Tværprofessionelt samarbejde om specialdidaktiske problemstillinger

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Dette kapitel omhandler det tværprofessionelle samarbejde om specialpædagogiske problemstillinger. Kapitlet tager først og fremmest afsæt i en diskussion om forholdet mellem den almindelige didaktik og den specielle didaktik og spørger: Hvad er det, som er specielt ved specialpædagogikken? Som en del af dette spørgsmål gøres der op med myten om, at specialpædagogisk arbejde først og fremmest drejer sig om at kompensere for funktionsnedsættelser. Det vil fremgå, hvordan specialpædagogisk arbejde på specialskoler og i specialklasser trækker på viden om både kompensation, omsorg, pædagogik, læring og didaktik. Herfra afklares specialpædagogikkens samt almen- og inklusionspædagogikkens forhold til individet og til individers funktionsnedsættelser. Der præsenteres en forståelse, hvor det at arbejde med individet ses som en progressiv og ikke en stigmatiserende tilgang. Med det afsæt, og med afsæt i forskning om specialskolelæreres flerfaglige samarbejde med lærere på almenområdet, præsenteres forskellige indsigter om det gode samarbejde mellem lærere og andre faggrupper om at udvikle undervisningen i almen- og specialpædagogiske læringsmiljøer, sådan at den tager afsæt i alle elevers individuelle og forskellige forudsætninger og behov. Det er et mål med kapitlet at invitere lærerstuderende til kreativ tænkning i arbejdet med at skabe imødekommende læringsmiljøer for alle børn.
OriginalsprogDansk
TitelSpecialdidaktik i teori og praksis : undervisning på specialskoler og i specialklasser
RedaktørerHelga Borgbjerg Hansen, Brian Degn Mårtensson
Antal sider13
UdgivelsesstedKøbenhavn
ForlagHans Reitzels Forlag
Udgivelsesår28 apr. 2017
Sider311-324
Kapitel19
ISBN (trykt)9788741265377
ISBN (Elektronisk)9788741269153
StatusUdgivet - 28 apr. 2017

    Forskningsområder

  • Undervisning, Specialpædagogik, Flerfagligt samarbejde, Inklusion, Grundskole

Se relationer på Aarhus Universitet Citationsformater

ID: 107947155