Tværfaglige møder mellem matematik og dansk

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Abstract

Tværfaglighed og fagligt samspil belyses i denne artikel gennem et studie af, hvordan centrale aspekter af to fags tænkning, deres retorik og diskursive former gensidigt kan reflektere og udfordre hinanden. Refleksionspunktet er skønhed som i denne sammenhæng ses som et fænomen både i og mellem fagene. Vi ser på skønhed med faglige og tværfaglige øjne og argumenterer for at anlægge et literacyperspektiv som didaktisk forståelsesramme. Artiklens afsæt er følgende spørgsmål: Hvordan kan et tværfagligt møde mellem de forholdsvis umage fag matematik og dansk give gymnasieelever en større forståelse af faglige literacies? Og hvilken type møde kan understøtte dette formål? Vi tager udgangspunkt i den engelske matematiker G.H. Hardys berømte essay A Mathematicians’s Apology (Hardy 1940) og undersøger de didaktiske potentialer i et tværfagligt samarbejde omkring denne tekst. Hardy peger i sit forsvar for ”ren matematik” på skønheden i matematiske teoremer og beviser og sammenligner dem med skønheden i litteratur og kunst. Ved at spille Hardys overvejelser over skønhed, form og ideer ud mod samtidige litteraturkritikeres forståelser af struktur, materiale og æstetik giver artiklen et bud på, hvordan de to spørgsmål kan besvares.
OriginalsprogDansk
TitelTværfaglighed og fagligt samspil
RedaktørerLine Krogager Andersen, Peter Hobel, Sven-Erik Holgersen
Antal sider24
UdgivelsesstedAarhus
ForlagAarhus Universitetsforlag
Publikationsdato2019
Sider63-85
ISBN (Trykt)978 87 7184 648 5
StatusUdgivet - 2019
NavnDidaktiske studier
Vol/bind6
ISSN2446-4554

Emneord

  • Grundskole
  • Didaktik
  • Fagdidaktik
  • Matematik-didaktik
  • Dansk/læse/skrive

Citationsformater