@inbook{a880ddf6f07b4e788141c774f9749cd4,
title = "Tv{\ae}rfaglige m{\o}der mellem matematik og dansk",
abstract = "Tv{\ae}rfaglighed og fagligt samspil belyses i denne artikel gennem et studie af, hvordan centrale aspekter af to fags t{\ae}nkning, deres retorik og diskursive former gensidigt kan reflektere og udfordre hinanden. Refleksionspunktet er sk{\o}nhed som i denne sammenh{\ae}ng ses som et f{\ae}nomen b{\aa}de i og mellem fagene. Vi ser p{\aa} sk{\o}nhed med faglige og tv{\ae}rfaglige {\o}jne og argumenterer for at anl{\ae}gge et literacyperspektiv som didaktisk forst{\aa}elsesramme. Artiklens afs{\ae}t er f{\o}lgende sp{\o}rgsm{\aa}l: Hvordan kan et tv{\ae}rfagligt m{\o}de mellem de forholdsvis umage fag matematik og dansk give gymnasieelever en st{\o}rre forst{\aa}else af faglige literacies? Og hvilken type m{\o}de kan underst{\o}tte dette form{\aa}l? Vi tager udgangspunkt i den engelske matematiker G.H. Hardys ber{\o}mte essay A Mathematicians{\textquoteright}s Apology (Hardy 1940) og unders{\o}ger de didaktiske potentialer i et tv{\ae}rfagligt samarbejde omkring denne tekst. Hardy peger i sit forsvar for ”ren matematik” p{\aa} sk{\o}nheden i matematiske teoremer og beviser og sammenligner dem med sk{\o}nheden i litteratur og kunst. Ved at spille Hardys overvejelser over sk{\o}nhed, form og ideer ud mod samtidige litteraturkritikeres forst{\aa}elser af struktur, materiale og {\ae}stetik giver artiklen et bud p{\aa}, hvordan de to sp{\o}rgsm{\aa}l kan besvares.",
keywords = "Grundskole, Didaktik, Fagdidaktik, Matematik-didaktik, Dansk/l{\ae}se/skrive",
author = "Helle R{\o}rbech and {Thomas Jankvist}, Uffe and Jesper Bremholm",
year = "2019",
language = "Dansk",
isbn = "978 87 7184 648 5",
series = "Didaktiske studier",
publisher = "Aarhus Universitetsforlag",
pages = "63--85",
editor = "{Krogager Andersen}, Line and Peter Hobel and Sven-Erik Holgersen",
booktitle = "Tv{\ae}rfaglighed og fagligt samspil",
address = "Danmark",
}