Trivsel i et socio-materielt perspektiv med skoletrivsel som eksempel

Venka Simovska*, Dorte Kousholt

*Corresponding author af dette arbejde

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Abstract

Dette kapitel giver en indføring i forskellige trivselsforståelser og diskuterer muligheder og dilemmaer i det aktuelle fokus på trivsel. At rette fokus på børn og unges trivsel er overordnet set positivt, men der er en risiko for at simplificerede forståelser af trivsel kommer til at underminere begrebets udviklende potentiale, så det i stedet bliver ‘tyrannisk’, i form af individualiserende og forenklede forskrifter eller normer for, hvordan børn og unge ‘bør være og føle’. Dermed kan fokus på trivsel paradoksalt nok komme til at overskygge vigtige problemer i uddannelsessystemet og i samfundet bredere set. I dette kapitel vil vi, med skolen som eksempel, påpege og diskutere nogle af de simplificeringer af trivsel, man kan støde på i forskning og praksis og skitsere et udvidet begreb om trivsel, der retter opmærksomheden på elevers trivsel som et komplekst og dynamisk samspil mellem forbundne dimensioner: befindende, tilhør, tilblivelse og handlekraft forankret i skolen som pædagogisk og kulturel organisation.
Bidragets oversatte titelWellbeing in a socio-material perspective with school wellbeing as an example
OriginalsprogDansk
TitelSundhedspædagogik i sundhedsfremme
RedaktørerVenka Simovska, Jeanette Magne Jensen, Monica Carlsson
Antal sider10
UdgivelsesstedKøbenhavn
ForlagGad
Publikationsdato2024
Udgave2
Sider158-168
Kapitel11
ISBN (Trykt)9788712072027
StatusUdgivet - 2024

Fingeraftryk

Dyk ned i forskningsemnerne om 'Trivsel i et socio-materielt perspektiv med skoletrivsel som eksempel'. Sammen danner de et unikt fingeraftryk.

Citationsformater