Uddannelser til museums- og kulturarvsbranchen i Danmark

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

I denne artikel argumenterer jeg for følgende pointer i forhold til udvikling af kompetencegivende uddannelser til museums- og kulturarvsbranchen i dansk sammenhæng:
1.Hvad enten vi taler om efteruddannelser (på museerne) eller eftervidereuddannelse (universiteterne) eller ordinære uddannelser på bachelor-, kandidat- eller ph.d.-niveau er de alle opstået i et samarbejde og kritisk udveksling mellem museumsfeltet og uddannelsesfeltet.
2.Udvekslingen mellem de to felter er central i den fortsatte udvikling af uddannelsen af fagprofessionelle til museerne og for at højne forskningsniveauet på både museerne og de museumsrelevante fag som kunsthistorie, arkæologi, historie m.fl.
Artiklen forsøger at underbygge disse to teser ved først at undersøge etablering af efteruddannelse i det danske museumsfelt; dernæst at redegøre for etableringen af museologiuddannelser på danske universiteter, primært på Aarhus Universitet, som var det første danske universitet, der oprettede et museologifag; og afslutningsvis at komme ind på den aktuelle satsning med museums- og universitetspartnerskabssamarbejder om både phd.’er og post.doc.’er.
OriginalsprogDansk
TitelKompetens i museisektorn Politik, praktik och relationen till högre utbildning
RedaktørerKatja Lindqvist
Antal sider19
ForlagNordic Academic Press
Udgivelsesår2019
Sider213-231
KapitelKapt. 11
ISBN (trykt)978-91-88909-14-5
StatusUdgivet - 2019

Se relationer på Aarhus Universitet Citationsformater

ID: 127189291