
- Uddannelsesforskning
- Didaktik
- Praksis
- Evidens
- Grundskole