TY - CHAP
T1 - Trivsel i et socio-materielt perspektiv med skoletrivsel som eksempel
AU - Simovska, Venka
AU - Kousholt, Dorte
PY - 2024
Y1 - 2024
N2 - Dette kapitel giver en indføring i forskellige trivselsforståelser og diskuterer muligheder og dilemmaer i det aktuelle fokus på trivsel. At rette fokus på børn og unges trivsel er overordnet set positivt, men der er en risiko for at simplificerede forståelser af trivsel kommer til at underminere begrebets udviklende potentiale, så det i stedet bliver ‘tyrannisk’, i form af individualiserende og forenklede forskrifter eller normer for, hvordan børn og unge ‘bør være og føle’. Dermed kan fokus på trivsel paradoksalt nok komme til at overskygge vigtige problemer i uddannelsessystemet og i samfundet bredere set. I dette kapitel vil vi, med skolen som eksempel, påpege og diskutere nogle af de simplificeringer af trivsel, man kan støde på i forskning og praksis og skitsere et udvidet begreb om trivsel, der retter opmærksomheden på elevers trivsel som et komplekst og dynamisk samspil mellem forbundne dimensioner: befindende, tilhør, tilblivelse og handlekraft forankret i skolen som pædagogisk og kulturel organisation.
AB - Dette kapitel giver en indføring i forskellige trivselsforståelser og diskuterer muligheder og dilemmaer i det aktuelle fokus på trivsel. At rette fokus på børn og unges trivsel er overordnet set positivt, men der er en risiko for at simplificerede forståelser af trivsel kommer til at underminere begrebets udviklende potentiale, så det i stedet bliver ‘tyrannisk’, i form af individualiserende og forenklede forskrifter eller normer for, hvordan børn og unge ‘bør være og føle’. Dermed kan fokus på trivsel paradoksalt nok komme til at overskygge vigtige problemer i uddannelsessystemet og i samfundet bredere set. I dette kapitel vil vi, med skolen som eksempel, påpege og diskutere nogle af de simplificeringer af trivsel, man kan støde på i forskning og praksis og skitsere et udvidet begreb om trivsel, der retter opmærksomheden på elevers trivsel som et komplekst og dynamisk samspil mellem forbundne dimensioner: befindende, tilhør, tilblivelse og handlekraft forankret i skolen som pædagogisk og kulturel organisation.
KW - trivsel
KW - skole
KW - socio-ecological environment
M3 - Bidrag til bog/antologi
SN - 9788712072027
SP - 158
EP - 168
BT - Sundhedspædagogik i sundhedsfremme
A2 - Simovska, Venka
A2 - Jensen, Jeanette Magne
A2 - Carlsson, Monica
PB - Gad
CY - København
ER -